شنبه / ۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ / ۱۵:۲۵
سرویس : بین الملل
کد خبر : ۳۱۵۳۸
گزارشگر : محسن عزیزی

شیخ الازهر: قدس فقط در سایه تمدن اسلام به امنیت و صلح رسید

شیخ الازهر در سخنان خود با اشاره به تاریخ شهر قدس گفت: این شهر در دوران حاکمیت مسلمانان و تمدن اسلامی به امنیت و صلح رسید.

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد، احمد الطیب شیخ الازهر در سخنرانی هفتگی خود در شبکه مصر، گفت: باید این نکته را به مردم یادآور شوریم که قدس شهری عربی است و تاریخ به یاد ندارد که پیش از عرب ها این شهر وجود داشته باشد؛ بنابراین عرب ها این شهر را بنا کرده اند و قدیمی ترین تاریخی که از این شهر به ثبت رسیده، مربوط به دوره یبوسیین است که عرب هایی بودند که از یمن به شمال مسافرت کردند.

وی افزود: مسیحیان و یهودیان برای اولین بار در قدس با هم جمع شدند و هنگامی که این شهر توسط مسلمانان فتح شد به مسیحیان امان داده شد و یهودیانی نیز که از این شهر آواره شده بودند، به آن بازگردانده شدند و پیش از فتح آن توسط مسلمانان، این شهر عرصه استعمارگران و جنگ و خونریزی بود تا اینکه اسلام آمد و از آن زمان تاریخ خونریزی به نام دین در این شهر را ثبت نکرده است و جنگ هایی که صورت گرفته سیاسی بوده است و پس از آن نیز نوبت به مرحله صلیبی ها و مسیحیان غربی رسید و منظور ما مسیحیان غربی است نه مسیحیانی که ساکن منطقه بودند همانگونه که از نظر ما صهیونیست ها و یهودیان نیز با هم متفاوتند.

الطیب ادامه داد: در آن دوره صلیبی ها درسال 1071 میلادی به منطقه تماس میان اروپا و ترکیه حمله کردند و در آن جنگ مسلمانان پیروز شدند و در آن زمان امپراتور بیزانس به پاپ اروپا نامه ای فرستاد و از او تقاضای ارتشی برای مبارزه با مسلمانان نمود و در آن نامه مسلمانان را استعمارگر نامید و این رویکرد وی باعث تحریک طمع ورزی اروپا شد تا از جنگ های داخلی خود نجات یافته و این جنگ ها را از درون اروپا به شرق اسلامی منتقل کند و از سوی دیگر بتواند قبر منسوب به حضرت عیسی در قدس را نیز در اختیار بگیرد.

شیخ الازهر ادامه داد: در ادامه پاپ اروپا در سال 1095 سخنانی آتشین بیان کرد و پس از آن لشکر اروپا جمع شد و همه راهی بیت المقدس شدند و در آنجا در طول سه روز سی هزار نفر را به خاک و خون کشیدند و به یهودیان، مسیحیان و مسلمانان رحم نکردند.

شیخ الازهر در پایان سخنان خود نتیجه گرفت که مسلمانان و تمام مردم منطقه از حملات صلیبی ها آسیب دیده اند و این حمله و تجاوزگری صلیبی ها 200 سال طول کشید و سرانجام آنها در سال 1291 از قدس کوچ کردند.

https://www.masjed.ir/u/4Tb

ارسال نظر

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

سایر اخبار

اهمیت شب‌های قدر در کلام رهبری
 
بازخوانی بیانات امام خامنه‌ای درباره انس با قرآن
 
رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد اعلام کرد
 
امام مسجد «شهدای پانزده خرداد» قرچک گفت:
 
در راستای لبیک به فرمان رهبر انقلاب
 
حجت الاسلام یاسینی مطرح کرد: