جمعه / ۱۶ آذر ۱۳۹۷ / ۱۳:۲۵
سرویس : بین الملل
کد خبر : ۳۳۹۰۲
گزارشگر : محسن عزیزی

باستان شناسان هندی درباره وجود معبد در زیر مسجد بابری دروغ گفته اند

در آستانه ۲۶مین سالگرد تخریب مسجد بابری به دست هندوهای افراطی، باستان شناسان ناظر حفاری در بقایای مسجد گفته که هیچ معبدی در زیر مسجد یافت نشده و هر چه پیدا شده بقایای مساجد قدیمی تر بوده است.

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد، درحالی که در آگوست 2003، به دنبال 6 ماه حفاری، باستان شناسان هندی در دیوان عالی الله آباد به یافتن شواهد جدیدی از وجود معبد در زیر مسجد بابری، شهادت داده بودند، یک گروه جدید از باستان شناسان آن ها را به نقض اخلاقی و داشتن اطلاعات قبلی در رابطه با معبد متهم کرده اند.

دو باستان شناس هندی با اسامی سوپریا وارما و جایا منون، باستان شناسان گروه تحقیقات قبلی را متهم به دروغ گویی کرده اند. وارما، استاد علوم باستان شناسی دانشگاه جواهر لعل نهرو و منون، که رئیس بخش تاریخ در دانشگاه شیو نادار به دادگاه گفته اند که در حفاری هیچ مدرکی دال بر وجود معبد یافت نشده است.

در سال 2010 آن ها مقاله ای در هفته نامه اقتصادی و سیاسی منتشر کرده، روش های مورد استفاده در جمع آوری شواهد و تفسیر آنان را به چالش کشیده اند.

این باستان شناسان که به نمایندگی  از هیات اوقاف اهل تسنن بر کار باستان شناسان نظارت می کرد اعلام کرد که حزب بهاراتا جانتا، حزب حاکم بر هندوستان برای تایید نظریه وجود معبد زیر مسجد بابری گروه تحقیق باستان شناسی را تحت فشار قرار داده است.

وارما در 26 امین سالگرد تخریب مسجد بابری به دست هندوها، در مصاحبه با هافینگتون پست هندوستان درباره سه مدرک یافته شده توسط باستان شناسان صحبت کرده و گفت که باستان شناسان شواهد نهایی را دست کاری کرده اند.

وارما گفت: هیچ مدرکی مبنی بر وجود معبد یافت نشده، سه مدرک پیدا شده یکی در دیوار غربی، دومی 50 پایه ستون و سومی تکه های مرتبط با معماری بوده اند. مدرک مربوط به دیوار غربی، آشکارا بخشی از یک مسجد است و شبکه محراب بوده و هیچ ارتباطی با معبد ندارد. آنچه در زیر مسجد بابری یافت شده در واقع بقایای مساجد قدیمی تر بوده است.

 
 
 
 
https://www.masjed.ir/u/70s

ارسال نظر

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

سایر اخبار

در بیانیه تقدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد آمده؛
 
شارح و مترجم نهج‌البلاغه مطرح کرد:
 
اهمیت شب‌های قدر در کلام رهبری
 
بازخوانی بیانات امام خامنه‌ای درباره انس با قرآن