یکشنبه / ۲۱ اَمرداد ۱۳۹۷ / ۱۱:۱۲
سرویس : دین و اندیشه
کد خبر : ۳۲۸۱۵
گزارشگر : ایده ایده
حجت الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری:

همگرایی لازمه کار مساجد است

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد خواستار همگرایی بیشتر مساجد در سطح استان‌ها با مساجد جامع محوری کشور شد.

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد، حجت الاسلام والمسلمین محمدجواد حاج علی اکبری در جمع ائمه جماعات ناحیه شهید نواب صفوی(ره) دومین مرحله از دوره مدیریت تخصصی مسجد در اردوگاه دانشگاه امام صادق(ع) در دماوند، گفت: امامان جماعت در ارتباط مستقیم با اهالی محلات هستند. باید توجه داشت که مسجد یک نهاد حقانی است و به همین دلیل نیز جایگاه والایی دارد.

وی ادامه داد: امروز مردم نیازهای دینی خود را از کانون‌های مختلفی همچون حسینیه، دارالقرآن، زینبیه و... نیز کسب می‌کنند، اما باید توجه داشت مسجد پایگاه اصلی و حلقه اتصال با منبع وحی است.

رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور تأکید کرد: مسجد یک ودیعه از سوی حضرت حق برای زمین است. قطعا اگر در راه تاسیس یک مسجد تمام قواعد شرعی رعایت شود، از آن مکان به حول و قوه الهی ذخایر و گنجینه های معنوی نهفته شده بیرون خواهد آمد.

رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد با بیان روایتی درباره مکان‌یابی برای تاسیس مساجد عنوان داشت: برخی از روایات بر این موضوع تاکید دارند که مکان یک مسجد از پیش و از سوی حضرت حق تعیین شده است و افراد با هدایت پرودگار به تأسیس بنای یک مسجد در مکانی مشخص همت می‌گمارند.

حجت الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری با اشاره به این مطلب که آحاد مردم باید از گنجینه مساجد نزدیک به محل زندگی خود بهره ببرند بیان داشت: مساجد از زمان تأسیس خود به لحاظ تأثیرگذاری، کارکردی و نورانیت نسبت به گذشته خود متفاوت می‌شوند و بر همین اساس نیز باید از آنها بهره‌مند شد.

وی با یادآوری میل فطری افراد برای رجوع به معابد از گذشته تا کنون، گفت: سیر تکامل معابد را اگر بررسی کنیم متوجه خواهیم شد که انسان‌ها همواره به دنبال اماکنی برای عبادت بودند. در این میان به جرأت می‌توان گفت که مساجد کنونی با معابد گذشته به هیچ عنوان قابل مقایسه نیست و این مکان الهی مدل توسعه یافته و تکمیل شده تمام معابد پیش از خود است.

حجت الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری اضافه کرد: تفاوت های بارزی که مساجد نسبت به سایر عبادتگاه ها دارند این است که آهنگ جماعت، شیوه حضور و داشتن یک امام به عنوان رهبر در این مکان دینی بسیار مشهود است.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور درباره شاخص‌های مسجد طراز اسلامی نیز گفت: در مساجد ذکر و نیایش، کارهای معرفتی، خطوط تربیتی، سیاست ورزی و آرمان‌خواهی و حتی تصمیمات بزرگ عمومی و جمعی گرفته می‌شود.

وی ادامه داد: به طور کل می‌توان گفت که مسجد انتشار دهنده رایحه دلپذیر حیات طیبه است.

حجت الاسلام و المسلمین حاج علی اکبری با اشاره به شاخصه‌های تمدن اسلامی عنوان داشت: بدون شک مسجد سخت افزار مهم در یک تمدن اسلامی است زیرا در پیرامون مساجد است که بسیاری از نیازمندیهای مردم برطرف می‌شود و اصولاً این مساجد هستند که حول محور خود یک شهر یا تمدن را در طول تاریخ ایجاد کرده‌اند.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد تصریح کرد: یک شهر مطلوب اسلامی تمام ویژگی های مهم خود را از نظر ساختار اجتماعی و حتی مدل شهرسازی حول محور مساجد مهم قرار می‌دهد.

وی با انتقاد از معماری مدرن در شهرها بیان داشت: اصولاً یک فرد در جامعه باید درمحیط زندگی خود بتوانند به راحتی با یک مسجد در ارتباط باشد اما شاهد هستیم بلندمرتبه سازی های زیاد و بافت مسکونی مدرن نمی‌گذارد مردم متوجه مساجد پیرامون خود شوند. امروز ساختار فیزیکی برخی از شهرها به گونه‌ای است که به هیچ عنوان نمی‌توان متوجه شد که این شهر یک شهر دینی و اسلامی است.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور زیست مومنانه را نرم افزاری برآمده از مساجد دانست و گفت: شاخصه دیگری که مساجد به تمدن اسلامی می‌دهند این است که مردم را از نظر زیستی به سوی حق سوق می‌دهند.

وی ضریب نفوذ یک امام جماعت را بسیار مهم دانست و گفت: جریان امام جماعت در یک مسجد به این دلیل شکل می‌گیرد که کارها و افراد و اهداف جمعی از سوی یک نفر راهبری شود.

وی تاکید کرد: مسجد جامع در هر شهر می‌تواند مساجد آن شهر را حل یک هدف واحد نگه دارد.

حجت الاسلام و المسلمین حاج علی اکبری گفت: لازم است فردی که امام جماعت یک مسجد جامع را برعهده می‌گیرد خصوصیاتی همچون؛ قرائت صحیح و حرفه‌ای قرآن کریم، آشنایی کامل با آیات کلام الله، قدرت خطابه بالا و همچنین روحیه رهبری را داشته باشد.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد همگرایی را موضوع مهمی برای تمام مردم و مساجد معرفی کرد و اظهار داشت: یک مسجد جامع در شهر می‌تواند تمام فعالیت های مهم را با محوریت امامان جماعت و مساجد آن شهر همگرا و همسو کند.

وی تصریح کرد: باید به سمتی حرکت کنیم که از تمام ظرفیت مساجد و همگرایی آنها نهایت بهره برداری را بتوانیم کنیم. اگر جامعه اسلامی به این سمت حرکت کند قطعاً در آینده نزدیک شاهد تغییرات بسیار مطلوبی خواهیم بود.

حجت الاسلام و المسلمین حاج علی اکبری با ابراز تاسف از کنار گذاشته شدن مساجد در شکل‌دهی تصمیمات مهم گفت: متأسفانه امروز بسیاری از طراحی های اجتماعی ذیل محوریت مساجد شکل نمی‌گیرند و از جای دیگر برنامه ریزی می شوند که همین موضوع باعث آسیب در جامعه نیز شده است.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد تأکید کرد: اگر معجزه امامت و مسجد قدرت روحانیت شیعه را درک کنیم و در کنار آن حوزه های علمیه بتوانند برای جامعه ای که در هزاره سوم قرار دارد امام جماعت تربیت کنند شهد حیات طیبه را همگی خواهند چشید.

حجت الاسلام و المسلمین حاج علی اکبری در پایان تأکید کرد: باید شبکه امامت از سطح استان به شهرها و از شهرها به مساجد محلات و تمام افراد جامعه برسد و در این راه لازم است تمام کارگزاران مسجدی با مجاهدت خود این هدف مهم را عملی کنند.

https://www.masjed.ir/u/5K3
مراسم افتتاحیه دومین مرحله از دوره تخصصی مدیریت مسجد برگزار شد
مراسم افتتاحیه دومین مرحله از دوره تخصصی مدیریت مسجد برگزار شد
مراسم افتتاحیه دومین مرحله از دوره تخصصی مدیریت مسجد برگزار شد
مراسم افتتاحیه دومین مرحله از دوره تخصصی مدیریت مسجد برگزار شد
مراسم افتتاحیه دومین مرحله از دوره تخصصی مدیریت مسجد برگزار شد
مراسم افتتاحیه دومین مرحله از دوره تخصصی مدیریت مسجد برگزار شد
مراسم افتتاحیه دومین مرحله از دوره تخصصی مدیریت مسجد برگزار شد
مراسم افتتاحیه دومین مرحله از دوره تخصصی مدیریت مسجد برگزار شد
مراسم افتتاحیه دومین مرحله از دوره تخصصی مدیریت مسجد برگزار شد
مراسم افتتاحیه دومین مرحله از دوره تخصصی مدیریت مسجد برگزار شد
صفحه ۱ از ۲

ارسال نظر

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

سایر اخبار

در بیانیه تقدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد آمده؛
 
شارح و مترجم نهج‌البلاغه مطرح کرد:
 
اهمیت شب‌های قدر در کلام رهبری
 
بازخوانی بیانات امام خامنه‌ای درباره انس با قرآن