یکشنبه / ۲۷ آبان ۱۳۹۷ / ۱۷:۲۲
سرویس : اجتماعی
کد خبر : ۳۳۷۲۸
گزارشگر : ایده ایده
نگاهی به روز هفتم نمایشگاه تخصصی مسجد؛

نیازسنجی کارآمد و راهکار عملیاتی در نمایشگاه مدیریت مسجد

هفتمین روز برپایی نمایشگاه تخصصی مدیریت مسجد با حضور پرتعداد بازدیدکنندگانی همراه شد که کار جمعی مسجدی، نیازسنجی کارآمد و ارائه راهکارهای عملیاتی را از جمله ویژگی‌های این نمایشگاه برمی‌شمردند که می‌تواند الگوهای مدیریتی ارائه‌شده را به مدیریت مساجد سراسر کشور، توسعه و بسط دهد.

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد، امروز یکشنبه ۲۷ آبان‌ماه با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین حاج‌علی‌اکبری، رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد و شخصیت‌هایی همچون حجت‌الاسلام والمسلمین محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، آیت‌الله ابوالقاسم یعقوبی، نماینده ولی فقیه در استان خراسان شمالی، آیت‌الله سیدمهدی قریشی، نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان غربی، حجت‌الاسلام حبیب‌رضاارزانی، مشاور وزیر ارشاد و دبیر ستاد عالی کانون‌های مساجد، حجت‌الاسلام حیدر مصلحی، وزیر اسبق اطلاعات و امام جماعت مسجد حکیمیه و حجت‌الاسلام محمدهادی رحیمی صادق، مدیر حوزه علمیه استان تهران برگزار شد.

همچنین در روز هفتم نمایشگاه تخصصی مدیریت مسجد، گروه‌هایی از اصحاب هنر و رسانه از جدیدترین دستاوردهای مرکز رسیدگی به امور مساجد در این نمایشگاه بازدید کردند.

کار جمعی مسجدی، نیازسنجی کارآمد و راهکارهای عملیاتی

نیاز همه استان‌ها به الگوی مدیریت مسجد

یکی از نقطه‌نظرات پرتکرار بازدیدکنندگان روز هفتم نمایشگاه، توجه‌دادن به نیاز همه استان‌ها به الگوی مدیریت مسجد بود. تنها چند استان کشور، از مرکزی با عنوان «رسیدگی به امور مساجد» برخوردارند و غالب استان‌ها در غیاب چنین نهادی، با مشکلات پیچیده‌تری در زمینه مدیریت مسجد، دست و پنجه نرم می‌کنند. چراکه دستگاه‌های مختلفی با مسجد همکاری دارند و هر کدام متولی بخشی از فعالیت‌های جنبی مسجد هستند. بنابراین هماهنگی میان این دستگاه‌ها و راهبری امور مسجد، به مرکزی برای راهبری و علاوه برآن به «الگو»هایی کارآمد برای مدیریت نیاز دارد. از این روی، به نظر می‌رسد نمایشگاه تخصصی مدیریت مسجد، بیش از آنچه انتظار می‌رفت، مورد استقبال ائمه جمعه و جماعات شهرستان‌ها قرار گرفته است.

آیت‌الله سیدمهدی قریشی، نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان غربی و امام جمعه ارومیه در حاشیه بازدید از این نمایشگاه، گفت: ما سال‌های سال با مشکلات فراوان در زمینه مدیریت مسجد مواجه بوده‌ایم، به توفیق الهی امروز به هر غرفه‌ای که وارد شدیم، پاسخگویی به بخشی از مشکلات مسجد را مشاهده کردیم که نشان می‌داد مدت‌ها بر این چالش‌ها تمرکز و برای حل آن برنامه‌ریزی شده است. منتظر این هستیم که این مباحث سریعاً به استان‌ها منتقل و مشابه‌سازی انجام شود. عمده‌‌ترین مسأله هم هماهنگ‌کردن ارگان‌های مختلف همچون: سازمان تبلیغات، اوقاف، ائمه جماعات، سپاه و ... برای مدیریت مسجد است. اگر این الگوها بتواند در تهران وحدت رویه برای مدیریت مساجد ایجاد کند که به زعم من می‌تواند، مساجد شهرستان‌ها نیز به سادگی این الگو را سرلوحه مدیریت خود قرار می‌دهند.

همچنین، آیت‌الله ابوالقاسم یعقوبی، نماینده ولی فقیه در استان خراسان شمالی و امام جمعه بجنورد ضمن بازدید از این نمایشگاه، اظهار کرد: در این مجموعه، راهکارهای بسیار علمی و دانش‌بنیان ارائه شده که قابلیت اجرا برای همه مساجد کشور را دارا است. راهکارهایی برای اصلاح ساختار مدیریت مسجد، چه از لحاظ نرم‌افزاری و چه از لحاظ سخت‌افزاری مشاهده کردیم که از جامعیت نیز برخوردار بودند. متأسفانه به اندازه‌ای که امکانات ما رشد کرده، مخاطبان ما در مساجد رشد نکرده است. پاسخ این سؤال باید در نمایشگاه‌های بعدی مد نظر قرار بگیرد که چرا ما این حجم از برنامه‌ها و امکانات در اختیار داریم، اما مخاطبان ما در مساجد به این تناسب رشد نکرده است؟ این سؤالی است که نیاز به پژوهش دارد و می‌تواند ادامه مسیر تدوین الگوهای مدیریتی مسجد را رقم بزند.

وی تأکید کرد: امیدوارم بومی‌سازی این مدل برای مناطق مختلف کشور به سرعت انجام پذیرد و بتوانیم احیاگر نقش مسجد در تحقق سبک زندگی اسلامی-ایرانی باشیم. به زعم بنده، جذاب‌ترین بخش نمایشگاه، مدیریت نظام‌مند مسجد بود که به خوبی نشان داد توانمندسازی یک امام جماعت به مثابه یک مدیر مسجد چگونه باید انجام شود.

کار جمعی مسجدی، نیازسنجی کارآمد و راهکارهای عملیاتی

حجت‌الاسلام سید داوود موسوی، امام جمعه محمودآباد مازندران نیز که به همراه جمعی از مدیران فرهنگی این استان به نمایشگاه تخصصی مدیریت مسجد آمده بود، به خبرنگار  ما گفت: کار بسیار بزرگی که در استان تهران برای مساجد انجام شده، بی‌نظیر و بی‌بدیل است. این مطالب برای ما که در استان و شهرستان خود مساجد را به صورت سنتی اداره می‌کنیم، تازگی داشت. به نظر می‌رسد که جامعه ما امروز در همه استان‌ها نیازمند مرکزی برای نظم دادن به مسائل مسجد است. هر جای این نمایشگاه که وارد شدیم، برای ما تازگی داشت، چون فکر نمی‌کردیم مدیریت مسجد، چنین الگوهای متنوع و پرتعدادی داشته باشد.

امام جمعه محمودآباد مازندران همچنین تصریح کرد: با توجه به اینکه حجت‌الاسلام والمسلمین حاج‌علی‌اکبری، علاوه بر مسئولیت مرکز امور مساجد، رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور نیز هستند، می‌توان امید داشت که همبستگی خوبی بین نمایندگان ولی فقیه، ائمه جمعه و علما و روحانیون برای مدیریت یکپارچه مسجد به وجود بیاید.

کار جمعی، نیازسنجی و ارائه راهکار

یکی از ویژگی‌های بارز این رویداد، حضور صددرصدی ائمه جماعات و روحانیون در برپایی نمایشگاه تخصصی مدیریت مسجد است. فارغ از برنامه‌ریزی‌های طولانی چندماهه، مسائل اجرایی این نمایشگاه و تصدی غرفه‌ها به عهده روحانیونی است که خود متولی یک مسجد یا عهده‌دار یک مسئولیت در مرکز رسیدگی به امور مساجد هستند. این نشان‌دهنده تحقق یک کار جمعی از سوی اهالی مسجد برای مسجد است، چیزی که کمتر تاکنون شاهد آن بوده‌ایم. همچنین محتوای ارائه‌شده در هرغرفه نشان می‌دهد که وضعیت فعلی مساجد کشور، واقع‌بینانه و به دور از مواجهه احساسی و شعاری مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند و نیازهای واقعی آنان برای بهبود عملکرد و جذب مخاطب، به درستی احصا شده است. همچنین ارائه راهکارهای عملیاتی که عمده آن‌ها آزمون‌پس‌داده نیز تلقی می‌شوند، به اقناع بیشتر مخاطبان کمک می‌کند.

کار جمعی مسجدی، نیازسنجی کارآمد و راهکارهای عملیاتی

بنابراین، مثلثی از کار جمعی مسجدی، نیازسنجی کارآمد و ارائه راهکارهای عملیاتی برای مدیریت مسجد، این نوید را می‌دهد که ائمه جماعات در مساجد سراسر کشور در مدتی نه چندان دور به خلعت «مدیریت تخصصی مسجد» ملبس و مهذب می‌شوند.

حجت‌الاسلام سیدمحمد افشین‌فر، قائم مقام مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان شمالی نیز در حاشیه بازدید از نمایشگاه به خبرنگار ایکنا گفت: نمایشگاه تخصصی مدیریت مسجد، دو جنبه را به خوبی نشان داد. سبک کار، یک کار مهندسی‌شده و منظمی بود که ربط مسائل مدیریتی به یکدیگر را به خوبی نشان می‌دهد. یک جنبه کارکردی مسجد بود که مسجد چه نقشی می‌تواند ایفا کند و کدام ابعاد کار مسجد، مغفول مانده است. جنبه دوم هم این بود که نشان داد می‌شود مسجد را به جایگاه خود رساند. گاهی آرمان‌ها مطرح می‌شود، اما مسیر چگونگی و میل به اهداف تبیین نمی‌شود. در مدیریت دانش و تجربه‌نگاری از زحمات مرکز رسیدگی به امور مساجد نشان داد که این مسیر با چه راهکارهای عملی قابل پیمایش است.

کار جمعی مسجدی، نیازسنجی کارآمد و راهکارهای عملیاتی

گفتنی است، نمایشگاه تخصصی مسجد از یکشنبه، ۲۰ آبان‌ماه در حسینیه الزهرا(س) واقع در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برپا شده است و به ارائه جدیدترین الگوهای مدیریتی مسجد به ائمه جمعه و جماعات، فعالان مسجدی و فعالان فرهنگی می‌پردازد.

انتهای پیام/

https://www.masjed.ir/u/6Vq

ارسال نظر

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

سایر اخبار

بازخوانی بیانات امام خامنه‌ای درباره انس با قرآن
 
رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد اعلام کرد
 
امام مسجد «شهدای پانزده خرداد» قرچک گفت:
 
در راستای لبیک به فرمان رهبر انقلاب
 
حجت الاسلام یاسینی مطرح کرد:
 
رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد در نمازجمعه: