سه شنبه / ۲۸ فروردین ۱۳۹۷ / ۱۹:۰۷
سرویس : فرهنگی و هنری
کد خبر : ۳۱۴۹۶
گزارشگر : ایده ایده
عبدالجبار کاکایی:

مساجد با آیین‌نامه و دستورالعمل اداره نمی‌شوند

یک نویسنده و شاعر بر لزوم مردمی اداره شدن مساجد تاکید کرد و گفت: مساجد را نمی‌توان با آیین‌نامه و دستورالعمل اداره کرد.

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد به نقل از شبستان، عبدالجبار کاکایی بر لزوم مردمی اداره شدن مساجد تاکید کرد و گفت: قوانین و آیین‌نامه‌هایی که در رابطه با نقش مساجد طراحی شده‌اند، موجب شده است که مساجد، همانند سابق به شکل مردمی مدیریت نشوند، بنابراین لازم است، در این آیین‌نامه‌ها بازبینی انجام شود.

وی افزود: این موضوع باید مورد توجه  قرار گیرد که آیا مساجد می‌توانند نقشی در نظارت و یا مشورت برای آموزش و تولید آثار ادبی، فرهنگی و هنری داشته باشند یا تنها مکانی برای عبادت مومنین باید باشند.

 

این نویسنده و شاعر، اظهار کرد: در گذشته مساجد در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی هم فعالیت‌های گسترده‌ای انجام می‌دادند، اما آیین‌نامه‌هایی که امروز برای مساجد تعریف شده است، فعالیت مردم در این محورها را دشوار کرده است، به اعتقاد من ناظر کیفی فعالیت‌های فرهنگی و هنری در مساجد باید خود مردم باشند و این طور نباشد که با قوانین و ضوابط خاص برای مردم تصمیم بگیریم که چه چیزی انتخاب کنند و ببینند.

 

کاکایی ادامه داد: تا زمانی که بخواهیم بر فعالیت‌ها و برنامه‌های مساجد بر اساس دستورالعمل‌ها نظارت داشته باشیم نه تنها فعالیت‌های فرهنگی و هنری مساجد رشد و ارتقا نمی‌یابند، بلکه از سوی مردم با پاسخ منفی مواجه می‌شود و هم مورد توجه قرار نمی‌گیرد، لازم است، هدایت و جهت‌دهی این برنامه‌ها توسط مردم انجام شود، تا با اقبال مردمی مواجه شود.

 

وی با اشاره به نقش تاثیرگذار مساجد در پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷، افزود: علت شکل‌گیری انقلاب اسلامی، ارتباط تشکیلاتی مردم با گروه‌های مذهبی و انجام فعالیت‌های انقلابی در مساجد برای تغییر ساختارهای اجتماعی در جامعه بود و همین محوریت قرار گرفتن مردم موجب پیروزی این انقلاب شد، بر این اساس معتقدم امروز هم نقش مردم در تمام فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی مسجد باید پر رنگ شود.

 

این نویسنده و شاعر، اظهار کرد: لازم است، مساجد کار خودشان یعنی اقامه نماز، امور عبادی و همان کارکردهای اجتماعی که در صدر اسلام داشتند را انجام دهند، زیرا وابستگی مساجد به دولت‌ها، این خانه‌های خدا را از شکل مردمی خارج  می‌کند.

 

https://www.masjed.ir/u/4Rw

ارسال نظر

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

سایر اخبار

همزمان با شب رحلت حضرت سیدالکریم(ع) انجام می شود:
 
در بیانیه تقدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد آمده؛
 
شارح و مترجم نهج‌البلاغه مطرح کرد:
 
اهمیت شب‌های قدر در کلام رهبری