شنبه / ۲۵ فروردین ۱۳۹۷ / ۰۹:۲۹
سرویس : اجتماعی
کد خبر : ۳۱۴۵۱
گزارشگر : ایده ایده
حجت الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری:

مراجعه به قرآن؛ بهترین راه شناخت مبعث است

ریاست مرکز رسیدگی به امور مساجد با بیان اینکه بهترین راه شناخت مبعث، مراجعه به آیات قرآن کریم است، ابراز کرد: خداوند در قرآن کریم پدیده بعثت را سنت استوار و محکمی عنوان کرده است.

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد به نقل از ایکنا، جشن عید مبعث شب گذشته ۲۴ فروردین ماه، با قرائت قرآن توسط حامد علیزاده، قاری بین‌المللی قرآن کریم در حسینیه تهرانی‌ها آغاز شد و پس از آن حجت‌الاسلام محمدجواد حاج علی‌اکبری، رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد و رئیس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور، عنوان کرد: آنچه که در مبعث و سحر ۲۷ ماه رجب اتفاق افتاد واقعه‌ای است که همه انبیا انتظار آن را می‌کشیدند، زیرا این بعثت دارای آرمان‌های خاص خود است.

 

وی با بیان اینکه زمان، ظاهر و باطنی دارد، ابراز کرد: در بحث زمان مهم دست یافتن به ملکوت زمان است و اینکه چگونه از ملکوت زمان بهره‌مند شویم که انبیاء در دوران‌های مختلف، این عوامل را به بشر آموزش داده‌اند.

حجت‌الاسلام حاج‌علی‌اکبری با اشاره به اینکه شب مبعث دارای ملکوت، باطن فرخنده، زیبا، پرنور، الهام‌بخش و ... است، تشریح کرد: شب بعثت دعای زیبایی دارد که تعابیر بسیار لطیفی از پیامبر(ص) در آن بیان شده، در این شب از خدا برای خودتان فهرستی از آرزو و توقعات را مطرح کنید که امید است، صدرنشین آن طهارت باشد.

نماینده ولی فقیه در اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان با بیان اینکه ملکوت زمان در ماه رجب قرار دارد، تصریح کرد: در نقطه اوج، این پیامبر(ص) مبعوث شد حال ما می‌توانیم از این نعمت استفاده کنیم و توشه‌ای برای سفری ابدی کنار بگذاریم.

 

مراجعه به قرآن کریم؛ بهترین راه شناخت مبعث

وی با بیان اینکه بهترین راه شناخت مبعث مراجعه به آیات قرآن کریم است، ابراز کرد: خداوند در قرآن کریم پدیده بعثت را سنت استوار و محکمی عنوان کرده است.

حجت‌الاسلام حاج‌علی‌اکبری با اشاره به اینکه بعثت یعنی برانگیخته شدن فردی از انسان‌ها به نمایندگی ازخداوند تا باب ارتباط گشوده شود، تشریح کرد: بعثت از زمان حضرت آدم(ع) وجود داشت؛ یعنی نمی‌شود انسان باشد و خط ارتباط با ساحت قدس پروردگار نباشد.


بعثت پیامبران قاعده لطف پروردگار است

نماینده ولی فقیه در اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان با بیان اینکه به تعبیر بزرگان این قاعده، قاعده لطف است، تصریح کرد: همه این اتفاقات به قاعده اینکه خداوند بندگانش را دوست دارد، باز می‌گردد، زیرا او سعادت و خوشبختی ما را می‌خواهد.

وی با بیان اینکه جریان بعثت و فرستادن پیامبران در همه امت‌ها دو پیام دارد، عنوان کرد: دوری از طاغوت و پرستش خداوند یگانه پیام همه این جریانات است؛ طاغوت در این پیام به معنی قدرتی که در برابر اراده الهی قرار می‌گیرد، ابلاغ شده است.

حجت‌الاسلام حاج‌علی‌اکبری با اشاره به اینکه همین سلسله نبوت‌ها در زندگی انسان جاری می‌شود، اظهار کرد: این زنجیر طلایی با آمدن امت‌های مختلف ادامه پیدا می‌کند تا به حلقه پایانی این سلسله طلایی یعنی حضرت محمد(ص) می‌رسد.

نماینده ولی فقیه در اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان ادامه داد: دستگاه فکری حلقه آخر زنجیر آنقدر خوش ظرفیت است که دیگر بعد از آن نیاز به آمدن پیامبری نیست؛ لذا خاتم النبیین(ص) نام گرفت.

وی با اشاره به اینکه خداوند در قرآن کریم و در سوره مبارکه جمعه جریان مبعث را مستقیم به خود ارتباط می‌دهد، عنوان کرد: تعابیر در قرآن نسبت به مسئله بعثت بسیار زیبا است و مسئله بعثت جایگاهی دارد که خداوند آن را به ذات مقدس خود ارتباط می‌دهد.

حجت‌الاسلام حاج‌علی‌اکبری با بیان اینکه بعثت لطف و رحمت واسعه مطلق است، ابراز کرد: این عطا، عطای بی‌نظیر است که در آن چهره و سیمای دل‌آرای حضرت محمد(ص) طلوع می‌کند و هرجا که سخن از مبعث به میان می‌آید نام نامی و دل‌آرای پیامبر(ص) مطرح است.

نماینده ولی فقیه در اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان با اشاره به اینکه خداوند تبارک تمام لطف، مهر، علم، فضل، جمال، زیبایی و نور خودش را در قاب سیمای دل‌آرای محمد(ص) به بشریت تقدیم کرد، افزود: البته پیامبران قبلی هم بخش‌هایی از این حقیقت بودند و در زمان‌های مرتبط با خود درخشیدند.

وی با بیان اینکه خداوند در قرآن کریم با پیامبر(ص) عاشقانه سخن می‌گوید، تشریح کرد: وقتی قرآن را از این منظر می‌خوانیم که بدانیم پروردگار عالم در خصوص پیامبر(ص) چه فرموده و آنجاست که با تعابیر فوق‌العاده‌ای رو‌به‌رو می‌شویم.

خاتم انبیا(ص) در قله احترام

حاج‌علی‌اکبری با تأکید بر اینکه حضرت محمد(ص) از نظر احترام در قله است، افزود: خداوند در رابطه با هیچ چیزی اینقدر محترمانه سخن نگفته، پس پیامبر(ص) در اوج آن احترام قرار داشته و خداوند کریم این موجود مقدس را هیچگاه به نام خطاب نکرده است؛ اما بعضی از انبیاء دیگر به اسم نام برده شده‌اند.

نماینده ولی فقیه در اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان با اشاره به اینکه حضرت محمد(ص) تنها کسی است که خداوند به جان و شهر او سوگند خورده است، ابراز کرد: تعبیرها فوق‌العاده لطیف و هنرمندانه‌ای راجع به پیامبر(ص) در قرآن و روایات وجود دارد.

وی با بیان اینکه تحمل دشواری‌های زندگی ما برای پیامبر(ص) سخت است، تشریح کرد: این منجی عالم بشریت برای هدایت، موفقیت، کامیابی و خوشبختی ما حریص است و از جان خود مایه می‌گذارد پس او انتهای معرفت و رحمت است.

حجت‌الاسلام حاج‌علی‌اکبری با اشاره به اینکه اگر پیامبر(ص) در یک جمله معرفی شود می‌توان گفت او عبد خدا است، عنوان کرد: پس باید به عنوان آخرین منجی عالم بشریت تسلیم در برابر فرمان او باشیم، زیرا فرمان او، دستور خدا است.

نماینده ولی فقیه در اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان با بیان اینکه خداوند در قرآن پیامبر(ص) را با چند ویژگی معرفی می‌کند، اظهار کرد: مقام بندگی، رسول خداوند، مظهر علم خدا، اخلاق نیکو و ... از جمله ویژگی‌های معرفی پیامبر(ص) است.

حاج‎علی‌‎اکبری با اشاره به اینکه خداوند در قرآن می‌گوید توقع دارم شبیه این پیامبر(ص) شوید، بیان کرد: حضرت محمد(ص) با دوستانش ترش‎رو نبود و با مردم تند و نامهربان برخورد نمی‌کرد، او اهل گذشت، صفا، رفاقت، گره‌گشایی و ... بود.

مبعث، جشن تولد قرآن است

نماینده ولی فقیه در اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان با بیان اینکه شب مبعث، جشن تولد قرآن کریم است، ابراز کرد: قرآن کریم با این مبعث به بشریت هدیه شد، پس این قرآن شفادهنده، هدیه خداوند به بشریت در شب مبعث است.

وی با اشاره به سخن امام راحل که فرمودند: «اگر قرآن نبود باب معرفت الله تا ابد بسته می‌ماند»، افزود: این جمله تکان‌دهنده یعنی درب خداشناسی و معرفت‌شناسی در قرآن کریم گشوده شده و در هیچ کتاب آسمانی دیگری چنین عواملی وجود ندارد.

حاج‌علی‌اکبری شب مبعث را شب آشتی با قرآن کریم دانست و ادامه داد: در آیه دوم سوره جمعه، علت شفافیت و فلسفه مبعث بیان شده است، قرآن توسط پیامبر(ص) در طی ۲۳ سال برای ما آمد تا ما را تزکیه کند.

نماینده ولی فقیه در اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان با بیان اینکه قرآن به منظور پاکیزگی و شست‌وشوی اخلاق غیر الهی نازل شد، عنوان کرد: قرآن جان ما را تمیز می‌کند و زمینه رشد و تعالی را نیز فراهم می‌آورد.

وی در پایان فلسفه مبعث را نیاز فوری و ضروری عصر حاضر دانست و ابراز کرد: مخاطبان بعثت تمام جهانیان است و این بعثت برای همه ما آمده است.

https://www.masjed.ir/u/4Pq

ارسال نظر

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

سایر اخبار

اهمیت شب‌های قدر در کلام رهبری
 
بازخوانی بیانات امام خامنه‌ای درباره انس با قرآن
 
رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد اعلام کرد
 
امام مسجد «شهدای پانزده خرداد» قرچک گفت:
 
در راستای لبیک به فرمان رهبر انقلاب
 
حجت الاسلام یاسینی مطرح کرد: