سه شنبه / ۲۰ شهریور ۱۳۹۷ / ۱۳:۱۳
سرویس : فرهنگی و هنری
کد خبر : ۳۳۰۰۷
گزارشگر : ایده ایده
مدیر ناحیه شهید مصطفی خمینی(ره):

محبوبیت، راز موفقیت امام جماعت است

مهمترین توصیه‎ای که می‌توان به ائمه جماعات داشت، این است که از خدا محبوبیت بخواهند. تلاش کنند که بین مردم محبوب باشند و الا نمی‌توانند موفق شوند.

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد، مرکز رسیدگی به امور مساجد در نیمه مرداد گذشته یک دوره یک ماهه در قالب اردوهای دو روزه، برای ائمه جماعات فعال نواحی هجده‎گانه این مرکز برگزار کرد که یک ماه به طول انجامید. این اردو که در اردوگاه دانشگاه امام صادق(ع) در شهر دماوند برگزار شد، با عنوان «دوره تخصصی مدیریت مسجد» به مسائل مختلف مدیریتی که یک امام جماعت برای مدیریت مسجد نیاز دارد، پرداخت.

در طول این دوره گفتگویی با مدیران نواحی مختلف مرکز رسیدگی به امور مساجد انجام داده و از کیفیت دوره و محتوای آن جویا شدیم. در ادامه گفتگوی پایگاه تخصصی مسجد با مدیر ناحیه شهید مصطفی خمینی(ره)، حجت الاسلام والمسلمین اصغری در همین رابطه، تقدیم می‌شود.

حجت الاسلام اصغری در خصوص این دوره‎ها اظهار داشت: «دوره تخصصی مدیریت مسجد» که به صورت یک اردوی دو روزه، در دماوند برگزار شد، از معدود اردوهایی است که به لحاظ زمانی به موقع انجام شد.

وی افزود: این اردو ثمره چندین سال تلاش و کار در حوزههای مختلف است که محتوای این دوره را شکل داده اند. اکثر ائمه جماعات ناحیه شهید مصطفی خمینی(ره) از این اردو راضی بودند و امتیاز بالایی به محتوا و اجرای آن دادند. این رضایت با توجه به این است که این اردو خارج از شهر تهران و در یک بازه دو روزه برگزار شد. لذا میزان رضایت شرکت کنندکان در این اردو با سایر اردوهای مشابه در اصناف دیگر، قابل قیاس نیست.

مدیر ناحیه شهید مصطفی خمینی(ره) ادامه داد: میزان رضایت ائمه جماعات از این دوره نشان از این است که بنیان فکریای که چنین اردویی را تدارک دیده و محتوایی باکیفیت را در آن گنجانده، که اغلب کاربردی و مورد نیاز امامان جماعت در مسجد است، بسیار سنجیده عمل کرده و صرفاً این نبوده که یک کاری انجام و یک بودجه‌ای مصرف شود.

وی در ادامه گفت: راضی کردن ائمه جماعات برای شرکت کردن در چنین همایشی خود یکی از مسائلی بود که برای برگزارکنندگان وجود داشت. چرا که این شرکت کنندگان اهل علم و فضل هستند و برای زمان خود برنامه دارند. با این حال از این همایش رضایت دارند.این امر نشان می‌دهد مسیری که در این سال‌ها برای چنین برنامه‌هایی از سوی مرکز رسیدگی به امور مساجد طی شده است، دارای یک برنامه مدون و چشم اندازروشن و هدفدار بوده. دیگر آن زمان که ائمه جماعات به امید یک برنامه چند ساعته و یا هدیه سازمانی در دوره ها و همایش‌ها شرکت کنند گذشته است. اکنون آنها حاضرند دور روز کامل، به دور از خانواده و حتی مساجد خود، در یک اردو با چنین فشردگی در کلاس و برنامه، حضور یابند.

وی در خصوص میزان رضایت ائمه جماعات ناحیه خود از این اردو گفت: به نظر بنده و ائمه جماعاتی که از ناحیه شهید مصطفی خمینی(ره) در این اردو شرکت کرده‌اند این برنامه نمره بسیار بالایی گرفته است. آثار این اردو نیز بسیار زیاد بوده، لذا طراوتی که اکنون در آخرین لحظات دوره[زمان مصاحبه روز آخر دوره ناحیه شهید مصطفی خمینی(ره) است] در ائمه جاعات وجود دارد بیانگر آثار بالای آن است. تمام مطالبی که در این اردو در قالب کلاس و یا گعده بیان شد برای ائمه جماعات ملموس و کاربردی بود.

وی افزود: مثال این اردو مثال مراجعه یک مریض به به پزشکی حاذق است، که قبل از اینکه درد بیمار را بشنود آن را برایش توضیح دهد. در این اردو نیز چنین شرایطی وجود داشت. اکثر مسائل و مشکلاتی که امامان جماعات در مسجد با آن روبرو بودند در این اردو برایشان بیان و راه‎های حل و مقابله با آنها نیز در قالبی با کیفیت به آنها ارائه شد. مسائلی مثل رقبات، مسائل مالی، وقف، مسائل فرهنگی و اجتماعی که یک امام جماعت با آنها سرو کار دارد محتوای اصلی این کلاس‎ها بودند.

اصغری در ادامه گفت: علت اینکه، یک امام جماعت که خود سالها مسجدش را مدیریت می‌کند و اعل علم است، در همه کلاس‎ها شرکت می‎کند، دریافت همان راهنماییهای است که او نیاز دارد و اساساً حرف دل اوست و گرنه از همان کلاس اول ممکن است قید حضور در ادامه اردو را بزند. لذا وقتی آنچیزی را که برای مدیریت بهتر در مسجدش لازم داشت را از زبان استاد شنید، اشتیاق بیشتری برای پیاده کردن آنچه فرا گرفته را پیدا کرده و با انگیزه بیشتری به مسجد خود باز می‌گردد. بنا براین می‎توان گفت؛ این اردو و این دوره با تکیه بر تحقیق و پژوهش در مورد مساجد کار خود را آغاز کرده است.

مدیر ناحیه شهید مصطفی خمینی(ره) در پاسخ به اینکه معنای مدیر طبیعی مسجد چیست؟، گفت: مدیر طبیعی مسجد یعنی کسی که نیاز به انتصاب ندارد. واضح و معلوم است که امام جماعت مدیر مسجد است و نیازی به شور و مذاکره برای آن نیست! یعنی اینکه ارکان مسجد بدانند که مدیر مسجد امام جماعت است و امور مسجد برمحور او می‌چرخد. لذا واژه طبیعی به این معناست که امام جماعت مدیر است و نیاز به انتساب و پیدا کردن مدیر برای مسجد وجود ندارد. بنا بر این وقتی مشکلی بوجود می‌آید باید سراغ امام جماعت رفت و با توجه به اینکه او مدیر است مسئله را مطرح کرد.

وی در خصوص مهمترین مولفه یک امام جماعت به عنوان مدیر طبیعی گفت: مولفه‌های فراوانی می‌توان برای مدیر طبیعی مسجد برشمرد. اما مهمترین مولفه امام جماعت ارتباط موفق با مردم است.

حجت الاسلام اصغری در پایان گفت: مهمترین توصیه‎ای که می‌توان به ائمه جماعات داشت، این است که از خدا محبوبیت بخواهند. تلاش کنند که بین مردم محبوب باشند و الا نمی‌توانند موفق شوند. امام جماعتی که بین مردم محبوب باشد 80درصد راه را رفته است. ممکن است یک امام جماعت تمام تخصص‎های مدیریتی را داشته باشد و به کار ببندد ولی محبوب نباشد، در نتیجه موفقیتش کم خواهد بود.        

https://www.masjed.ir/u/5QX

ارسال نظر

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

سایر اخبار

اهمیت شب‌های قدر در کلام رهبری
 
بازخوانی بیانات امام خامنه‌ای درباره انس با قرآن
 
رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد اعلام کرد
 
امام مسجد «شهدای پانزده خرداد» قرچک گفت:
 
در راستای لبیک به فرمان رهبر انقلاب
 
حجت الاسلام یاسینی مطرح کرد: