دوشنبه / ۲۱ اسفند ۱۳۹۶ / ۱۴:۵۴
سرویس : اصلی
کد خبر : ۳۱۲۶۱
گزارشگر : ایده ایده
رئیس دفتر مقام معظم رهبری در مسجد امام خمینی(ره)

رونق یک مسجد به جماعت آن است

حجت الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی در آیین ابلاغ حکم امام جماعت مسجد امام خمینی(ره) گفت:رونق یک مسجد به جماعت آن و کارهای تبلیغی است که باید در آن انجام شود.

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد محمدی گلپایگانی رئیس دفتر رهبر معظم انقلاب، در مراسم ابلاغ حکم امامت جماعت مسجد امام خمینی(ره) بازار تهران به آیت‌الله عالمی، از سوی مقام معظم رهبری، که پس از اقامه نماز ظهر و عصر روز دوشنبه 21 اسفند در این مسجد برگزار شد، با ابلاغ سلام رهبر انقلاب به نمازگزاران، ائمه جماعات و حضار، گفت: من برای اولین بار است که در این مسجد توفیق حضور پیدا می‌کنم، برای عرض ارادت خدمت حضرت آیت الله عالمی، که از امروز منصب خطیر برپا کننده نماز جماعت این مسجد به عنوان امامت جماعت، عهده دار شدند.

وی در ادامه گفت: من مطمئن هستم که این انتصاب پسندیده و قبول این مسئولیت از ناحیه ایشان، مایه خیر و برکت زیادی خواهد شد.

محمدی گلپایگانی با اشاره به سابقه درخشان آیت الله عالمی گفت: ایشان سالهای زیادی را به عنوان نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی مشغول به خدمت بودند که من در مقام تودیع ایشان از آن وزارتخانه نیز حضور داشتم. وقتی صحبت از این شد که ایشان از خدمت در آن وزارتخانه معاف باشند و به امامت مسجد امام خمینی(ره) منصوب شوند، چهره‌های بسیاری را در آن جلسه دیدم که از این مساله متأثر شدند زیرا که از حضور چنین عزیزی در آن وزارتخانه محروم می‌شوند.

وی افزود: برای چنین علمایی فرق نمی‌کند که در کدام سنگر حاضر و خدمت کنند. هرجایی که بتوانند خدمتی انجام دهند در همانجا حضور پیدا می‌کنند.

رئیس دفتر مقام معظم رهبری در ادامه گفت: آنچه که انتظار می‌رود و قطعاً شما هم به آن پایبند خواهید بود، حضور در مسجد است. رونق یک مسجد به جماعت آن و کارهای تبلیغی است که باید در آن انجام شود.

وی افزود: مسجد در پیشبرد اهداف مسلم اسلام نقش بسیار اساسی‌ای دارد. پیامبر بزگوار اسلام(ص) از قول خداوند متعال در اینباره فرمودند: «إِنَّ بُیوتِی فِی الأرْضِ الْمَسَاجِد ؛ خانه های من در زمین مساجد است». همچنین در روایت دیگری آمده است: « تُضِی ءُ لِأَهْلِ السَّمَاءِ کَمَا تُضِی ءُ نُجُومُ السَّمَاءِ لِأَهْلِ الْأَرْض ؛ همانگونه که ستارگان آسمان به زمین نور افشانی می‌‌کنند مساجد هم به زمین نورافشانی می‌کنند.»

وی درادامه با اشاره به حدیثی دیگر از پیامبر اکرم(ص) گفت: رسول اکرم(ص) در باب اهمیت مسجد می‌فرمودند: «مَنْ مَشی إلی مَسْجِدٍ مِنْ مَساجِدِ اللّهِ، فَلَهُ بِکُلِ خُطْوَه خَطاها حَتّی یرْجِعَ إلی مَنْزِلِهِ، عَشْرُ حَسَناتٍ، وَ مُحِی عَنْهُ عَشْرُ سَیئاتٍ، وَ رُفِعَ لَهُ عَشْرُ دَرَجاتٍ؛ هر کسی که به سوی مسجدی از مساجد حرکت کند، تا زمانی که به سمت آن مسجد قدم بر می‌دارد و تا زمانی که از آن مسجد بر می‌گردد، هر گامی که بر می‌دارد، خداوند ده حسنه در نامه عملش می‌نویسد و در هر قدمی که بر می‌دارد چه در رفت و چه در برگشت، خداوند ده گناه او را می‌بخشد و در هر قدم خداوند ده درجه به درجاتش می‌‌افزاید». این حدیث گرانبها نشانگر فضیلت رفتن به مسجد است.

وی افزود: در باب رفتن به مسجد و حضور در آن احادیث بسیاری نقل شده است. پیامبر اعظم(ص) در حدیث دیگری می‌فرمودند: «ما مِن یومٍ إلاّ و مَلَکٌ ینادی فِی‌المَقابِر: مَن تَغبِطونَ؟ فَیقولونَ: «أهلَ المَساجِدِ؛ یصَلّونَ و لا نَقدِرُ و یصومُونَ و لا نَقدِرُ و ...». روزی بر اهل قبور نمی‌گذرد مگر مَلکی آنها را ندا می‌کند:  شما چه کسی را غبطه می‌خورید و او را آرزو می‌کنید؟ می‌گویند:‌ غبطه و آرزوی ما مسجدیان هستند،‌ آنها نماز می‌خوانند و ما نمی‌توانیم بخوانیم، آنها روزه می‌گیرند و ما نمی‌توانیم روزه بگیریم و..».

محمدی گلپایگانی در ادمه گفت: امید است که بر اساس همین احادیث، از این فرصت استثنایی استفاده شود و حضور در مسجد بیش از پیش باشد. مسجد مثل یک بیمارستان است که در آن همه امراض روحی را شفا می‌دهند. ولی بیمارستانی که همه لوازم را داشته باشد ولی دکتر نداشته باشد به درد نمی‌خورد.

وی افزود: اگر تعداد نمازگزاران از ماموم و امام، از ده نفر تجاوز کند، اگر برگ درختان کاغذ شود و جن و انس نویسنده باشند و دریاها مرکب شوند، ثواب یک رکعت آن را نمی توانند بنویسند. پیامبر اکرم(ص) در اینباره می‌فرماید: «لاصَلاه لِجارِ المَسجِدِ إلاّ فی المَسجدِ ، إلاّ أنْ یکونَ لَهُ عُذرٌ أو بهِ عِلَّه. همسایه مسجد باید نماز خود را در مسجد بخواند مگر در مواردی كه معذور یا بیمار باشد». در این حدیث چهل خانه از چهار طرف مسجد همسایه مسجد محسوب می‌شوند.

وی در پایان گفت: امید است که وقتی صدای اذان بلند می‌شود، برای اقامه نماز شتاب کنید تا خدا به رونق کارتان بیافزاید. وقتی که صدای اذان بلند می‌شود به این معناست که خداوند از شما می‌خواهد که طلب او را پرداخت کنید. از امام سجاد(ع) سوال کردند؛ «چگونه صبحت را شروع کردی؟ ایشان فرمودند: صبح را با ادای فریضه خدا شروع کردم. خدا مرا می‌خواند که بیا فریضه‌ات را انجام بده، آنچه که من از تو طلب دارم». انشالله مادامیکه این توفیق برای همه ما باشد،  نورانیت زیادی در خانه و خانواده پیدا می‌شود.

https://www.masjed.ir/u/4tH

ارسال نظر

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

سایر اخبار

بازخوانی بیانات امام خامنه‌ای درباره انس با قرآن
 
رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد اعلام کرد
 
امام مسجد «شهدای پانزده خرداد» قرچک گفت:
 
در راستای لبیک به فرمان رهبر انقلاب
 
حجت الاسلام یاسینی مطرح کرد:
 
رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد در نمازجمعه: