دوشنبه / ۲۷ فروردین ۱۳۹۷ / ۱۵:۴۷
سرویس : سیاسی و اقتصادی
کد خبر : ۳۱۴۷۶
گزارشگر : ایده ایده
حجت‌الاسلام بصیری:

تببین شعار«حمایت از کالای ایرانی»، مقدمه یک کار بزرگ است

مدیر ناحیه شهید باهنر معتقد است: کاربردی کردن و عملیاتی کردن شعار رهبر معظم انقلاب اسلامی در سال جاری، باید با عمل پیش برود و تبیین این شعار، مقدمه یک کار خیلی مهم است.

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد، حجت‌الاسلام بصیری مدیر ناحیه شهید باهنر مرکز رسیدگی به امور مساجد در گفت‌وگو با پایگاه تخصصی مسجد، در خصوص  اینکه مساجد چگونه می‌توانند در راستای تحقق شعار امسال یعنی حمایت از کالای ایرانی، قدم بردارند، گفت: کاربردی کردن و عملیاتی کردن شعار رهبر معظم انقلاب اسلامی در امسال، باید با عمل پیش برود و تبیین مقدمه کار خیلی مهم است؛ ما در حوزه آموزش در هدف‌های رفتاری سه حوزه و سه حیطه داریم: حیطه نظری، حیطه عاطفی و حیطه عملی یعنی اگر شما می‌خواهید یک موضوعی بعدها به سرانجام برسد دو حوزه باید قبل از آن صورت بگیرد یکی حوزه نظری و دیگری حوزه عاطفی است.

آشنا کردن مردم با مزایای خرید کالای ایرانی

وی با بیان اینکه ما ابتدا باید ضرورتِ پرداختن به شعار «حمایت از کالای ایرانی» را برای مردم تبیین کنیم، اظهار داشت: تبیین این ضرورت،‌ مرحله اول است، مرحله دوم حیطه عاطفی است؛ متوجه شدم یک کار مختصری را صدا و سیما در این راستا انجام می‌دهد. مثلاً اگر اینگونه برای مردم جا بیافتد که با عدم خرید کالای ایرانی چقدر کارگران و عقبه آنها دچار مشکل می‌شوند و مشکلات عدیده‌ای برای آنها به وجود می‌آید و از آنجایی که ایرانیان فرهنگِ پرعاطفه‌ای دارند در این حیطه عاطفی زمینه بحث نظری شود، مردم دیگر خودشان انجام می‌دهند و به سمت کالای خارجی نمی‌روند.

مدیر ناحیه شهید باهنر تصریح کرد: مردم لیاقتِ داشتنِ کالای خوب را دارند از آن طرف، مسئولینی هم که دستی در کار دارند برای تولید کالای ایرانی، باید انصاف و وجدان را در کیفیت و در کمیت رعایت کنند تا این زمینه‌ای نشود که بگویند کالای ایرانی کیفیت ندارد.

وی ابراز داشت: در بحث تبیین شعار مقام معظم رهبری و عملیاتی کردن شعار امسال، یک بخش اینکه متاسفانه مشاهده می‌شود به مردم می‌گوییم بروید جنس ایرانی بخرید این مطلب در جای خودش صحیح است اما تولیدکنندگانی هم که می‌خواهند کالای ایرانی تولید کنند نباید به مردم کلک بزنند و تمام تلاش خود را داشته باشند که کالای باکیفیت به دست مردم بدهند در صورتی که گاهی اینگونه نیست.

حجت‌الاسلام بصیری بیان داشت: یعنی این جاده دو طرفه است یک طرف موضوع این است که ما می‌گوییم کالای ایرانی بخرید و از زمانی هم که مقام معظم رهبری گفتند، بسیاری از افراد اقدام به خرید کالای ایرانی نموده‌اند یا خرید کالای ایرانی را در برنامه‌های خود دارند در حالی که  به طرف مقابل قضیه یعنی تولید کالای با کیفیت ایرانی توجه زیادی نمی‌شود.

وی ادامه داد: به طور مثال، شرکت ایران خودرو یا سایپا وقتی خودرویی دست مشتری می‌دهد، مشتری وقتی خودروی صفر را می‌گیرد باید کلی خرج آن کند تا آن را به روز کند! و کالای دیگر همینطور و این مساله هم باید گفته شود و آن اینکه یک نظارت درست و منطقی هم باید صورت بگیرد.

استاندارد، حلقه مفقوده در حمایت از کالای ایرانی

مدیر ناحیه شهید باهنر با تأکید بر اینکه حلقه مهمی که در حمایت از کالای ایرانی، مفقود است بحث سازمان استاندارد است، گفت: استاندارد در جامعه ما به حاشیه رفته و نظارت استانداردی نداریم که این کالایی که تولید می‌شود طبق قوانین استاندارد است یا خیر؟ همه مسئولان در صدا و سیما صحبت کردند اما مسئولان استاندارد آیا آمدند پاسخگو باشند؟ آیا سوال شده که شما استاندارد این کالا را بررسی کرده‌اید؟ اگر بررسی کردید مشکل کار کجاست؟ آیا نیروهایی در درون شما وجود دارد که پول و رشوه می‌گیرند و کالای نامرغوب دست مردم می‌دهند و اینها همه به هم مربوط است یعنی باید یک مجموعه را با هم دید تا فرمایش حضرت آقا عملیاتی شود.

وی در خصوص پیشنهاد عملی‌اش برای تحقق شعار حمایت از کالای ایرانی اظهار داشت: من از مجموعه خودم شروع کنم، مردم ببینند در مسجد ما از کالای ایرانی استفاده می‌شود مگر جاهایی که چاره‌ای در استفاده از کالای غیر ایرانی نباشد؛ یعنی پارچه ای که من برای لباسم استفاده می‌کنم، پارچه ایرانی باشد، یا فرش مسجد و تمامی وسایل مورد استفاده در مسجد، همگی ایرانی باشد.

حجت‌الاسلام بصیری خاطرنشان کرد: گام نخست برای تشویق مردم به خرید کالای ایرانی آن است که فکر مردم تغییر کند و لازمه این تغییر نگاه و ذهنیت این است که برای مردم، ایجاد انگیزه و باور کنیم. بنابراین اگر حیطه نظری و عاطفی قضیه به درستی مورد توجه قرار گیرد تغییر نگرش مردم را به دنبال خواهد داشت.

اخبار مرتبط: نقش مساجد در ترویج فرهنگ حمایت از کالای ایرانی

 

https://www.masjed.ir/u/4Qm

ارسال نظر

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

سایر اخبار

اهمیت شب‌های قدر در کلام رهبری
 
بازخوانی بیانات امام خامنه‌ای درباره انس با قرآن
 
رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد اعلام کرد
 
امام مسجد «شهدای پانزده خرداد» قرچک گفت:
 
در راستای لبیک به فرمان رهبر انقلاب
 
حجت الاسلام یاسینی مطرح کرد: