پنج شنبه / ۲۸ تیر ۱۳۹۷ / ۱۴:۵۴
سرویس : فرهنگی و هنری
کد خبر : ۳۲۳۷۲
گزارشگر : ایده ایده
مدیر حوزه علمیه خواهران استان تهران:

لزوم حضور خواهران طلبه برای آموزش بانوان در مساجد

مدیر حوزه علمیه خواهران استان تهران و مدیر عامل مؤسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان گفت: مرکز رسیدگی به امور مساجد می‌تواند از خواهران طلبه به نفع تبلیغ و ترویج حجاب، حیا و عفاف، آموزش و مشاوره خاص بانوان در مساجد استفاده کند.

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد، حجت الاسلام والمسلمین سید محمدرضا آقامیری در گفت‌وگو با خبرنگار  پایگاه تخصصی مسجد در پاسخ به این سؤال که مسجد چطور می‌تواند آحاد جامعه را از مفهوم واقعی انتظار آگاه سازد، گفت: هر فرد خداجو حقیقتاً باید به مسجد مراجعه کند چرا که مسجد محور دین الهی و خانه خداست.

وی افزود: بحث انتظار که از افضل اعمال و عبادات خاصه در احوالات شیعیان است، در مساجد مسلمانان از برجستگی و رنگ و بوی خاصی برخوردار است. مفهوم انتظار در مساجد معنای بهتری پیدا می‌کند.

بحث انتظار جدا از مقوله ولایت نیست

مدیر حوزه علمیه خواهران استان تهران ابراز داشت: بحث انتظار جدا از مقوله ولایت نیست و اگر مساجد بر پایه محورهای اصلی خود که نور خدا و ائمه اطهار(ع) است استوار باشند، مفهوم انتظار بهتر ارائه و درک می‌شود.

وی در پاسخ به این سؤال که کارگزاران مسجدی چطور می‌توانند در محقق شدن شعار حمایت از کالای ایرانی گام بردارند، اظهار داشت: بحث حمایت از کالای ایرانی تنها به امروز اختصاص ندارد. مرحوم آیت الله گلپایگانی در لباس‌های خود به جای دکمه از بند استفاده می‌کرد و معتقد بود در لباس یک شخص ایرانی نباید حتی از یک دکمه خارجی استفاده شود.

حجت الاسلام والمسلمین آقامیری افزود: این موضوع در زمان مرحوم امیرکبیر نیز مطرح بود که سعی داشت از مظاهر و کالاهای فرنگی در داخل کشور استفاده نشود. بسیاری از سیاستگزاران دلسوز دیگر نیز همواره بر این اعتقاد، راسخ بوده‌ و بر مصرف تولیدات داخلی و کالای ایرانی تاکید داشته‌اند.

وی در ادامه بیان داشت: منظور از مصرف تولیدات داخلی، این نیست که مصرف کنندگان به هر قیمتی هر نوع کالایی را با نارضایتی خریداری کنند بلکه تولید کنندگان و عرضه کنندگان نیز باید خود را ملزم به جلب رضایت مشتری و بالابردن کیفیت محصولات بدانند.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان تهران در ادامه گفت: تولیدکننده و عرضه کننده کالا و خدمات موظف است تمام مسائلی که در جلب رضایت و حمایت مشتری اهمیت دارد لحاظ کند و عملکردی منطبق با استانداردهای جهانی داشته باشد تا بتواند آن را به خوبی در بازارهای جهانی عرضه کند.

خرید لوازم موردنیاز مسجد جهت تبلیغ حمایت از کالای ایرانی

مدیر عامل مؤسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان ابراز داشت: کارگزاران مسجدی از جمله ائمه جماعات می‌توانند در منابر و خطبه های خود حمایت از کالای ایرانی را تبیین و تبلیغ کنند‌ به طور مثال برای خرید لوازم و سیستم صوتی موردنیاز مسجد از کالای داخل کشور استفاده کنند تا از این طریق در راستای حمایت از کالای ایرانی به نفع تولیدات و عرضه‌های داخلی عمل کرده باشند.

وی در پاسخ به این سؤال که امام جماعت مساجد چطور می‌توانند سلایق مختلف را دور هم جمع کنند و از تفرقه‌های قومی و مذهبی جلوگیری کنند، گفت: طبیعتاً هر مسجدی مخصوص قومیت خود است البته ممکن است در برخی شهرها اختلاف نظراتی دیده شود اما آنچه مربوط به ائمه جماعات می‌شود این است که این قشر به خوبی توانسته‌اند تفرقه‌های قومی و مذهبی را مهار کرده و همواره مردم را توصیه به وحدت، همگرایی و همزیستی مسالمت آمیز کنند.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان تهران درباره چگونگی جذب دختران و زنان جوان به مساجد، گفت: قطعاً با برخورد و اخلاق خوب می‌توان اکثریت جامعه را به سوی مساجد که خانه امن الهی هستند جذب کرد. پیامبر اکرم(ص) هدف رسالت خود را گسترش مکارم اخلاق و ارزش های والای انسانی معرفی کرده است.

اخلاق نیک، راه مقابله با شل حجابی و جذب بانوان به مساجد

وی افزود: خداوند متعال به پیامبر اکرم(ص) می‌فرمایند اگر تو انسان بدخلق، قصی القلب و سنگدلی بودی مردم تو را تنها گذاشته و از کنار تو می‌رفتند؛ بنابراین باید همه ما اخلاق نیک و خوش برخورد بودن را سرلوحه تمام تعاملات دینی و اجتماعی خود قرار دهیم.

حجت الاسلام والمسلمین آقامیری در پاسخ به این سؤال که مسجد چطور می‌‌تواند زنان را به حقوق اجتماعی خود در ذیل تعالیم و احکام اسلامی آگاه کند، گفت: متأسفانه زنان جامعه ما به درستی به حقوق خود واقف نیستند و گاهی در رعایت حقوق این قشر تأثیرگذار جامعه افراط و تفریط می‌شود بنابراین همه ما موظف هستیم حقوق زنان را در جایگاه خود بیان کنیم.

وی با بیان اینکه مساجد، یکی از محل‌های گفت و شنود در زمینه مسائل دینی و توجه به بانوان است، گفت: متاسفانه خطبا، معمولاً از میان آقایان هستند. ما باید در مساجد بانوان طلبه‌ای داشته باشیم که مسائل دینی، اعتقادی، زناشویی و خانوادگی را برای بانوان بیان کرده و در صورت لزوم مشاوره بدهند. قطعاً بانوان نیز مایل خواهند بود، در زمینه احکام خاص مربوط به خود از بانوان طلبه و آگاهی که دانش کافی برای پاسخ دهی به مسائل دارند مشاوره بگیرند.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان تهران در رابطه با اینکه مسجد چطور می‌تواند الگوی کامل زن مسلمان را به جامعه معرفی کند، گفت: بانوانی که سابقه بیشتری به لحاظ خدمت و حضور در مسجد دارند باید خوش اخلاقی را سرلوحه رفتار با افراد حاضر در مسجد قرار دهند به طور مثال اگر فردی با ظاهر کمی نامناسب و شل حجاب در مسجد حضور پیدا کرد به گونه‌ای با او صحبت کنند که شخص برای مراجعات بعدی به مسجد، مشتاق‌تر از قبل باشد و هر بار تغییری در ظاهر و رفتار او مشاهده کنند.

دانشمندان فاضله و مبارزه با خرافه گویی

وی با بیان اینکه افراد شل حجاب را باید با نگاهی خواهرانه، برادرانه و به نحو صحیح راهنمایی کرد، افزود: بانوان چادری و محجبه مسجدی باید با جذابیتی که در اخلاق و رفتار خود دارند بانوان شل حجاب را علاقه مند به حجاب کنند اما متاسفانه برخی بانوان محجوب، افراد شل حجاب یا آرایش کرده را به گونه‌ای طرد می‌کنند که آنها روز به روز از خانه خدا دورتر می‌شوند‌.

حجت الاسلام والمسلمین آقامیری درباره مقابله با خرافه‌گویی در زنان مسجدی، گفت: بهره گیری از دانش صحیح و استفاده از دانشمندان فاضله راهکار بسیار خوبی با خرافه گویی‌های زنان مسجدی است. در حال حاضر در تهران حدود ده هزار طلبه فارغ التحصیل از میان بانوان هستند که می‌توانند مبلغ، معلم، خطیب و مربی خوبی در زمینه ارائه راهکار در امور مختلف باشند.

وی در پاسخ به این سؤال که مسجد چطور می‌تواند در فراگیری مهارت های زندگی بانوان، نقش آفرین و مؤثر باشد، گفت: تقریباً نیمی از نمازگزاران مساجد از میان بانوان هستند. اگر مسجدی فعال بوده و مدیریت مسجد توجه خاصی به امور بانوان داشته باشد قطعاً برای اعتلای بانوان حاضر در مسجد و محله، کلاس ها و کارگاه‌هایی برگزار می‌کند که به آموزش بانوان در زمینه های مختلف بپردازد.

ضرورت حضور بانوان در هیات امنای مساجد

مدیر حوزه علمیه خواهران استان تهران با اشاره به اهتمام مساجد به برگزاری کلاس های مشاوره و همسرداری، گفت: اگر بانوان در کنار عقل و فراست به خوبی از مسائل زناشویی و فرزندپروری آگاه باشند بانوان توانمند و تاثیرگذاری در خانواده ها خواهند بود.

حجت الاسلام والمسلمین آقامیری در پاسخ به این سؤال که آیا موافق حضور زنان در حلقه‌های مدیریتی مساجد هستید، بیان داشت: بله، یک یا دو نفر از بانوان بهتر است که عضو هیات امنای مساجد باشند و نحوه حضور آنها در هیات امنا بررسی شود زیرا بخش زیادی از نمازگزارن را بانوان تشکیل می‌دهند.

وی در پایان در قالب پیشنهادی، اظهار داشت: بهتر است امور مساجد برای مساجد کار فرهنگی تعریف کند به طور مثال کتب خاصی را برای جوانان و بانوان در مساجد قرار دهد و از بانوان طلبه به نفع تبلیغ و ترویج حجاب، حیا و عفاف در مساجد استفاده کند.


https://www.masjed.ir/u/5zD

ارسال نظر

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

سایر اخبار

همزمان با شب رحلت حضرت سیدالکریم(ع) انجام می شود:
 
در بیانیه تقدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد آمده؛
 
شارح و مترجم نهج‌البلاغه مطرح کرد:
 
اهمیت شب‌های قدر در کلام رهبری