جمعه / ۲۹ تیر ۱۳۹۷ / ۱۹:۵۲
سرویس : بین الملل
کد خبر : ۳۲۵۳۷
گزارشگر : محسن عزیزی

پروژه ساخت مسجد بزرگ رومانی به دلیل کمبود بودجه متوقف شد

انجمن مفتیان رومانی به عنوان سازمان اصلی و نماینده مسلمانان در این کشور اعلام کرد، ساخت یک مسجد در بخارست پایتخت این کشور به دلیل بالا بودن هزینه ساخت و ساز متوقف شده است.

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد، پروژه ساخت مسجد در بخارست، بزرگترین شهر و پایتخت رومانی به دلیل کمبود بودجه متوقف می شود.

انجمن مفتیان رومانی، نماینده مسلمانان این کشور، ساخت یک مسجد در پایتخت را به دلیل بالا بودن هزینه ساخت و ساز رها کرده است.

مفتی یوسف مراد گفت: انجمن مفتیان ضمن درخواستی از وزارت فرهنگ خواسته ملکی را که قرار بود مسجد در آن بنا شود بازپس بگیرد.

مراد بدون اینکه توضیح بیشتری در این باره بدهد افزود: هزنیه ساخت مسجد بسیار بیشتر از بودجه کنونی موسسه ما و آن چیزی است که جامعه اسلامی بتواند هم اکنون از پس آن بربیاید.

گفتنی است در ژوئن 2015، دولت رومانی به رهبری ویکتور پونتا نخست وزیر این کشور معاهده ای با دولت ترکیه برای ساخت بزرگترین مسجد در این کشور واقع در جنوب شرقی اروپا با ظرفیت 2 هزار نفر به امضاء رساندند.

ساخت این مسجد قرار بود در پایان 2017 به پایان رسیده و شامل یک کتابخانه، مدرسه آموزش قرآنی و امکانات تفریحی باشد. در مقابل نیز رومانی قرار بود یک کلیسا در استانبول بسازد. در این میان پروژه ساخت مسجد مخالفت هایی را در میان گروه های ضداسلامی و راست افراطی کوچک در رومانی در بر داشت.

در ژوئن 2017، بنیاد دیانت تحت نظر اداره امور مذهبی ترکیه طراحی مسجد بخارست در وبسایت خود منتشر کرد. بر اساس طرح منتشر شده این مسجد  ظرفیت 1500 نفر را داشته و قرار بود ساخت آن در آن سال آغاز شود. با این حال در جولای 2017 سفیر ترکیه در بخارست به خبرنگاران رومانیایی گفت که اگر روابط دوجانبه دو کشور تیره شود، آنکارا اصراری به ادامه این پروژه ندارد.

 

لازم به ذکر است طبق آخرین آمارها جامعه اسلامی در رومانی متشکل از تنها 64 هزار نفر از جمعیت 19.5 میلیونی است که بیشتر آنان را مسلمانان ترک تبار و تاتار تشکیل می دهند. به علاوه 10-20 هزار نفر از آنان نیز مهاجران اخیر هستند. شهر بوخارست نیز 10 هزار مسلمان دارد و دولت رومانی تاکنون به طور رسمی اقدام به ساخت مسجد برای آنان نکرده است. چندین مرکز فرهنگی اسلامی کوچک و نمازخانه به عنوان محل اجتماعات مسلمانان به کار می روند.

https://www.masjed.ir/u/5AX

ارسال نظر

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

سایر اخبار

اهمیت شب‌های قدر در کلام رهبری
 
بازخوانی بیانات امام خامنه‌ای درباره انس با قرآن
 
رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد اعلام کرد
 
امام مسجد «شهدای پانزده خرداد» قرچک گفت:
 
در راستای لبیک به فرمان رهبر انقلاب
 
حجت الاسلام یاسینی مطرح کرد: