چهارشنبه / ۱۰ اَمرداد ۱۳۹۷ / ۰۹:۴۷
سرویس : اجتماعی
کد خبر : ۳۲۶۸۹
گزارشگر : ایده ایده
به همت معاونت فرهنگی و اجتماعی

نشست هم اندیشی ائمه جماعات فعال در حوزه خانوده برگزار شد

جمعی از ائمه جماعات فعال در حوزه خانواده به نمایندگی از نواحی مختلف مرکز رسیدگی به امور مساجد در نشستی تخصصی به بررسی آسیب‌ها و معضلات پیش‌روی خانواده‌ها در جامعه پرداختند.

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد، نشست هم‌اندیشی ائمه جماعات فعال در حوزه خانواده، عصر سه‌شنبه نهم مردادماه سال 97 با حضور حجت الاسلام والمسلمین مشهدی آقایی  مشاور عالی رئیس و سرپرست حوزه ریاست مرکز رسیدگی به امور مساجد، حجت الاسلام مجتبی صداقت سرپرست معاونت فرهنگی و اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد و جمعی از ائمه جماعات فعال در حوزه خانواده در محل مجتمع فرهنگی و آموزشی محراب برگزار شد.



 مساجد به عنوان هسته مقاومت فرهنگی و سنگر انقلاب، با چالش طلاق مقابله کنند

 

در ابتدای این نشست حجت الاسلام صداقت اظهار داشت: بنا داریم در سال جاری بر اساس رویکرد سال مرکز رسیدگی به امور مساجد، با موضوع «مسجد و خانواده»، یک بسته برنامه محور را به تمامی مساجد استان تهران ارسال کنیم؛ به همین دلیل فرصت را مغتنم شمرده و از ائمه جماعات برگزیده و فعال در این حوزه دعوت کردیم تا قبل از تدوین این بسته برنامه‌ای، از نظرات کارشناسانه آنها، بهره بگیریم.

 

سرپرست معاونت فرهنگی و اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد ادامه داد: واقعیت امر این است که آسیب های اجتماعی در حوزه خانواده بسیار جدی شده و حتی رهبر معظم انقلاب نیز در خصوص این آسیب ها به ویژه موضوع طلاق دغدغه جدی خود را اعلام کرده‌اند. ما نیز بر اساس حساسیت موضوع از ابتدای سال جاری جلسات متعددی را با صاحب نظران حوزه‌ی خانواده برگزار کرده‌ایم.

 

وی تصریح کرد: دشمن تمام تمرکز خود را معطوف به فروپاشی خانواده ها کرده است. امروز آمارهایی که درباره طلاق به گوش می‌رسد بسیار نگران کننده است. لذا مساجد به عنوان هسته مقاومت و سنگرهای انقلاب، باید با این چالش جدی مقابله کنند.

 

جذب جوانان به مسجد راهکار اصلی حفظ خانواده

 

در ادامه این نشست ائمه جماعت مساجد منتخب نواحی مرکز رسیدگی به امور مساجد پیشنهادات، تجربیات و راهکارهای خود در موضوع مسجد و خانواده را ارائه دادند  که اهم آن در ادامه می‌آید 

 

_ حجت‌الاسلام مزدجو امام جماعت مسجد صادق آل محمد(ص): بنده و سایر کارگزاران در مسجد صادق آل محمد(ص) در سال جاری با کمک بنیاد ملی خانواده کارهای ارزنده ای را در مسجد خود انجام داده ایم. برای مثال توانسته ایم ۳۰ زوج جوان را جذب کلاس های مرتبط با آیین همسرداری و خانواده کنیم که امروز همین ۳۰ زوج جوان به عنوان پای ثابت در مسجد حضور دارند.

 

در بخش حمایتی از زوج‌های جوان نیز، تلاش کرده‌ایم با تهیه جهیزیه ارزان قیمت و بسته های حمایتی اقتصادی به آنها کمک کنیم.

 

_ حجت الاسلام محمد حسن معیری امام جماعت مسجد جامع شهر پردیس: در مسجد جامع شهر پردیس دفتر همسریابی تاسیس شده است تا جوانان مجرد زودتر بتوانند با یک ازدواج آگاهانه سر و سامان بگیرند. هرچند این دفتر از کسانی که پیش از این ازدواج ناموفق داشته اند و یا همسر خود را از دست داده‌اند نیز حمایت می‌کند.

  

ارتباط با انجمن اولیا و مربیان و همچنین استفاده از اساتید دانشگاه و حوزه علمیه برای آموزش های همسرداری و خانواده، از جمله مواردی است که در مسجد جامع شهر پردیس به آن پرداخته می‌شود.

 

_ حجت الاسلام نیک صفت امام جماعت مسجد محمدی(ص): امروز در علم جامعه شناسی خانواده به عنوان سلول اصلی اجتماع معرفی می‌شود که به شدت تاثیرگذار و همچنین تاثیر پذیر است. واقعیت امر این است که جریان سرمایه داری در جامعه ما آسیب‌زا شده است و امروز شاهد هستیم که در خانواده هایی که حتی از نظر رفاهی و اقتصادی برخورداری نسبی دارند با مشکلاتی همچون طلاق و مسائل خانوادگی رو به رو هستند.

 

متاسفانه طبق آمارها از هر ۱۶ ازدواج در شمال شهر تهران 10 ازدواج به طلاق منجر می‌شود.

 

در همین راستا، امروزه و در چنین شرایطی، امام جماعت باید در فردیت خود انسانی بدون مشکل باشد تا بتواند به خانواده ها کمک کند در این راه مرکز رسیدگی به امور مساجد نیز می تواند با ایجاد یک مرکز تخصصی مشاوره برای امامان جماعت آنها را بیش از پیش با مسائل مشاوره ای در حوزه خانواده آشنا کند.

 

_ حجت الاسلام خیرآبادی امام جماعت مسجد حجت ابن الحسن(ع): تلاش کرده‌ایم در مسجد خود یک مرکز مشاوره ای تشکیل دهیم و خانواده‌های آسیب‌دیده را مورد حمایت خود قرار دهیم. در بخش حمایتی از خانواده‌های کم برخوردار نیز تلاش خود را معطوف به کارآفرینی و آموزش درآمدزایی در خانواده‌ها کرده‌ایم.

 

امروز با کمک آموزش و پرورش منطقه مسابقات فرهنگی را در مساجد خود برگزار می‌کنیم و از همین طریق خانواده ها را در مساجدمی‌پذیریم.

 

 

_ حجت‌الاسلام سنجرانی امام جماعت مسجد امام حسن مجتبی(ع): امروز باید واقع‌بینانه ببینیم چرا از هر ۴ ازدواج ۳ پیوند منجر به طلاق می‌شود. قطعاً در موضوع طلاق مسائل اقتصادی و اختلاف دیدگاه ها بخش کمتری را به خود اختصاص می‌دهند و بیشتر طلاق ها ریشه در مسائل جنسی در میان زوجین دارند. امروز جریانات مخالف و شبکه های اجتماعی به صورت هدفمند در حال ضربه زدن به کانون خانواده هستند. باید تلاش کنیم پیش از ازدواج کلاس هایی بر پایه روایات مستدل اسلامی در خصوص مسائل جنسی برای جوانان و زوجین برگزار کنیم.

 

 

_ حجت الاسلام بارفروش مقدم امام جماعت مسجد الغدیر پردیس: در مسجد الغدیر پردیس در تمامی زمینه ها به مردم و بالاخص خانواده‌ها مشاوره ارائه می شود. واقعیت امر این است که آسیب های اجتماعی همچون طلاق در جامعه ما وجود دارد اما پس از ۴۰ سال هنوز نتوانستیم آنها را ریشه یابی صحیح کنیم.

 

باید امروز از محیط های آموزشی بخصوص مدارس آغاز کنیم تا در آینده جامعه سالم داشته باشیم زیرا متاسفانه پایگاه نخست که خانواده بود را به نوعی از دست داده‌ایم و باید از بُعد آموزشی که محیط دوم زندگی افراد است و قطعا آینده را می سازد، آغاز کنیم.

 


_ حجت‌الاسلام علیزاده امام جماعت مسجد فاطمه زهرا(س): هنوز در نواحی روستایی و خارج از مرکز طلاق به میزان شهرها رشد نکرده است. امروز پارادایم‌های غرب گرایانه در خانواده های شهری نفوذ بیشتری داشته و همین امر نیز باعث شده خانواده ها کمتر جذب مساجد شوند.

 

وظیفه اصلی امامان جماعت امروز این است که با بیان مسائل معنوی جوانان را به مساجد دعوت کنند.

 

 

_ حجت الاسلام رضائیان: خانواده و مسائل مرتبط با آن تنها امر ازدواج نیست امروز ما در مسجد خود به کودکان نیز می پردازیم و در همین راستا مهدکودک تاسیس کرده ایم. یکی از مواردی که می تواند در آینده جامعه موثر باشد توجه به تربیت کودکان خردسال است. امروز در مسجد خود به بحث کارآفرینی در ذیل پارک فناوری و همچنین ارتقاء سطح شادی سالمندان نیز توجه ویژه‌ای داریم.

 

 

_ حجت الاسلام میر خلیلی امام جماعت مسجد المهدی(عج): در غالب موارد، دفاتر مشاوره ازدواج در سطح شهر ها به دلیل کمبود اطلاعات دینی متاسفانه  مردم را به سمت جدایی و طلاق می کشانند. «مساجد برقرار» بدون شک می توانند در طول شبانه روز به مردم خدمات ارائه دهند. بنده و سایر کارگزاران در مسجد المهدی تلاش کرده‌ایم تا اولیا و مربیان را به داخل مسجد بکشانیم و به صورت چهره به چهره با خانواده‌ها دیدار کنیم.

 

مرکز رسیدگی به امور مساجد نیز می تواند متخصصین در حوزه خانواده را شناسایی و به مساجد اعزام کنند.

 

 

_ حجت الاسلام حسینی: امروز تعاریف مختلفی در باره خانواده ارائه می‌شود اما اصلی‌ترین تعریف را قرآن کریم ارائه داده که آن آرامش است. بدون شک یک خانواده آرام می تواند موفق عمل کند و ما وظیفه داریم آرامش را به خانواده‌ها بازگردانیم. متاسفانه به وسعت رسانه های جدید آسیب های جدید نیز به وجود آمده است.

 

لازم است بانوان را در مساجد با روشهای تربیتی مبتنی بر دین آگاه کنیم تا بتوانند فرزندان شایسته ای را تربیت کنند.

 

با ابداع طرح های جدید نیز می‌توان روحانیان را با خانواده ها در محلات آشنا کرد تا آنها بتوانند هر هفته به چند خانواده سرکشی کنند و حتی می‌توان به مناسبت روز مباهله هفته خانواده را در مساجد برگزار کرد.

 

 

_ حجت‌الاسلام صادقلو امام جماعت مسجد امام حسین:(ع) باید بر اساس نوع زیست شهری برنامه های آسیب شناسانه را برای نقاط مختلف در نظر بگیریم و می‌توان در همین راستا به صورت عملیاتی از نخبگان در این حوزه بهره بگیریم. متأسفانه بخشی از قوانین دست و پاگیر جلوی فعالیتهای مساجد در امور تربیتی همچون تاسیس مهد کودک های مسجدی را گرفته است.

 

 

_ حجت‌الاسلام کاشی: در بحث محتوای مرتبط با خانواده ها هنوز ضعف داریم و باید منابع مناسب که از موضوعات دینی بهره می‌برند را منتشر و گسترش دهیم. می توان با توزیع درس نامه ها و کتاب های مفید در بین مسجدی ها کاری کنیم که مردم علاوه بر مطالعه بیشتر به مسائل مرتبط با خانواده ها نیز آشنا شوند.

 

باید الگوی خدمات مشاوره‌ای را در مساجد ایجاد کنیم

در بخش پایانی این نشست حجت الاسلام و المسلمین مشهدی آقایی سخنگوی مرکز رسیدگی به امور مساجد طی سخنانی ابراز داشت: در جلسه امروز اظهار نظرات مختلفی مطرح شد که تمام آنها حاکی از داشتن دغدغه در میان امام جماعات نواحی مختلف مرکز رسیدگی به امور مساجد در امر خانواده است. واقعیت این است که امروز امام جماعت در کف جامعه تمام مشکلات خانواده ها را می بیند و آنها را لمس می‌کند.

 

وی ادامه داد: نباید نگاه چالشی را به صورت صرف مدنظر خود قرار دهیم بلکه می‌توان با فرصت سازی هم این چالش‌ها را از بین برد. قطعاً در مساجد فرصت‌هایی وجود دارد که می تواند جلوی آسیب های اجتماعی به خصوص در امر خانواده را بگیرد.

 

حجت الاسلام والمسلمین مشهدی آقایی بیان داشت: امروز ثابت شده است که داشتن سواد آکادمیک نمی تواند ضامن موفقیت ازدواج باشد. قطعاً دارا بودن مهارت های مختلف زندگی با نگاهی بر دین می‌تواند به داشتن یک خانواده و زندگی سالم کمک شایانی کند.

 

سخنگوی مرکز رسیدگی به امور مساجد با اشاره به شناسایی ۱۱ آسیب اجتماعی و ارائه آن خدمت مقام معظم رهبری گفت: می توان همین ۱۱ چالش آسیب‌زا را در مساجد مطرح کرد و با فرصت سازی هدفمند جلوی آنها را گرفت.

 

وی تاکید کرد: قطعاً مرکز رسیدگی به امور مساجد وظایفی دارد که باید آنها را عملی کند اما انتظار ما از کارشناسان مسجدی و امامان جماعت دغدغه‌مند در حوزه خانواده این است که به ما راهکار ارائه دهند تا در مسائل مرتبط با خانواده ها به صورت تخصصی ورود کنیم.

 

حجت‌الاسلام مشهدی آقایی ابراز داشت: باید مدل مشاوره دادن در مساجد را تغییر داد و نمی‌توان به صرف ارائه پیشنهاد و راهکار امام جماعت را یک مشاور خوب در امور خانواده دانست.

 

وی اضافه کرد: باید یک الگوی خدمات مشاوره ای در مساجد ایجاد کنیم و محتوای مورد نیاز خانواده ها را علاوه بر ارائه در مساجد از طریق رسانه و فضاهای مجازی با آنها ارائه کنیم.

 

 حجت الاسلام مشهدی آقایی با تاکید بر لزوم بهره گیری از مشاوران امین بیان داشت: لازم است تعدادی مشاور امین را به مساجد معرفی کنیم. امروز مشاوره خانواده در میان ائمه جماعات کم داریم و باید امامان جماعت مساجد به صورت تخصصی در این زمینه ورود کنند و اطلاعات خود را افزایش دهند.

 

حجت الاسلام مشهدی آقایی ابراز داشت: نباید امام جماعت را تنها یک مشاور موفق بدانیم، بلکه می‌توان از نقشه وساطتی این افراد برای حفظ زندگی خانواده‌هایی  که مشکل دارند نیز استفاده کرد.

 

 

سخنگوی مرکز رسیدگی به امور مساجد با درخواست از ائمه جماعات دغدغه مند در حوزه خانواده ابراز داشت: بنده از تمام کسانی که در حوزه خانواده تلاش کردند می خواهم تجربیات خود را به اشتراک بگذارند و در این راه می توانند از ظرفیت باشگاه ایده پردازان مسجدی «بام» نیز استفاده کنند.

 

وی گفت: بنده نیز معتقد هستم که باید بر اساس بافت مناطق به رصد کلی دست بزنیم و مشکلات اولویت‌دار همان مناطق را شناسایی و از طریق مساجد و امامان جماعت رفع و رجوع کنیم.

 

 

حجت الاسلام مشهدی آقایی با تاکید بر ایجاد چند کارویژه در مساجد گفت: در بحث های مرتبط با خانواده ها باید به سه موضوع «تاسیس» «تحکیم» و «تعالی» خانواده ها نگاه ویژه ای داشته باشیم.

 

 

سخنگوی مرکز رسیدگی به امور مساجد در پایان گفت: از تمامی امامان جماعت مساجد می خواهم تا در میدان عمل به موضوع خانواده و حفظ کیان این نهاد مقدس دینی و اجتماعی بپردازند.

 


https://www.masjed.ir/u/5GT
نشست هم‌اندیشی ائمه جماعات فعال در حوزه خانواده
نشست هم‌اندیشی ائمه جماعات فعال در حوزه خانواده
نشست هم‌اندیشی ائمه جماعات فعال در حوزه خانواده
نشست هم‌اندیشی ائمه جماعات فعال در حوزه خانواده
نشست هم‌اندیشی ائمه جماعات فعال در حوزه خانواده
نشست هم‌اندیشی ائمه جماعات فعال در حوزه خانواده
نشست هم‌اندیشی ائمه جماعات فعال در حوزه خانواده
نشست هم‌اندیشی ائمه جماعات فعال در حوزه خانواده
نشست هم‌اندیشی ائمه جماعات فعال در حوزه خانواده
نشست هم‌اندیشی ائمه جماعات فعال در حوزه خانواده
صفحه ۱ از ۲

ارسال نظر

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

سایر اخبار

همزمان با شب رحلت حضرت سیدالکریم(ع) انجام می شود:
 
در بیانیه تقدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد آمده؛
 
شارح و مترجم نهج‌البلاغه مطرح کرد:
 
اهمیت شب‌های قدر در کلام رهبری