جمعه / ۲۵ آبان ۱۳۹۷ / ۰۵:۲۴
سرویس : دین و اندیشه
کد خبر : ۳۳۶۹۰
گزارشگر : ایده ایده
گزارش تصویری؛

مسجدی که به دستور مستقیم امام حسن عسگری(ع) در قم‌ بنا شد+عکس

یکی از مساجد بزرگ و تاریخی استان قم‌ که عظمت آن در میان مردم این شهر از گذشته زبانزد بوده، مسجد امام حسن عسگری(ع) است؛ کمتر کسی در شهر قم است که در این مسجد نماز نخوانده یا این مکان مقدس را نشناسد.

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد به نقل از ایسنا، شهرت تقدس مسجد مقدس امام حسن عسگری(ع) در میان مردم‌ به جهت تاسیس این مکان مقدس به امر مستقیم امام حسن عسگری(ع) است؛ یکی از مساجدی که مردم از آن به عنوان مسجد جامع شهر یاد می کنند و در آداب آن، به جا آوردن نماز تحیّت مسجد وارد شده است، مسجد امام حسن عسگری(ع) است.

علاوه بر ادای فریضه ی نماز، برپایی برنامه های فرهنگی و تحصیل طلاب نیز در این مسجد صورت می گیرد، این مسجد یکی از پایگاه های مهم برگزاری مراسم اعتکاف در استان قم است؛ قدمت برگزاری مراسم اعتکاف در مسجد امام حسن عسگری(ع) به بیش از 90 سال پیش می‎‌رسد.

برپایی بیش از 5 نماز جماعت ظهر و مغرب و عشاء به صورت همزمان، برگزاری مراسم های مهم فرهنگی و مذهبی و قدمت بیش از هزار ساله ی این مسجد، از ویژگی های مهم مسجد امام حسن عسگری(ع) به شمار می‌رود؛ مسجد امام حسن عسکری(ع) هم اکنون در ابتدای خیابان آستانه قرار گرفته و گنبد و گلدسته آن از صحن آستانه و حرم مطهر حضرت معصومه(س) قابل رویت است.

ویژگی های خاص دینی، تاریخی و معماری این مسجد انگیزه ای شد تا  با مسئول تولیت مسجد امام حسن عسگری(ع) به گفت و گو پرداخته و در راستای معرفی این جاذبه مذهبی و معماری استان قم به هموطنان‌ برآییم.

حجت الاسلام سید حسین تحویلدار در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، عنوان کرد: مسجد امام حسن عسگری(ع) تنها مسجدی است که به امر مستقیم امام حسن(ع) توسط احمدبن اسحاق اشعری وکیل آن حضرت، در شهر مقدس قم بنا شده است؛ احمدبن اسحاق اشعری یکی از معتمدین امام حسن عسگری(ع) و وکیل ایشان در قم بودند.

قدمت هزار و 180 ساله مسجد امام حسن عسگری(ع)

وی در رابطه با قدمت تاسیس این مسجد در قم گفت: این مسجد در هزار و 180 سال پیش توسط احمد بن اسحاق در قم بنا شده است؛ مسجد امام حسن عسگری(ع) از همان ابتدا مورد توجه بزرگان دین و علما قرار گرفته و به عنوان یکی از مساجد جامع شهر قم در میان مردم مشهور شده است.

مدیر داخلی مسجد امام حسن عسگری(ع) با تاکید بر اینکه در گذشته این مسجد، محل تدریس برخی ازعلما بوده است، افزود: علمایی همچون آیت الله گلپایگانی(ره) توجه خاصی به این مسجد داشتند و همواره ازمسجد امام حسن عسگری(ع) با عنوان مسجد "با عظمت" یاد می کردند؛ این مسجد از همان ابتدا محل اعتکاف آیت الله گلپایگانی(ره) بوده و ایشان همیشه بر توسعه این مکان مقدس تاکید داشتند.

تحویلدار تصریح کرد: در زمان حیات آیت الله گلپایگانی(ره)، املاک اطراف این مسجد خریداری و در سال 79، نسبت به احداث بنای جدید و توسعه مسجد امام حسن عسگری(ع) به دستور این مرجع تقلید، اقدام شد؛ این مسجد هم اکنون بیش از 25 هزار متر مربع زیر بنا دارد.

اقامه 6 نمازجماعت همزمان در مسجد امام حسن عسگری(ع)

وی با بیان اینکه توسعه بنای مسجد امام حسن عسگری(ع) در آینده ادامه دارد، خاطر نشان کرد: توسعه این مسجد در چند فاز، در نظر گرفته شده است که هم اکنون تنها یک فاز آن در اردیبهشت 94 با حضور مراجع تقلید افتتاح شد؛ البته به دلیل قدمت مسجد امام حسن عسگری(ع) این بنا در طول تاریخ، مکررا، مورد مرمت قرار گرفته و یا توسعه داده شده است.

مدیر داخلی مسجد امام حسن عسگری(ع) بیان کرد: به دلیل تعدد شبستان ها در این مسجد، هنگام نماز ظهروعصر و مغرب و عشا 6 نماز جماعت در مسجد امام حسن عسگری(ع) برگزار می شود؛ ساخت و احداث اولیه مسجد به گونه‌ای است که امکان برپایی یک نماز جماعت وجود ندارد و با توسعه مسجد امام حسن عسگری(ع) در آینده‌ این امکان به ‌آن افزوده می شود.

تحویلدار با اشاره به اینکه در گذشته در استان قم، اعتکاف مسجد امام حسن عسگری(ع)، شهرت بسیار زیادی داشته است، گفت: اعتکاف از زمان پیامبر اکرم(ص) یک سنت بوده و ایشان تا سال های پایانی عمر خود بر برگزاری این سنت تاکید داشته اند بنابراین برگزاری مراسم اعتکاف باید مورد توجه خاص قرار گیرد؛ حدود 90 سال پیش، آیت الله گلپایگانی(ره)، سنت اعتکاف را در همین مسجد امام حسن عسگری(ع) در قم، احیا کردند.

اعتکاف سالیانه 4 هزار نفر در مسجد امام حسن عسگری(ع)

وی با اشاره به اینکه، این مسجد نقطه ثقل و مرکزی اعتکاف قم به شمار می رود، تصریح کرد: یکی از بزرگترین اعتکاف‌های استان قم در این مسجد برگزار می شود که بیشترین تعداد معتکفین از میان نسل جوان هستند؛ سالیانه در ایام اعتکاف حدود 4 هزارنفر در شبستان های مختلف این مسجد، معتکف می شوند.

تحویلدار گفت: در آینده با افتتاح فازهای جدید مسجد امام حسن عسگری(ع) به شبستان های این مجموعه افزوده می شود؛ افتتاح 6 طبقه کلاس درس برای طلاب از دیگر برنامه های توسعه این مکان مقدس است که در خدمت حوزه علمیه قرار می گیرد، این 6 طبقه در موقعیت پشت محراب مسجد احداث می شود.

نگارش آیات قرآن به طول 9 هزار متر در مسجد امام حسن عسگری(ع)

وی تاکید کرد: در معماری مسجد امام حسن عسگری(ع)، از تجارب معماری برخی مساجد دنیا، توسط مهندسان استفاده شده است؛ برخی ویژگی های خاص معماری این مساجد در بسیاری از مساجد دیگر دیده نمی‌شود از جمله این خصایص می توان به  نگارش تمام آیات قرآن در طول 9هزار متر در مسجد امام حسن عسگری(ع) اشاره کرد.

مدیر داخلی مسجد امام حسن عسگری(ع) در رابطه با نگارش تمام 30 جزء قرآن در این مسجد، تصریح کرد: مقدار زیادی از آیات در داخل مسجد و برخی از آن در گلدسته ها نگارش شده است؛ در محدوده‌ زیر گنبد این مسجد به نام 14 معصوم(ع)، تعداد 14 مقرنس قرار گرفته است که در آینده آیات باقی مانده از قرآن در این 14 مقرنس نگاشته و ثبت می شود.

در جامع بودن مسجد امام حسن عسگری(ع) شکی نیست

تحویلدار در رابطه با دیگر ویژگی‌های مسجد امام حسن عسگری(ع) گفت: این مسجد، از تمامی خیابان های اصلی، درب ورود داشته و قابل دسترسی است که از این ویژگی می توان جهت برپایی اجتماعات بزرگ در این مسجد استفاده کرد.

وی با تاکید براینکه درجامع بودن این مسجد شکی نیست، خاطرنشان کرد: طبق روایات، خواندن یک رکعت نماز در مسجد جامع، ثواب صد رکعت نماز دارد؛ بنابراین لازم است‌ همه ‌کسانی که ساکن این شهر مقدس هستند، حداقل دو رکعت نماز در مسجد امام حسن عسگری(ع) بخوانند؛ در آداب این مسجد مقدس، به جا آوردن دو رکعت نماز تحیّت مسجد ذکر شده است.

مدیر داخلی مسجد امام حسن عسگری(ع) در پایان یادآور شد: برگزاری برنامه های فرهنگی نیز از دیگر فعالیت‌های این مسجد مقدس است که از این میان می توان به ذکر حدیث و مسائل دینی، قرائت ادعیه وبرپایی مجالس روضه اشاره کرد؛ به دلیل گسترده بودن بنای این مسجد، مراسم های بزرگ و گسترده برخی هیئات مذهبی استان قم در مسجد امام حسن عسگری(ع) برگزار می شود.

انتهای پیام

https://www.masjed.ir/u/6Ur

ارسال نظر

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

سایر اخبار

در بیانیه تقدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد آمده؛
 
شارح و مترجم نهج‌البلاغه مطرح کرد:
 
اهمیت شب‌های قدر در کلام رهبری
 
بازخوانی بیانات امام خامنه‌ای درباره انس با قرآن