چهارشنبه / ۲۵ مهر ۱۳۹۷ / ۱۰:۳۶
سرویس : سیاسی و اقتصادی
کد خبر : ۳۳۳۳۲
گزارشگر : ایده ایده
آیت‌الله سعیدی:

مساجد محلی برای تربیت مسئولین آینده شوند

تولیت آستان مقدس حضرت معصومه (ع) گفت: مسجدها باید مکانی باشند که نوجوانان و جوانان را به‌سوی خود جذب کنند تا با حضور در این مکان مقدس، با تربیت روحیه دینی و اسلامی به سمت قبول مسؤولیت در جامعه بروند.

 

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد به نقل از رسا، آیت‌الله سید محمد سعیدی در جمع اعضای ستاد قرارگاه فرهنگی مسجد قم در سالن محراب حرم مطهر با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری درباره اهمیت مسجد و بایسته‌های موجود در امور مساجد گفت: سخنان رهبری تنها موعظه نیست، بلکه مطالبه الهی است که در زمان غیبت از سوی ولی‌فقیه تبیین می شود.

بیشتر بخوانید: کادر سازی از ضرورت‌های یک مسجد انقلابی است

امام جمعه قم  با اشاره به آیه 18 سوره توبه گفت: خداوند در این آیه می‌فرماید: «إِنَّما یَعْمُرُ مَساجِدَ اللّهِ مَنْ آمَنَ بِاللّهِ وَ الْیَوْمِ الآْخِرِ وَ أَقامَ الصَّلاةَ وَ آتَى الزَّکاةَ وَ لَمْ یَخْشَ إِلاَّ اللّهَ فَعَسى أُولئِکَ أَنْ یَکُونُوا مِنَ الْمُهْتَدینَ»؛ مساجد خدا را تنها کسى آباد مى کند که ایمان به خدا و روز قیامت آورده و نماز را بر پا دارد و زکات را بپردازد و جز از خدا نترسد، امید است چنین گروهى از هدایت یافتگان باشند.

وی ادامه داد: ازجمله نکاتی که در این آیه وجود دارد، نترسیدن از غیر خداست؛ مسجد به‌عنوان پایگاه دینی و اسلامی همواره موردتوجه دشمنان و تفرقه‌افکنان بوده است و تلاش می‌کنند اهمیت و جایگاه آن را تحت‌الشعاع قرار دهند؛ بنابراین نباید از آن‌ها ترسید یا رفتار و سخنان آن‌ها بر رفتار درست ما تأثیری داشته باشد.

تولیت آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها درباره کارهای عمرانی مسجد بر اساس آیه 18 سوره توبه گفت: عمران و آبادانی مسجد از عهده هر انسان برنمی‌آید، بلکه بر اساس این آیه، مساجد خدا را تنها کسى آباد می‌کند که به خدا و روز قیامت دارند. عبارت «مَساجِدَ اللّهِ» در این آیه بیانگر این مسئله است که مساجد غیر الهی نیز وجود دارد که موردتوجه آیه نیست.

وی داد: مساجد غیر الهی، مانند مسجد ضرار است که از سوی منافقان در راستای اهداف غیر الهی و ضربه زدن به اسلام بنا شد؛ چنین مسجدی شایسته تخریب است.

آیت‌الله سعیدی ادامه نیروی انسانی را از ارکان اصلی مساجد عنوان کرد و گفت: قوام مسجد به نیروی انسانی است؛ نیروی انسانی باید دارای ویژگی‌های اعتقادی، عملی و روحیه خوب باشد تا بتواند در بنا و اداره مسجد مؤثر و مفید واقع شود.

تولیت آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها ادامه داد: کسی که برای بنا یا اداره مسجد تلاش می‌کند، باید به خداوند و روز جزا اعتقاد داشته باشد؛ منظور از اعتقاد، اعتقادی است که به‌صورت قلبی شکل‌گرفته باشد. اگر کسی در مرحله ایمان به خدا و روز قیامت دارای اعتقاد راسخ باشد، فعالیت‌های او نتیجه عکس خواهد داشت.

آیت‌الله سعیدی ادامه با بیان این‌که بعد از اعتقاد قلبی و ایمان به خدا، انسان مؤمن باید اهل عمل و تلاش باشد، گفت: زکات دادن و رسیدگی به امور نیازمندان از دیگر ویژگی‌هایی است که باید سیره نیروی انسانی در مساجد باشد. مسجد باید محرومیت‌زدایی کند و امر الهی در آن احیا و اجرا شود.

تولیت آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها توجه به حضور جوانان در مساجد و برنامه‌ریزی برای جذب آن‌ها را مورد توجه قرارداد و ابراز کرد: مسجدها باید مکانی باشند که نوجوانان و جوانان را به‌سوی خود جذب کنند تا با حضور در این مکان مقدس، با تربیت روحیه دینی و اسلامی به سمت قبول مسئولیت در جامعه بروند.

آیت‌الله سعیدی افزود: این افراد باید دارای روحیه خوب باشند، در این مسیر تنها از خدا بترسند و به دنبال کسب رضای الهی باشند. کسانی که از غیر خداترس دارند و در کارهای خود تنها به دنبال خوشنودی انسان‌ها باشند، ممکن است هر کار ناشایستی انجام دهند. امروز نمونه بارز انسانی که در مسیر بندگی ترسی غیر از خداوند ندارد، مقام معظم رهبری است که باصلابت و اقتدار در برابر همه دسیسه‌های دشمن ایستاده و در این مسیر هیچ واهمه‌ای از غیر خدا ندارد.

فرمانده قرارگاه فرهنگی مسجد قم بابیان این‌که مسجد باید خدا گونه اداره شود، ادامه داد: مساجد باید به‌گونه‌ای اداره شوند که مردم از درون آن و با تربیت مسجدی به‌سوی مسئولیت‌های اجتماعی حرکت کنند.

خاطرنشان می‌شود در نشست که با حضور سردار شاه‌چراغی، فرمانده سپاه قم و حجت‌الاسلام‌ والمسلمین اکبری، نماینده ولی‌فقیه در سپاه قم از خدمات سردار احمدی، دبیر سابق قرارگاه فرهنگی قم تجلیل به عمل آمد.


https://www.masjed.ir/u/60S

ارسال نظر

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

سایر اخبار

بازخوانی بیانات امام خامنه‌ای درباره انس با قرآن
 
رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد اعلام کرد
 
امام مسجد «شهدای پانزده خرداد» قرچک گفت:
 
در راستای لبیک به فرمان رهبر انقلاب
 
حجت الاسلام یاسینی مطرح کرد:
 
رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد در نمازجمعه: