یکشنبه / ۲ اردیبهشت ۱۳۹۷ / ۱۲:۱۱
سرویس : بین الملل
کد خبر : ۳۱۵۵۲
گزارشگر : وحید پورتجریشی
همزمان با میلاد با سعادت حضرت امام سجاد (ع):

گنبد مقام امام زین العابدین(ع)در آستانه افتتاح قرار گرفت

همزمان با میلاد امام زین العابدین (ع)، گنبد و مقام آن حضرت در صحن حضرت زهرا (س) در نجف اشرف در آستانه افتتاح قرار گرفته است.

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد به نقل از مهر، رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات سال ۹۷ را سال جشنواره افتتاح در پروژه های مربوط به این ستاد در اعتاب مقدسه نام نهاده است. یکی از بزرگترین پروژه های ستاد بازسازی عتبات در نجف اشرف و در مجاورت حرم مطهر امیرالمومنین (ع) از چند سال قبل آغاز شده و رو به پایان است.

صحن حضرت زهرا (س) با زمینی به مساحت ۶۰ هزار متر مربع و ۲۲۰ هزار متر مربع زیربنا در دو بخش زیارتی و غیرزیارتی از سال ۸۹ آغاز شد.

حسن پلارک رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات از اجرای این طرح به عنوان گل سرسبد پروژه های ستاد در اعتاب مقدسه نام برده و به خبرنگار مهر گفت: سرعت و دقت بالا، استفاده از دانش فنی روز و در عین حال اجرای پروژه با پائین‌ترین هزینه از ویژگی‌های منحصر به‌فرد طرح توسعه حرم مطهر علوی است که با همت و پشتیبانی خیرین اجرا شده و به زودی تکمیل خواهد شد. در اجرای این طرح ۲۱۸ هزار مترمربع زیربنا به فضای زیارتی و غیر زیارتی افزوده می‌شود.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات افزود: ایرانی‌ها باید به خود افتخار کنند که ظرف مدت ۱۰ سال اخیر در دوران زعامت مقام معظم رهبری چند صد برابر سال‌ها و قرن‌های گذشته فضای معنوی آستان‌ها و حرم‌ها گسترش و توسعه داده و پرچم اهل‌بیت(ع) را بالاتر ببرند به طوری که کل فضای زیربنای حرم مطهر امیرالمؤمنین که ۱۱ هزار مترمربع بوده را با ۲۵ برابر افزایش زیربنا به ۳۰۰ هزار مترمربع برساند.

یکی از مهمترین بخشها در اجرای صحن حضرت زهرا (س)، مقام امام زین العابدین (ع) است، جایی که امام سجاد (ع) در زمانی که قبر امیرالمومنان (ع) بر مردم پوشیده بود، از این مکان جد مبارکش را زیارت می کرد.

حامد امیری جانشین فنی و مهندسی ستاد بازسازی عتبات عالیات در پروژه صحن حضرت زهرا (س)، در خصوص مقام امام زین العابدین (ع) به خبرنگار مهر، گفت: این مقام به سید الساجدین امام علی ابن الحسین ابن علی ابن ابی طالب (ع) منسوب شده است. براساس اقوال تاریخی، ایشان در  زمانی که قبر امیرمومنان (ع) بر مردم پنهان بود، از این مکان جدشان را زیارت می‌کردند. بعدها در جایگاه زیارت و نماز ایشان مسجدی بزرگ ساخته شد. این مقام تاریخی که نخستین زیارتگاه امیرمومنان محسوب می‌شود اکنون در حال بازسازی است.

وی افزود: محل قرارگرفتن مقام تاریخی امام زین العابدین (ع) در ضلع غربی حرم مطهر به‌گونه‌ای است که با کشیدن خط فرضی از راس گنبد آن تا راس گنبد حرم مطهر علوی، صحن و شبستان حضرت زهرا (س) به صورت قرینه به دوبخش تقسیم می‌شود. 

جانشین فنی و مهندسی ستاد بازسازی عتبات عالیات در پروژه صحن حضرت زهرا (س) افزود: ساختمان قدیم مقام امام زین العابدین (ع) بر اثر گذر زمان و تخریب قسمتی از آن در زمان صدام، شکل نامناسبی یافته بود که با توافقات صورت گرفته، تخریب شده و در دو طبقه با زیر بنای ۳هزار متر مربع احیا شده است.

امیری افزود: نوع قرار گیری این محل در ابتدای ورودی صحن مطهر حضرت زهرا (س) است که تداعی کننده مسیر حرکت ائمه معصوم به سمت مضجع مطهر مولای متقیان می‌باشد.

وی گفت: با بهره برداری کامل از طرح توسعه حرم مطهر علوی که مزین بنام صحن حضرت زهرا (س) است، زائرین حرم امام علی (ع) از این مقام تاریخی به زیارت مشرف شده و پا در جای قدوم مبارک ائمه اطهار خواهند گذاشت.

در روایات و احادیث آماده است، امام محمدباقر علیه‌السلام می‌فرمودند: پدرم علی بن الحسین علیه‌السلام بعد از شهادت پدرش امام حسین علیه‌السلام خانه کوچکی در بیرون شهر برگزید و چندین سال را در بیابان زندگی کرد. ایشان هنگامی که می‌خواستند به زیارت جدشان امیرالمومنین علیه‌السلام و یا پدرش سیدالشهدا علیه‌السلام بروند، از بیابان به مقامشان می‌رفتند و سعی می‌کردند دیگران متوجه زیارت او نشوند.

https://www.masjed.ir/u/4Ts

ارسال نظر

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

سایر اخبار

در بیانیه تقدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد آمده؛
 
شارح و مترجم نهج‌البلاغه مطرح کرد:
 
اهمیت شب‌های قدر در کلام رهبری
 
بازخوانی بیانات امام خامنه‌ای درباره انس با قرآن