شنبه / ۵ اسفند ۱۳۹۶ / ۱۶:۱۰
سرویس : اصلی
کد خبر : ۳۱۰۹۳
گزارشگر : ایده ایده
امام جماعت مسجد حسین بن علی(ع):

مهم‌ترین ویژگی مسجد تراز اسلام ایجاد زمینه تقوا است

حجت الاسلام صفی یاری گفت: قرآن می‌فرماید: تو (ای رسول ما) هرگز در مسجد آنها (به نماز) نایست که همان مسجد (قبا) که بنیانش از اول بر پایه تقوای محکم بنا شده سزاوارتر است». بنابراین مهم‌ترین ویژگی مسجد تراز اسلام رعایت تقوا و یا ایجاد زمینه‌های تقوا است.

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد، به نقل از تسنیم، حجت الاسلام یعقوب صفی‌یاری، کارشناس مسائل دینی در خصوص اهمیت مسجد در نگاه قرآن و عترت گفت: خداوند در قرآن 28 بار کلمه مسجد را به کار برده است که این مسأله نشان از اهمیت این مکان مقدس است. به عنوان نمونه خداوند در آیه‌ای از قرآن علاوه بر نهی از خواندن نماز در مسجد ضرار به یکی از ویژگی‌های مهم مسجد تراز اسلام اشاره کرد و فرمود: «لَا تَقُمْ فِیهِ أَبَدًا ۚ لَمَسْجِدٌ أُسِّسَ عَلَى التَّقْوَىٰ مِنْ أَوَّلِ یَوْمٍ أَحَقُّ أَنْ تَقُومَ فِیهِ ...؛ تو (ای رسول ما) هرگز در مسجد آنها (به نماز) نایست که همان مسجد (قبا) که بنیانش از اول بر پایه تقوای محکم بنا شده سزاوارتر است». بنابراین مهم‌ترین ویژگی مسجد تراز اسلام رعایت تقوا و یا ایجاد زمینه‌های تقوا است.

امام جماعت مسجد حسین بن علی(ع) با بیان اینکه اهل‌بیت(ع) نگاه تربیتی نسبت به مساجد داشتند، افزود: در سیره پیامبر(ص) و اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع) مسجد کارکردهای فراوانی داشت تا جایی که پیامبر(ص) پایه‌های حکومت خویش را از آنجا بنا نهادند و آن را محوری برای فعالیت‌های سیاسی،‌ اجتماعی و حتی نظامی قرار دادند. مسجد در صدر اسلام محلی برای رفع مشکلات مردم، قضاوت، تربیت کادر فرهنگی و مذهبی و ... بود. 

صفی‌یاری ایجاد نظام تربیتی در مساجد را یکی از راهکارهای جذب اقشار جامعه به خصوص نوجوانان و کودکان معرفی کرد و گفت: ایجاد نظام تربیتی در مساجد به معنای برنامه‌ریزی برای ارتقای سطح کیفی و کمّی این اماکن مقدس است. در صورت عدم وجود این نظام تربیتی، اگر جذب هم داشته باشیم،‌ به مرور زمان ریزش صورت می‌گیرد.

 

https://www.masjed.ir/u/4nY

ارسال نظر

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

سایر اخبار

همزمان با شب رحلت حضرت سیدالکریم(ع) انجام می شود:
 
در بیانیه تقدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد آمده؛
 
شارح و مترجم نهج‌البلاغه مطرح کرد:
 
اهمیت شب‌های قدر در کلام رهبری