به گزارش پایگاه تخصصی مسجد، حجتالاسلام محسن کرمانی مدیر ناحیه شهید بهشتی مرکز رسیدگی به امور مساجد(شرق تهران) و امام جماعت مسجد شهرک امید در گفتوگو با پایگاه تخصصی مسجد، با اشاره به مهمترین وظیفه امام جماعت در ترویج شعار حمایت از کالای ایرانی، گفت: ائمه جماعت ما یک جنبه تبیینی قضیه را باید را در مساجد داشته باشند و اصل قضیه را برای مردم تبیین کنند و توضیح بدهند و ابعاد آن را بشمرند و راههایی که ما میتوانیم به بحث استفاده از کالای ایرانی برسیم آن را برای مردم توضیح بدهند.
وی عنوان کرد: ائمه جماعت باید تولیدکنندهها را ترغیب و تشویق کنند به اینکه کالای باکیفیت تولید کنند و در این یک سال در جلسات مستمر یا داخل مساجد این مسأله را برای مردم تبیین کنند و جنبه دوم این است که به طور عملی وارد ماجرا شوند یعنی ائمه جماعت و فعالان مساجد سعی کنند در مسجد تا آنجایی که امکان دارد از کالای ایرانی استفاده کنند یعنی کالایی که در مسجد میخواهند استفاده کنند اگر مشابه ایرانی دارد حتما از جنس ایرانی استفاده کنند و این هم در عمل برای مردم یک تشویق و یک راهنمایی است و یک درسی است که میگویند مسجد دارد از کالای ایرانی استفاده میکند شما هم از کالای ایرانی استفاده کنید.
مدیر ناحیه شهید بهشتی تصریح کرد: به اعتقاد بنده اگر در تبیین چرایی و اهمیت استفاده از کالای ایرانی و در گام عملی بتوانیم گامهایی را در مساجد برداریم قطعاً مساجد خیلی میتوانند اثرگذار باشند چون در همه جنبهها مسجد در طول تاریخ مؤثر بوده، در پیروزی انقلاب، در ایام هشت سال دفاع مقدس، مساجد جایگاه ویژهای دارند و برای تحقق شعارهایی هم که مقام معظم رهبری میفرمایند مساجد خیلی خوب میتوانند عمل کنند.
وی ادامه داد: اغلب کسانی که در مسجد حضور داشته و به مسجد رفت و آمد میکنند، فرهیختگان جامعه هستند و افرادی هستند که در طایفه و فامیل و محل خودشان تأثیرگذارند، لذا اگر موضوع حمایت از کالای ایرانی در مسجد، خوب تبیین شود و در مقام عمل هم وسایل و ابزار ایرانی برای مسجد تهیه شود، ان شاءالله میتواند در دیگر سطوح جامعه هم مؤثر واقع شود.
حجتالاسلام کرمانی در پاسخ به این سؤال که پیشنهاد عملیتر برای خرید کالای ایرانی از سوی مردم ابراز داشت: شاید چون ما یک بار تجربهای در خصوص مساجد در اوایل انقلاب داشتیم، بعضیها این پیشنهاد من را زیاد نپسندند اما به نظرم برای شروع کار خوب باشد که در بعضی از مساجدِ محوریمان ما بیاییم یک نمایشگاهی از کالاهای ایرانی تشکیل بدهیم یعنی غرفههایی را در حیاط مساجدمان داشته باشیم بعضی از کالاهای ایرانیِ باکیفیت را به عنوان نمونه به نمایش بگذاریم و به مردم معرفی کنیم و بگوییم الان این کالا با این کیفیت وجود دارد هر جنسی که از تولیدات داخلی وجود دارد، اینها را بیاوریم و به مردم نمایش بدهیم.
وی اظهار داشت: به طور مثال در سطح شهر تهران 10 مسجد را انتخاب کنیم و 10 نمایشگاه برای نمایش کالای ایرانی را در آن مساجد داشته باشیم که در آنها کالاهای با کیفیت ایرانی به مردم معرفی شود البته اگر ببینیم استقبال شد میتوانیم عرضه هم بکنیم و این هم یک راهکاری است که میتوانیم تا اندازهای برای تحقق شعار حمایت از کالای ایرانی گامهایی را برداریم.
مدیر ناحیه شهید بهشتی درباره اینکه صندوق قرضالحسنههایی که در مساجد وجود دارد را میتوان از کارکرد وامدهی به سمت کارآفرینی حرکت کنند،گفت: البته میشود این کار را انجام داد منتها گاهی آن وامی که مساجد ما میدهند وامِ قابل توجهی نیست که بشود یک کارآفرینیِ قابل توجهی را ما از این قِبل به وجود بیاوریم مثلاً اگر یک خانوادهای میآید یک وام یک یا دو میلیونی برای جهیزیه یا خرید اثاثیه منزلش میگیرد ما میتوانیم به آنها بگوییم که ما در صورتی به شما این وام را میدهیم که بروید کالای ایرانی بخرید، در این جهت هم اگر اقداماتی انجام شود میشود قدم برداشت.
وی خاطرنشان کرد: ما باید راههای کارآفرینی و اینکه چگونه یک فرد بیکار میتواند به شغل مناسبی دست یابد را به کسانی که بیکار هستند آموزش دهیم، در حال حاضر ما دورههای آموزشی را در مسجدمان داریم که طی آن به جوانانی که دنبال کار هستند آموزش میدهیم اگر میخواهند شغلی به دست بیاورند باید از این راهها وارد شوند و با بعضی از مراکز فنی و حرفهای صحبت کردیم و افراد را به صورت رایگان فرستادیم در آن مراکز تا حرفهای را به طور رایگان فرا بگیرند. شاید بسیاری از خانوادهها با این مراکز فنی و حرفهای آشنایی ندارند در حالی که ما با این مراکز ارتباط برقرار کردیم و افراد وارد این مراکز میشوند و حرفهای را یاد میگیرند و ان شاءالله در آینده با این آموزشها و یادگیریها یک شغلی را برای خودشان ایجاد میکنند و به نظرم کارآفرینی را این طریق انجام بدهیم، بهتر خواهد بود.
انتهای پیام/