سه شنبه / ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ / ۱۴:۲۸
سرویس : اصلی
کد خبر : ۳۱۷۲۵
گزارشگر : ایده ایده
حجت الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری:

ارتباط مسجد و مدرسه، باعث تقویت دینی مدارس می‌شود

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد در آئین ختتامیه جشنواره پیوند مسجد و مدرسه گفت: اگر بستر ارتباط مسجد و مدرسه را محیا کنیم هم‌ مسجد عمران پیدا می‌کند و هم مدرسه از نظر دینی تقویت می‌شود و از این رو راه کوتاه تر را رفته‌ایم.

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد، حجت الاسلام والمسلمین محمد جواد حاج‌ علی اکبری رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد در آئین اختتامیه نخستین جشنواره پیوند مسجد و مدرسه با اشاره به اینکه ذات دعوت اسلامی که هر موقفی در آن انجام شود بیشتر حول سازمان روحانیت، مسجد و مرکز تعلیم و‌ تربیت ذات مساله دعوت به ربانیت است، اظهار داشت: برخلاف سایر دستگاه های فکری و منظومه های تعلیم و‌ ترییت که دعوت به خود است، زیرمجوعه همه رسالات الهی این است که می گوید: همه ربانی‌ باشید.


وی ادامه داد: این تعبیر ربانی بسیار فوق العاده است، دعوت انبیا و اولیا همه این است و می خواستند که انسان ها به چنین ویژگی برسند. در تعبیر ربانی هم صمیمیت فوق العاده‌ و هم‌ جلوه های گوناگونی از صفات الهی در بندگان خدا پدیدار می شود.


رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد تاکید کرد: مسجد برای این تعریف شده که ربانیت را نشان دهد. در واقع سبقت الله کارکرد اصلی مسجد است. از ر‌وایات و‌ لطایف قرآن هم استفاده می شود که مسجد به خاطر اختصاری که برای بندگی دارد ظاهرا به این شکل است. محلی که یک بعد داخلی و‌ د‌رونی دارد و از این رو یک ‌ظرفیت نهفته دین در این‌ مکان‌ وجود دارد.


حجت الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری یادآور شد: در  دوران تعلیم و تربیت گذشته، تعلیم‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و ... ذیل مسجد تعریف می شد. اما امروز ما در روزگاری زندگی می کنیم که یکسری تقسیمات محیطی شکل گرفته است و در این نگاه مسجد، از آن اثرگذاری های اجتماعی خود فاصله می‌گیرد و بیشتر شبیه یک‌ نمازخانه یا محلی برای یک‌عده ای خاص در یک محیط خاص محدود می شود. با این وجود امکان اینکه، مسجد در ساحت اجتماعی، فرهنگی و عمومی مداخله داشته باشد دیگر ممکن نیست.


وی افزود: در عصر جدید، کارکردهای مسجد از آن گرفته شده و‌ هرکدام به بخش دیگری منتقل شده است. در مقابل وظایفی به آنها داده شده است بخش وحیانی ‌از آن وظایف گرفته شده است. بنابراین اگر بخواهیم یک تصویر مطلوب از شهر اسلامی تعریف کنیم، دیگر این سیستم امروزی ما نباید وجود داشته باشد. ما با رسالت انقلابی خود تلاش می‌کنیم این روحیه وحیانی در کشور مستقر شود. اما نیازمند ارتباط مسجد با کارکردهای از دست رفته آن هستیم.


رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد با بیان اینکه در معماری شهرها، سازوکار اقتصادی و فرهنگی آن دیگر دعوت به وحیانیت موجود نیست، خاطرنشان کرد: در چنین زمانی به برکت انقلاب اسلامی ‌می خواهیم این رنگ و بو را به جامعه برگردانیم که البته امری مشکل است. یکی از کوتاه ترین راه‌ها برای رسیدن به این ‌مجاهدت این است که مساجد ما نیاز به عمران و رونق و‌ مدارس هم نیاز به مقدسات و وحیانیت دارند.


حجت الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری ابراز داشت: اگر این دو یک ارتباط سازمان یافته و برنامه ریزی شده نداشته باشند جامعه جوان و نوجوان ما از تجربه های معنوی محروم می شود و از طرفی مساجد ما از داشتن مخاطب تخلیه خواهد شد. عمران مسجد به مناره و گنبد نیست هرچند که مهم استT اما عمران‌ مسجد به حضور مردم در آن است.

 

وی ادامه داد: در مسجد سفره الهی پهن است اما جمعیت ندارد و در مدارس هم‌ جمعیت لازم وجود دارد که نشاط اجتماعی و معنوی وجود ندارد و اگر این دو به هم ‌نزدیک شوند تا حدی این فاصله به وجود آمده را می توان با مجاهدت پر کرد. هرجا بچه ها در سنین مناسب با مسجد ارتباط گرفتند آن جاذبه لازم به وجود آمده که در هیچ محیطی نمی توان این موضوع را دید.


رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد بیان کرد: اگر بستر مسجد و مدرسه را محیا کنیم هم‌ مسجد عمران پیدا می‌کند و هم مدرسه از منظر دینی تقویت می‌شود و از این رو راه کوتاه تر را رفته ایم. این ارتباط یک آرمان است که باید پای آن ایستاد. البته مساجد ما باید قدر این فرصت ارتباط را بدانند.


حجت الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری در پایان گفت: برای یک روحانی نشانه رسالتی که در قلب او هست در لباس او هم هست. اما برای سایرین این جایگاه وجود ندارد. برای یک روحانی مقصد اصلی باید مدارس باشد. هرجا ما در این‌ مساله درست عمل کردیم نتایجی گرفتیم که قابل توصیف نیست و هرگاه هم از این مساله غفلت کردیم باخته ایم.

https://www.masjed.ir/u/4ZW

ارسال نظر

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

سایر اخبار

اهمیت شب‌های قدر در کلام رهبری
 
بازخوانی بیانات امام خامنه‌ای درباره انس با قرآن
 
رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد اعلام کرد
 
امام مسجد «شهدای پانزده خرداد» قرچک گفت:
 
در راستای لبیک به فرمان رهبر انقلاب
 
حجت الاسلام یاسینی مطرح کرد: