شنبه / ۲۶ آبان ۱۳۹۷ / ۱۰:۴۷
سرویس : بین الملل
کد خبر : ۳۳۶۵۸
گزارشگر : وحید پورتجریشی
معرفی مساجد جهان:

مسجد صورتی فیلیپین، نشانگر عشق مردم این کشور به اسلام

مسجد صورتی فیلیپین از جمله بناهای زیبا و به نام این کشور است که رنگ صورتی آن نماد عشق مسلمانان و غیر مسلمانان این کشور نسبت به اسلام محسوب می شود.

پایگاه تخصصی مسجد، گروه بین الملل: فیلیپین، از کشورهای جنوب شرق آسیا است، اسلام در قرن هشتم قمری به این کشور راه یافت، مسلمانان پس از مسیحیان بزرگترین اقلیت دینی فیلیپین را تشکیل می‌دهند. گروهی از مسلمانان به موروها شهرت دارند و بیشتر در میندانائو، سولو و سایر جزایر جنوبی این کشور زندگی می‌کنند.

تشیع پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران به این کشور راه یافت. از جمعیت شیعیان این کشور آمار دقیقی در دست نیست، شمار آنان بین ۳۰.۰۰۰ تا ۴۶.۰۰۰ تن و کمتر از یک درصد از جمعیت این کشور تخمین زده می‌شود. منطقه پادانگ کربلا، نماد مقاومت فیلیپینی‌ها است که به مناسبت ایام محرم شماری از شیعیان در آن، برای امام حسین(ع) عزاداری می‌کنند.

اسلام در ۷۸۲ق-۱۳۸۰م به وسیله جهانگردان و بازرگانان مسلمان عرب، هندی و ایرانی به این کشور راه یافت. در اوایل قرن ۱۴ میلادی تجار عرب، آموزگاران و مبلغان اسلام وارد جزیره مالزی و برنئو شدند. پس از گسترش اسلام در آن نواحی با کمک مردم مالزی به جنوب فیلیپین روی آوردند و با نواحی جنوبی جزیره میندانائو ارتباط برقرار کردند. Sarif Mudum از قضات معروف مالزی به عنوان نخستین پایه‌گذار اسلام در فیلیپین بوده است، وی در ۱۳۸۰ م به جزیره Simunul Sulu رفت و به ترویج دین اسلام پرداخت. دومین نفر از مبلغان اسلام از مسلمانان مالزی Rajha Baginda بود وی در ۱۳۹۰ م به جزیره Sulu رفت و به ترویج اسلام پرداخت. وی در آنجا حکومت کوچک اسلامی تشکیل داد. در ۱۴۵۰ م مسلمان عربستانی به نام ابوبکر (شریف هاشم) به آنجا رفت و با دختر راجا باگیندا ازدواج نمود و حکومت را در دست گرفت، او خود را سلطان خواند و اولین سلطان مسلمان در فیلیپین بود. در همان ابتدای حکومت ابوبکر، دانشمند مسلمان مالزینژاد دیگری حکومتی اسلامی کوچکی در جزیره میندانائو پایه‌ریزی کرد.

بخشی از مسلمانان جنوب فیلیپین، به موروها شهرت دارند، آنان در حدود ۷ قرن پیش به اسلام گرویدند، مسلمانان در طول قرن‌ها در برابر متجاوزان متحمل خسارات جانی و مالی شده‌اند. سرزمین موروها شامل سه منطقه بزرگ به نام‌های جزایر میندانائو، باسیلان، مجمع الجزایر سولو و جزیره پالاوان است. وسعت کل سرزمین موروها ۱۱۶،۸۹۵ کیلومتر مربع است که بر اثر سیاست‌های استعماری، بیش از دو سوم آن توسط مهاجران مسیحی اشغال شده است.

مسلمانان این کشور بعد از مسیحیان و در میان سایر اقلیت‌های مذهبی بالاترین رقم را تشکیل می‌دهند. بیشتر مسلمانان فیلیپین در میندانائو، سولو و سایر جزایر جنوبی این کشور زندگی می‌کنند.

پیش از آمدن مسلمانان و اسپانیائی‌ها به فیلیپین، مردم این کشور به صورت پراکنده زندگی می‌کردند. در ۱۵۲۱م فردیناند ماژلان به فیلیپین رسید، اما توسط بومیان مسلمان کشته شد. ۴۴ سال بعد نیروهای اسپانیائی به رهبری دولگاسپی روانه فیلیپین شدند، و مردم جزایر مرکزی و شمالی را به تبعیت از امپراتوری اسپانیا مجبور کردند اما نتوانستند به جزایر جنوبی مانند میندانائو و سولو که مقر مسلمین بود نفوذ کنند.

در یازدهم آوریل ۱۸۹۹ طی قراردادی که در پاریس منعقد شد، دولت اسپانیا در برابر دریافت مبلغ ۲۰ میلیون دلار، همه فیلیپین را به آمریکا واگذار کرد. این قرارداد درحالی منعقد می‌شد که دولت اسپانیا نواحی مسلمان‌نشین جنوب فیلیپین را در کنترل خود نداشت. در هشتم دسامبر ۱۹۴۱ ژاپنی‌ها به فیلیپین حمله کردند، این کشور در ۱۳۲۵ش ـ ۱۹۴۶م از آمریکا استقلال یافته است.

مسلمانان فیلیپین سابقه قریب به ۴ قرن مبارزه با استعمارگران اسپانیائی، متجاوزان امریکائی و ژاپنی دارند و بر اثر بمباران و حملات ارتش فیلیپین قریب به دو میلیون مسلمان آورده و حدود ۴۰۰.۰۰۰ نفر به مالزی پناهنده شده‌اند.

در خصوص وضعیت مساجد و مسلمانان در کشور فیلیپین می توان به نقل قولی از مفتی مسلمانان این کشور در گفتگو با نشریه عربی «صدی البلد» رجوع کرد.

شیخ عبدالواحد علی انجو، مفتی اعظم فلیپین در گفتگو با این نشریه عربی با اشاره به این که شمار شهروندان مسلمان در فلیپین ۱۰ درصد از کل جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهد، گفت: بیشتر مسلمانان در مناطق میندانائو، پالاوان و مورو سکونت دارند.

وی افزود: در مناطق مسلمان‌نشین فیلیپین ۲۵۰۰ مسجد بنا شده که تاریخ نخستین مسجد ساخته‌شده در جزیره «سولو»، به قرن ۹ هجری قمری باز می‌گردد. علاوه بر مساجد، ۱۲۰ انجمن‌ و مراکز خیریه اسلامی نیز در این کشور فعالیت می‌کنند.

با این حساب می توان اهمیت مساجد در فیلیپین و نقش حساس آنها در ایجاد وحدت میان مسلمین و تبلیغ دین مبین اسلام را تا حدودی تشخیص داد.

مسجد «دمائکم»در شهر ماگوئین دانائو فیلیپین از جمله مساجد به نام و زیبای این کشور بوده و به «مسجد صورتی» نیز معروف است. هزینه ساخت این مسجد را شخصی به نام «داتو سعودی»، شهردار وقت منطقه آمپاتوآن شهر شهر ماگوین دانائو پرداخت کرده است.

گفته می شود زمین اعدا شده برای ساخت مسجد از اموال خانوادگی شهر دار مذکور بوده است. رنگ صورتی مسجد نیز در فرهنگ فیلیپین، نشانه صلح و عشق است. جالب است بدانید که تمامی نقاشی این بنای زیبا را نقاشان مسیحی به عنوان هدیه ای به مسجد و نشان دادن اخوت و هم پیمانی خود با مسلمانان منطقه انجام داده اند.

 


مسجد صورتی فیلیپین
مسجد صورتی فیلیپین
مسجد صورتی فیلیپین
مسجد صورتی فیلیپین
مسجد صورتی فیلیپین
مسجد صورتی فیلیپین
مسجد صورتی فیلیپین
مسجد صورتی فیلیپین
مسجد صورتی فیلیپین
https://www.masjed.ir/u/6UG

ارسال نظر

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

سایر اخبار

اهمیت شب‌های قدر در کلام رهبری
 
بازخوانی بیانات امام خامنه‌ای درباره انس با قرآن
 
رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد اعلام کرد
 
امام مسجد «شهدای پانزده خرداد» قرچک گفت:
 
در راستای لبیک به فرمان رهبر انقلاب
 
حجت الاسلام یاسینی مطرح کرد: