سه شنبه / ۲۹ آبان ۱۳۹۷ / ۰۹:۴۸
سرویس : اجتماعی
کد خبر : ۳۳۷۴۵
گزارشگر : ایده ایده
در هشتمین روز نمایشگاه تخصصی مدیریت مسجد تاکید شد؛

بازگشت به اصل مدیریتی و کارکردهای اصلی مساجد

هشتمین روز برپایی نمایشگاه تخصصی مدیریت مسجد با حضور پرتعداد بازدیدکنندگان همراه شد درحالی که همگی آنان به طرح‎ها و ایده‎های جذاب این نمایشگاه و بازگشت به کارکرد اصلی مساجد در قالب بایسته‌های اصل مدیریتی مسجد تاکید کردند.

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد؛ هشتمین روز برگزاری نمایشگاه تخصصی مدیریت مسجد، امروز دوشنبه ۲۸ آبان‌ماه با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین حاج‌علی‌اکبری، رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد و شخصیت‌هایی همچون آیت‌الله نورالله طبرسی، نماینده ولی فقیه در استان مازندران و نماینده مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبری، سید محمدعلی آل‌هاشم، امام جمعه تبریز و نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی، حجت‌الاسلام‌والمسلمین رضا جوکار، امام جمعه شهر قدس، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدسعید لواسانی، امام جمعه لواسان، سردارغلام‌حسین غیب‌پرور، فرمانده سازمان بسیج مستضعفین، سیدمحمدجواد شوشتری، رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان و مدیرعامل خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) و جمعی از خبرنگاران افتخاری این خبرگزاری برگزار شد.

این روز از نمایشگاه با حضور چشمگیر ائمه جماعات و مسئولان مساجد تب و تاب دیگری پیدا کرده بود؛ وجه مشترک نظرات بازدیدکنندگان در خصوص این نمایشگاه نوآوری و ایده‎های مطرح شده در آن بود که نشان‌دهنده تحقق یک فعالیت جمعی از سوی اهالی مسجد برای مسجد است؛ همچنین بازدیدکنندگان معتقد بودند که محتوای ارائه‌شده غرفه‌های نمایشگاه نشان از وضعیت و ارزیابی واقع‎بینانه از وضعیت فعلی مساجد کشور، به دور از مواجهه احساسی و شعار بود. همچنین ارائه راهکارهای عملیاتی که عمده آن‌ها آزمون‌پس‌داده نیز تلقی می‌شوند، به اقناع بیشتر مخاطبان و بازدیدکنندگان در شب هشتم نمایشگاه کمک کرد.

یکی از نقطه‌نظرات پرتکرار بازدیدکنندگان در این روز، جذابیت و توجه‌ به اصل نام نمایشگاه یعنی مدیریت مساجد و بازگشت به آن بود. در همین خصوص آیت‌الله نورالله طبرسی، نماینده ولی فقیه در استان مازندران در گفت‎وگو با ایکنا؛ ضمن تشکر از مرکز رسیدگی به امور مساجد و دست‌اندرکان برپایی نمایشگاه تخصصی مدیریت مسجد، گفت: این نمایشگاه بسیار باذوق، جذاب و زیبا به ارائه فعالیت‌های مسجدی پرداخت.

این ایده‎ها باید همچون قانون اساسی برای تمامی مساجد در سراسر کشور تدارک دیده شود
وی افزود: تمام غرفه‎ها خوب و مثبت بودند و مسئله مهم برای همه ما سرمایه‌گذاری فکری در این حوزه است. برای ما فکر و ایده از هرچیز دیگری مهم‎تر است تا در نهایت به فعلیت دربیاید. این ایده‎ها باید همچون قانون اساسی توسط متفکرین، نخبگان و علما گرد هم بیاید تا آنها بنشینند و چنین طرح جامع، کامل و جاذبی را برای تمامی مساجد در سراسر کشور تدارک ببینند.

نماینده ولی فقیه در استان مازندران تصریح کرد: ما همانند این نمایشگاه را با این کیفیت از اول انقلاب تاکنون نداشته‌ایم و افسوس می‌خورم که چرا این کار را این قدر دیر شروع کردیم؛ امروز بعد از چهلمین سال انقلاب این کار را شروع می‌کنیم، در حالی که باید این کار را در دهه اول انقلاب اجرا می‎کردیم که متاسفانه دشمنان اسلام ما را با منافقین، جنگ داخلی و دفاع مقدس مشغول و درگیر کرده‎ بودند و به همین خاطر ما نتوانستیم مانند این نمایشگاه و فعالیت‎ها را داشته باشیم. امیدواریم تئوری‌ها ارائه شده در این نمایشگاه را در مقام عمل هم شاهد باشیم.

هدف نظام اسلامی محله‎‎های مسجدمحور است
علیرضا سالارکیا، فرمانده ناحیه مقاومت بسیج شهید محلاتی، یکی دیگر از بازدیدکنندگان این نمایشگاه بود؛ وی با بیان اینکه این نمایشگاه بسیار خوب، مفید و اثرگذار بود که در محور مدیریت مسجد برگزار شد، اظهار کرد: با توجه به اینکه هدف نظام اسلامی محله‎‎های مسجدمحور است و مدیریت مساجد با ائمه جماعت است، در همین راستا یک‌سری افراد از محلات در قالب خادم با ائمه جماعت همکاری می‌کنند که قطعاً خیلی می‌تواند این نمایشگاه برای فعالیت‎ها این‌چنینی تاثیرگذار باشد؛ چراکه ایده‎های خیلی خوب و تازه‌ای را در اختیار ما قرار داد، تا ما هم بتوانیم به عنوان خادم در خدمت مردم و مسجد باشیم.

مساجد باید کارکرد اصلی خودشان را در نظام اسلامی پیدا کنند

وی با تاکید بر اینکه مساجد باید کارکرد اصلی خودشان را در نظام اسلامی پیدا کنند، افزود: همان‌طور که در صدر اسلام خیلی از موضوعات در مساجد حل و فصل می‌شد، امروز هم همین‌طور باید باشد؛ همان‌طور که در ابتدای انقلاب و در پیروزی انقلاب اسلامی شاهد بودیم، خیلی از مشکلات و مسائل جامعه در مساجد حل و فصل می‎شد و اتاق فکر در محله‎ها و مساجد بود.

فرمانده ناحیه مقاومت بسیج شهید محلاتی با بیان اینکه باید کارکرد مساجد در محله‎ها به جایگاه اصلی خودش بازگردد، گفت: امام جماعت باید به عنوان مدیر مسجد جایگاه ویژه خود را در محله هم داشته باشد و قطعاً با این هدف محله‌های مهم خروجی‌های اسلامی بودن خودشان را پیدا خواهند کرد.

http://iqna.ir/files/fa/news/1397/8/28/1118737_588.jpg

اکبر مختاری، معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه ۱۵ تهران، یکی دیگر از بازدیدکنندگان این نمایشگاه بود که وی نیز فعالیت و ایده‎هایی که در این نمایشگاه مطرح شده بود را بسیار جذاب و خوب ارزیابی کرد و گفت: در طول عمرم اولین‎باری بود که چنین نمایشگاهی با محتوایی کاملا اثرگذار را شاهد بودم و امیدوارم این فضا به نوعی برنامه‎ریزی ‌شود که حداقل افراد تاثیرگذار مناطق مختلف و محلات هم بتوانند در این نمایشگاه شرکت و حوضر پیدا کنند، تا ضمن آشنایی با کارکرد‎های مساجد طرح‎ها و ایده‎های ارائه شده را دریافت و مورد استفاده قرار دهند.

نقش مساجد بسیار برجسته است که باید با خلاقیت‎ها، بخش فرهنگی و اجتماعی آن را هم فعال کرد

وی با بیان اینکه متاسفانه چندسالی است که مساجد کارکرد اصلی خودشان را از دست داده‎اند، افزود: امروز برخی از مساجد تنها به برگزاری نماز جماعت اقدام می‌کنند واز سایر فعالیت‎ها و کارکردهای مسجد دور مانده‎اند. عملکردی که امروز شاهد آن بودیم تبلیغات مناسبی می‎خواهد تا بتواند به طور کامل مورد استفاده قرار گیرد؛ نقش مساجد بسیار برجسته است که باید با خلاقیت‎ها، بخش فرهنگی و اجتماعی آن را هم فعال کرد؛ اما متاسفانه امروز از ظرفیت مساجد آن طور که باید و شاید استفاده نمی‎‌شود؛ این درحالی است که در حوزه‌های مختلف از جمله آسیب‎های اجتماعی، کشور با مشکلات بسیاری مواجه است که مساجد در این مسیر می‌توانند برخی از آنها را بکاهند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رضا جوکار، امام جمعه شهر قدس همراه با فرماندار شهر و مجموعه اعضای شورای فرهنگ عمومی شهرستان و جمعی از فعالان فرهنگی شهرستان، بازدیدی را از این نمایشگاه داشت. وی نیز ضمن تاکید بر ارزشمندبودن طرح‎ها، جامعیت و پرمحتوایی نمایشگاه تخصصی مدیریت مسجد، گفت: توانستیم استفاده کافی و لازم را از این نمایشگاه ببریم.

مساجد به حالت اولیه خودشان برگردند
وی با بیان اینکه مدیریت مسجد یک فن و هنر است که نیاز به مدیریت دارد، افزود: امام مسجد به تعبیر مقام معظم رهبری مدیر مسجد است؛ مسجدی که قرار است به فرمایش ایشان در طراز اسلام و انقلاب اسلامی باشد، تا در نهایت زمینه‌ساز تشکیل امت واحده و تمدن نوین اسلامی بشوند؛ لذا باید مساجد به حالت اولیه خودشان برگردند.

امام جمعه شهر قدس تصریح کرد: مسجد در گذشته و در صدر اسلام منبع و کانون همه خیر و خوبی‎‌ها بوده و از ازدواج گرفته تا مشاوره، حل اختلاف، صندوق قرض الحسنه، جهیزیه، اطعام و ولیمه‎ها در مساجد صورت می‎گرفت و تصمیمات جنگی و نظامی هم با شور و مشورت‎ها در آنجا اتفاق می‎افتد. کلاس‎های تعلیم و تربیت، آموزش، مبارزه با فقر فرهنگی، بی‎سوادی و تصمیمات مهم اقتصادی و همچنین کمک به سفره و معیشت مردم و آموزش‎های فنی و حرفه‎ای در مسجد رخ می‎داد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین جوکار با تاکید بر کادرسازی، تربیت نیرو و توجه به مبحث مهم خانواده ازجمله کارکردهای مسجد بودند، گفت: امروز می‌توان گفت که ما از مسجد و جامعه فاصله گرفته‎ایم؛ جامعه سرجای خودش است، اما ما از آن محیط‎ها فاصله گرفته‎ایم، در حالی که در گذشته مسجدی به نام سوق به معنی مسجد بازار داشتیم؛ در آن زمان هیچ بازار اسلامی بدون مسجد نبود، ولی بازارها و مجتمع‎های تجاری ساخته می‎شوند، در حالی که هیچ توجهی به مسجد نمی‎شود.

http://iqna.ir/files/fa/news/1397/8/28/1118728_791.jpg
وی با بیان اینکه امروز مدرسه بی‎مسجد و نمازخانه و دانشگاه بی‎مسجد ساخته می‎شود که می‌طلبد یک نقش نظارتی بر این مبحث داشته باشیم، گفت: باید بتوانیم به جایگاه مسجد در استان و کارکردهای آن باز گردیم. اگر امروز ما با همان نگاه مستعد یعنی منبع و کانون همه خیر و خوبی‎ها و همه ارزش‌های جامعه اسلامی به مسجد نگاه کنیم، قطعا به تمام ارزش‎ها می‌رسیم؛ به این دلیل که تمام ارزش‌ها باید در مسجد و از مسجد منتشر شود؛ این شعار که ما آینده را از مسجد بسازیم و نیروها و مدیر و مسئولان ما باید از مساجد پرورش و رشد پیدا کنند و با آن ساخته شوند باید محقق شود.

وی اظهار کرد: امیدواریم این فکر نویی که دوستان در مرکز رسیدگی به امور مساجد به راه‎انداخته‌اند، بتواند مدیریت مسجد و نقش کلیدی آن را ترویج کنند؛ باید برای امروز و فردای مساجد برنامه‌ریزی‌ بشود تا شاهد تعالی آنها و نمایش کارکردهای آن شویم؛ لذا این اسناد و برنامه‌ای که به آن توجه و فکر شده، قطعاً می‌تواند ما را به مسجد طراز اسلام و انقلاب اسلامی نزدیک بکند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی آل‌هاشم، نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی و امام جمعه شهر تبریز هم در خصوص این نمایشگاه گفت: من از قبل با فعالیت‎های مرکز رسیدگی به امور مساجد تهران آشنا بودم اما به این اندازه که امروز پی‎بردم، ‎اعتراف می‎کنم که نمی‎دانستم.

وی با اشاره به اینکه مرکز رسیدگی به امور مساجد یکی از یادگارهای ارزشمند مقام معظم رهبری است که مسئولیت این مرکز از سال ۹۰ به عهده حجت‌الاسلام والمسلمین علی اکبری سپرده شده است؛ افزود: فعالیت‎ها و اقدامات نشان می‎دهند که مرکز رسیدگی به امور مساجد در این موضوع به صورت اساسی فعالیت کرده است.

http://iqna.ir/files/fa/news/1397/8/28/1118724_212.jpg

حجت‌الاسلام والمسلمین آل‌هاشم، تصریح کرد: باتوجه به آنچه که امروز ما در نمایشگاه دیدیم، از دفتر مقام معظم رهبری می‎خواهیم تا به استحضار ایشان برسانند که این مرکز، به امور مساجد کشور تبدیل شود و باتوجه به تجربیات ارزشمندی که اینجا به دست آمده، سطح کشور بتواند از این تجربیات استفاده کند.

وی با بیان اینکه مسجد یک مرکز مهم فرهنگی است که در گذشته و در زمان پیامبر(ص) مرکز رسیدگی به دین و دنیای مردم بود، گفت: امیدواریم که این مرکز تنها یک مرکز ویژه تهران نباشد و در وسعت سراسر کشور فعالیت خود ادامه دارد.

یکی دیگر از بازدیدکنندگان این نمایشگاه حجت‌الاسلام لواسانی، امام جمعه لواسان بود که وی نیز در بازدیدی که از نمایشگاه تخصصی مدیریت مسجد داشت، گفت: جالب‎ترین بخش نمایشگاه که ویژگی اصلی آن بود همین عنوان مدیریت مسجد بود. چراکه امروز یکی از مشکلاتی که در مدیریت روحانیت داریم، این است که خیلی با بحث‎هایی مانند چشم‎انداز، آینده‏پژوهی، آینده‌نگاری، آینده‏‌نگری و برنامه‏‌های سیاست‏گذاری و راهبرد توجه نداریم و کارها را بر اساس سلیقه خودمان انجام می‌دهیم؛ اما این نمایشگاه به ما نشان می‎دهد که ما می‌خواهیم به سمت آینده‌پژوهی و آینده‌نگاری و بعد از آن هم سیاست‌گذاری برویم.

وی با بیان اینکه مرکز رسیدگی به امور مساجد در این حوزه‎ها فکر و برنامه‌ریزی کرده است، ادامه داد: البته جای بحث‎های محتوایی کمی در این نمایشگاه خالی بود و آن هم با محوریت امام. امام همه چیز ماست و ما نباید به غیر از امام به چیز دیگری فکر کنیم.

بنا برگزارش ایکنا؛ در روز هشتم نمایشگاه تخصصی مدیریت مسجد، ضمن بازدید ائمه جماعات مساجد مختلف شهرهای کشور و مقامات کشوری و لشکری، گروه‌هایی از اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه و همچنین مدیران و هیئت‎ امنای مساجد سراسر کشور از جدیدترین دستاوردهای مرکز رسیدگی به امور مساجد در این نمایشگاه بازدید و نظرات خود را ارائه کردند.

یادآور می‌شود، نمایشگاه تخصصی مسجد از یکشنبه، ۲۰ آبان‌ماه در حسینیه الزهرا(س) واقع در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برپا شده است و به ارائه جدیدترین الگوهای مدیریتی مسجد به ائمه جمعه و جماعات، فعالان مسجدی و فعالان فرهنگی می‌پردازد.

گزارش از وهاب خدابخشی
انتهای پیام

https://www.masjed.ir/u/6VO
نمایشگاه در روز ششم
نمایشگاه در روز ششم
نمایشگاه در روز ششم
نمایشگاه در روز ششم
نمایشگاه در روز ششم
نمایشگاه در روز ششم
نمایشگاه در روز ششم
نمایشگاه در روز ششم
نمایشگاه در روز ششم
نمایشگاه در روز ششم
صفحه ۱ از ۲

ارسال نظر

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

سایر اخبار

بازخوانی بیانات امام خامنه‌ای درباره انس با قرآن
 
رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد اعلام کرد
 
امام مسجد «شهدای پانزده خرداد» قرچک گفت:
 
در راستای لبیک به فرمان رهبر انقلاب
 
حجت الاسلام یاسینی مطرح کرد:
 
رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد در نمازجمعه: