پنج شنبه / ۱۸ اَمرداد ۱۳۹۷ / ۱۱:۵۱
سرویس : فرهنگی و هنری
کد خبر : ۳۲۷۹۱
گزارشگر : ایده ایده
حجت الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری:

مساجد بنا بر ماموریتی الهی شکل گرفته‌اند

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد گفت: بنده از امامان جماعت مساجد می‌خواهم مساجد را از این زاویه دید ببینند که این اماکن الهی بنا بر ماموریتی شکل گرفته‌اند.

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد، حجت الاسلام والمسلمین محمدجواد حاج علی اکبری رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد در کلاس آموزشی مدیریت مسجد در بین اولین دوره از شرکت کنندگان در همایش تخصصی مدیریت مسجد ، اظهار داشت: هویت زمین یک هویت مسجدی است. اگر این موضوع به خوبی تبیین شود، نقش و رسالت مسجد به خوبی مشخص خواهد شد.

وی در جمع ائمه جماعات ناحیه عبدالعظیم(ع) مرکز رسیدگی به امور مساجد ادامه داد: بر طبق آیات الهی زمین به عنوان بهترین زیستگاه برای سکونت انسان مهیا شده است. خطبه 91 نهج البلاغه که به خطبه اشباح معروف است نیز سرمنزل آفرینش تا حیات کنونی را به تصویر کشیده است. در این خطبه آفریده شدن زمین به صورت بسیار زیبا توضیح داده است.

رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور با تاکید بر اهمیت سکونتگاه انسان‌ها بیان داشت:توجه به ساختار، تاریخ و مراحل شکل‌گیری زمین برای کسی که در آن زندگی می‌کند بسیار مهم است. امام رضا(ع) نقطه آغاز و مبدا شروع زمین را کعبه معرفی می‌کند و سپس به ادامه شکل‌گیری جهانی که در آن سکونت داریم می‌پردازد.

وی ابراز داشت: کره زمین برگزیده سیارات از نگاه خداوند است. از نظر ساختاری، طراحی، زیبایی، تنوع و... بسیار ممتاز است. بر اساس شواهد و وسعت دید محدود بشری در کهکشان راه شیری می‌توان دریافت که خداوند سرمایه‌گذاری ویژه‌ای بر روی زمین کرده است.

وی گفت: طبق تعابیر مختلف کلام الله نیز می‌توان توجه خدا به زمین را فهمید. برای مثال در جایی به کره زمین «ارض الله» گفته می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری با پرداختن به وجه تمایز زمین با سایر کُرات عنوان داشت: حضرت حق در ماجرای خلقت حضرت آدم(ع) به وجه تمایز زمین اشاره می‌کند. در همین جا نیز می‌توان به وجه تمایز بشر با سایر مخلوقات الهی اشاره کرد، زیرا فرشتگان درگاه الهی در برابر عظمت آفرینش الهی در قالب انسان ممجبور به سجده شدند.

وی بیان داشت: زمین با ماموریت خاصی آفریده شده و سرمایه‌گذاری الهی در این مکان برای خلافت انسان است. خداوند می‌خواهد زمین را نردبانی برای اعتلای انسان قرار دهد. باید توجه کرد که زمین یک امانت ویژه در اختیار انسان است که بستگی به نوع بهره‌برداری انسان از آن دارد.

وی با معرفی کتابی گفت: مرحوم آیت الله شهید صدر که از نوابغ زمان ما بودند تالیفات مختلفی دارند که یکی از آنها به نام رساله «خلافت» است که نام «خلافت انسان به گواهی پیامبران» نیز ترجمه شده است. در این رساله موضوع خلقت زمین به صورت بسیار زیبا تبیین شده است.

حجت الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری تاکید کرد: اولین فردی که خلق می‌شود «خلیفه بالفعل» است و رسالت او نیز تولید خلائف و تربیت آنها برای تعمیم خلافت است. دلیل این خلقت نیز این است که این خلیفه‌های الهی در نهایت مقدمات خلقت «ولی الله» را فرهم کنند.

وی ادامه داد: موضوع خلافت از جمله مباحثی است که تبیین نشده و به آن طور کامل پرداخته نشده است. بنده امیدوارم ائمه جماعات به این موضوع مهم توجه خاص کنند و به آن بپردازند.

وی با پرداختن به جلوه‌های خلافت بیان داشت: یکی از جلوات بدیع خلافت، موضوع استعمار فی الارض است. انسان نسبت به همین زمین وظیفه آبادانی دارد. برای مثال انسان باید ضمن استخراج مخازن، به حفظ محیط زیست زمین نیز بپردازد.

رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد درباره نقطه آغاز زمین نیز گفت: حضرت آدم(ع) و حوا(س) به عنوان والدین انسان‌ها در نطقه آغاز زمین در آن حضور پیدا می‌کنند. در ماجرای «دحو الارض» به موضوع حضور انسان نخست و نوع ساخته شدن زمین و در آخر ساخت بیت الله (مسجد) اشاره می‌شود.

وی اظهار داشت: با تامل در ماجرای آفرینش زمین می‌توان فهمید که زمین مکانی برای عبادت و ابراز بندگی انسان به پروردگار است.

حجت الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری ادامه داد: اولین نقطه‌ای که در خشکی زمین ساخته می‌شود با فلسفه وجودی انسان که همان بندگی است گره می‌خورد. در کره زمین که خود برگزیده خداوند است نقاطی به وجود می‌آیند که مسجد نام دارند و این اماکن با رسالت الهی انسان گره می‌خورند.

وی با اشاره به تاریخچه مسجد از آغاز تا کنون ابراز داشت: این مکان مقدس از همان ابتدا تا نبیاء بعدی با نام‌های مختلفی مطرح می‌شود، اما در اصل موضوع تمام انبیاء الهی امکانی را در اختیار دارند که در آن به تربیت خلیفه الهی می‌پردازند.

وی با تشریح بسترهای موجود بر روی کره زمین گفت: در کره زمین دو بستر برای انسان فراهم شده است. بستر نخست همان سفره مادی جهت رزق و روزی است که یک محیط پذیرایی کامل را برای او فراهم آورده شده است. در کنار این سفره الهی بستر دیگری نیز مهیا شده که برای جان و تربیت انسان است.

وی ادامه داد: خداوند زمین را برای نمایش تمام آیات خود قرار داده که هرآنچه با جسم انسان در ارتباط است در راستای آن برای جان فرد نیز به نمایش گذاشته شده است.

وی تصریح کرد: خط گواهی انبیاء برای انسان از جنس ارائه هدایت در بستر اختیار است. هدایت برای موجود برگزیده‌ای که اتفاقا ظرفیت خلافت را نیز دارا است.

وی با اشاره به پایگاه‌های انبیاء برای صحبت با مردم بیان داشت: پایگاه‌هایی که انبیاء از طریق آن با مردم صحبت کردند حس ملکوتی را در انسان‌ها بیدار می‌کند و آنها را به مبدا آفرینش متصل می‌کند.

حجت الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری اظهار داشت: زمین نیز در طول تاریخ پر فراز و نشیب خود با دوقطبی‌های فراوانی همچون نیروهای خیر و شر، کافران و مومنان و... مواجه می‌گردد.

وی درباره هویت اصلی زمین خارنشان کرد: باید توجه داشت که هویت زمین که یک هویت الهی است باید به وسیله خط انبیاء صیانت و حفاظت شود. قطعا فرجام زمین یک پایان خجسته است، زیرا حضرت حق اینگونه اراده کرده است. قطعا در نقطه نهایی همه فضای زمین مطلوب خواهد شد که در آن زمان هیچ پلیدی و سیاهی در زمین دیده نخواهد شد.

رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور گفت: دلیل تمام فسادهای روی زمین مساله «شرک» است که یک روز به دست غیرت الهی از زمین برچیده خواهد شد. در آن زمان توحید در تمام زمین گسترده خواهد گشت.

وی با اشاره به مفهوم صبر ابراز داشت: خداوند متعال در مسیر تکامل زمین انبیاء الهی را به صبر دعوت می‌کند تا بر اساس آن بتوانند در برابر چالش‌های پیش رو صبر پیشه کنند و در نهایت به نقطه مطلوب که همان حکومت کامل توحید در زمین است برسند.

رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد بیان داشت: با تامل در تاریخ زمین می‌توان دریافت که از همان روز نخست حضرت مهدی(عج) را به ما نشان داده‌اند و بشارت حضور ایشان را نیز به ما گفته‌اند. زیرا در زمان ظهور حضرت حجت(عج) زمین بی شرک و پلیدی خواهد بود.

وی تاکید کرد: جالب است بدانیم تمام ماموریت اصلاحی حضرت حجت(عج) نیز در مسجد است. از لحظه اعلام حضور تا استقرار یاران و هماهنگی برای کارها همگی در مسجد شکل خواهد گرفت.

حجت الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری با ارئه یک راهکار اضافه کرد: امروز اگر می‌خواهیم زمین به هویت اصلی خود بازگردد باید به بسط و گسترش مساجد به عنوان حلقه اتصال انسان با معبود خود، همت بگاریم. قطعا دفاتر فرعی کار حضرت حجت(عج) در تمام جهان مساجد می‌توانند باشند.

وی گفت: مساجد به گونه‌ای طراحی شدند که در زمان‌های نزدیک به هم مردم را به صورت جماعت گرد هم بیاورد و هم در کنار مساجد به محلات رنگ و بوی خدایی بدهند. این مکان مقدس نیز توسط کسی اداره می‌شود که خود جایگاه امامت در مسجد را دارد.

حجت الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری درباره قیامت صغری عنوان داشت: زمین در روز حشر به گونه‌ای تغییر خواهد کرد که تمام انسان‌هایی که بر روی آن زیست داشته‌اند را به سوی محشر گسیل کند. اما پیش از روز محشر بر روی کره زمین قیامت صغری رخ خواهد داد که همان ماجرای ظهور حضرت حجت(عج) و بازگشت خوبان و نیکان است.

رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد تاکید کرد: ماجرای مسجد بدون شک گره خورده به هویت زمین و ماموریت الهی انسان است. قطعا در این مسیر مسجد به عنوان یک خط نگه‌دار و حلقه اتصال انسان و زمین خواهد بود.

وی با تاکید بر کارکرد کنونی مساجد بیان داشت: قطعا رشد انسان در مساجد در فاصله بین منبر و محراب شکل خواهد گرفت. البته در کنار این رشد مسجد به گسترش تمدن الهی نیز می‌پردازد.

وی تاکید کرد: بنده از امامان جماعت مساجد می‌خواهم مساجد را از این زاویه دید ببینند که این اماکن الهی بنا بر ماموریتی شکل گرفته‌اند. زیرا اگر نقش و کارکرد اصلی مسجد دیده نشود، قطعا مساجد و مراجعین به آن کارکرد خود را از دست خواهند داد.

حجت الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری در پایان بیان داشت: اگر مسجد آباد شود، در کنار آن محلات و کل شهر آباد خواهد شد. در کنار آن نیز باید در مساجد افراد به صورت حداکثری جذب شوند تا عامه جامعه از برکات مسجد بهره‌مند شوند.

بادآور می‌شود همایش تخصصی مدیریت مسجد از 17 مردادماه به مدت یک ماه در مجتمع فرهنگی و تفریحی امام صادق(ع) در شهرستان دماوند برگزار می‌شود.

برای دریافت گزارش تصویری دوره اول مربوط به ناحیه عبدالعظیم(ع) به لینک زیر مراجعه کنید.

http://www.masjed.ir/fa/newsagency/32775/MASJED

https://www.masjed.ir/u/5Jz
همایش تخصصی مدیریت مسجد
مراسم افتتاحیه همایش مدیریت تخصصی مسجد
همایش تخصصی مدیریت مسجد
مراسم افتتاحیه همایش مدیریت تخصصی مسجد
همایش تخصصی مدیریت مسجد
مراسم افتتاحیه همایش مدیریت تخصصی مسجد
همایش تخصصی مدیریت مسجد
مراسم افتتاحیه همایش مدیریت تخصصی مسجد
مراسم افتتاحیه همایش مدیریت تخصصی مسجد
همایش تخصصی مدیریت مسجد
صفحه ۱ از ۲

ارسال نظر

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

سایر اخبار

اهمیت شب‌های قدر در کلام رهبری
 
بازخوانی بیانات امام خامنه‌ای درباره انس با قرآن
 
رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد اعلام کرد
 
امام مسجد «شهدای پانزده خرداد» قرچک گفت:
 
در راستای لبیک به فرمان رهبر انقلاب
 
حجت الاسلام یاسینی مطرح کرد: