شنبه / ۱۷ آذر ۱۳۹۷ / ۱۳:۵۴
سرویس : سیاسی و اقتصادی
کد خبر : ۳۳۹۱۶
گزارشگر : ایده ایده
معاون فرهنگی سازمان بسیج اساتید کشور:

یکی از اعضای هیأت امنای مساجد از اساتید بسیجی باشد

جلیل دارا گفت: یکی از بحث‌هایی که اکنون در حال رایزنی با امور مساجد داریم این است که یکی از اعضای هیأت امنای مساجد را اساتید بسیجی داشته باشد تا وجه نخبگانی مسجد تقویت شود.

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد به نقل از روابط عمومی سازمان بسیج اساتید استان اصفهان، جلیل دارا در حاشیه نشست فصلی مدیران کانون‌ها و دفاتر بسیج اساتید دانشگاه و مراکز آموزش عالی استان اصفهان با اشاره به سالروز شهادت دانشجویان و روز دانشجو اظهار کرد: کسانی بودند که می‌خواستند در دوره‌های مختلف این یاد و خاطره را از هدف اصلی دور کنند. درحالی‌که شما تاریخچه دانشجویانی که در این مناسبت جان خود را فدا کردند چیزی جز استکبارستیزی نمی‌بینید. معاون فرهنگی سازمان بسیج اساتید کشور در ادامه گفت: جریان استکبار تمام شدنی نیست این مناسبت و موضوع ۱۶ آذر بحثی است که بسیج اساتید باید به آن توجه کند و نگذارد از مسیر اصلی خود انحراف پیدا کند.

 

 جمهوری اسلامی در اوج اقتدار و دشمنی‌های بین‌المللی است

وی با اشاره به شرایط فعلی کشور تصریح کرد: در وضعیتی هستیم که جمهوری اسلامی در اوج اقتدار و دشمنی‌های بین‌المللی است، در شرایط ضعف نیستیم و با وجود مشکلاتی که در سر راه پیشرفت جمهوری اسلامی گذاشتند خوب پیش رفتیم. دارا با بیان این که گره زدن تمام مشکلات به کشورهای توسعه‌یافته و مستکبر یک تفکر غربی است، اضافه کرد: آمریکا به‌عنوان کشوری که در بیش از ۱۰۰ کشور پایگاه نظامی دارد یک کشور مستکبر است و تکیه دادن به این کشور کار عاقلانه‌ای نیست.

معاون فرهنگی سازمان بسیج اساتید کشور اظهار داشت: کجای تاریخ، کشورهای آسیایی یا شرقی در یک همکاری خوب با غرب و اروپا توانسته‌اند به‌جایی برسند؟ تفکر این که همه کشورهای که توسعه‌یافته با آمریکا تعامل دارند به معنی سرپوش گذاشتن بر کم‌کاری‌های داخل است.

دارا با تأکید بر این که نخبگان علمی با مراجعه به دانشگاه و استفاده از طرح‌های مبتکرانه این مشکلات را رفع کنند، افزود: مسأله امروز ما مسئله اقتصاد است همه ما قبول داریم که دغدغه تمام مسؤولان ما رفع معیشت مردم است، اما این که بعضی‌های مطرح می‌کنند که بن‌بست وجود دارد این تفکر برون‌گر و القای یک فکر مأیوسانه است.

وی با توجه به این که وظیفه ما مطرح کردن پیشرفت‌های جمهوری اسلامی در آستانه ۴۰ سالگی انقلاب اسلامی است، افزود: بعضی از اساتید خجالت می‌کشند که وضعیت الآن را با دوران گذشته مقایسه کنند و باید بدانند در حوزه علم در منطقه ما جزو رتبه‌های برتر هستیم؛ روایت‌گری پیشرفت‌های جمهوری اسلامی یک نوع جهاد است.

معاون فرهنگی سازمان بسیج اساتید کشور بیان کرد: یکی از جاهای که داریم ضربه می‌خوریم همین تفکر وجود قدرت منطقه است که اگر خود را با آن سازگار نکنیم باختیم و این خود یک تهدید است.

وی یادآور شد: اکنون نهادهای پیشرو در حل معضلات و مسائل یک جامعه و یک کشور اندیشکده‌ها هستند؛ البته قرار نیست در یک اندیشکده کار پژوهشی انجام شود، کار اصلی اندیشکده‌ها معضل شناسی و مسأله شناسی است و یکی از اهداف ما شناسایی طرح‌ها موجود و بررسی و رصد آن‌هاست.

دارا تصریح کرد: طرح‌ها و پایان‌نامه‌های ابتکاری کشور خود را به خاطر مسائل ارزیابی و ارتقا از طریق مقالات ISI در اختیار سازمان‌های غربی قرار می‌دهیم؛ اشکال کار اینجاست که اگر استاد ما طرح ابتکاری و خلاق بر اساس منطقه و بوم کشور برای حل یک مسئله داشته باشد تا در ISI ثبت نشود، در کشور ما قبول نمی‌کنند.

معاون فرهنگی سازمان بسیج اساتید کشور ابراز داشت: ما برای بسیاری از معضلات راه‌ حل‌های بسیار خوبی داریم، شاید در برخی عرصه‌ها مثل مسائل اجتماعی فرهنگی با ورود فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی کار پیچیده شده باشد، اما حقیقت این است که در حوزه‌های مختلف راه‌حل‌ها وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: بسیج اساتید وظیفه‌اش این است که در حوزه‌هایی که تخصص دارد وارد شود و در برخی موارد وقتی می‌فهمد طرح عبث و بیهوده‌ای در منطقه‌ای قرار است اجرا شود جلوگیری کند، اندیشکده حداقل کارش همین است.

دارا اضافه کرد: اصراری به آمار نداریم و مهم برای ما کار است که انجام شو، سازمان ما متعلق به هیچ جناحی هم نیست، در این اندیشکده‌ها ما هیچ نگاه سیاسی به افراد و اشخاص نداریم.

معاون فرهنگی سازمان بسیج اساتید کشور اذعان داشت: بسیج دیگر جای گزارش نیست باید یک کار بسیجی‌وار انجام شود، نخستین ویژگی بسیجی، جهادی کار کردن است، دومین ویژگی آن انقلابی کار کردن است.

وی افزود: هیچ‌وقت نمی‌گویم در بسیج نباید امتیاز باشد، دانشگاه نباید اساتیدی را که در بسیج وقت می‌گذارند بازخواست کند، می‌خواهیم بگوییم ما مجموعه‌ای هستیم که حاضریم از بعضی مزایای خودمان بگذریم و بسیجی‌وار در این اندیشکده‌ها کار کنیم، البته در حال رایزنی با معاون وزیر علوم هستیم که برای اساتید بسیجی که در اینجا مشغول هستند اگر مزایایی نصیب‌شان نشود متضرر هم نشوند.

دارا تصریح کرد: سیاست راهبردی ما در دوره جدید که معضل اول ما که اقتصادی است اندیشکده‌های راهبردی است؛ معضل دوم که اقدامات خیلی زیادی در راستای تخریب جمهوری اسلامی صورت‌گرفته، همین سایت‌هایی که معاند جمهوری اسلامی هستند چه ایرانی‌های معاند نظام، چه مخالفان منطقه‌ای و چه مخالفان جهانی.

 

اقتصاد مقاومتی در بسیاری از کشورها اجرا می‌شود

معاون فرهنگی سازمان بسیج اساتید کشور ادامه داد: در جاهای مختلفی هم گفته‌ام، من نگاهم به حضور کشورهایی در منطقه نگاه اقتصاد سیاسی است؛ اگر در منطقه ما نفت و انرژی نمی‌بود به نظر من خیلی درگیری نداشتیم، این که از روی ساده انگارانه تقلیل بدهیم دشمنی‌های منطقه‌ای و نظام بین‌الملل را به تفکر شیعی و هلال شیعی درست نیست،۵۰ درصد صادرات انرژی جهان در این منطقه است.

وی اظهار داشت: اگر کشوری مثل جمهوری اسلامی محکم بایستد و خلیج‌فارس را کنترل کند، نظام استکباری نمی‌تواند با قیمت و مدل دلخواه خودش کار کند؛ پس حوزه دوم ما این است که ما همواره تا زمانی که صاحب منابع هستیم تحت مراقبت ابرقدرت‌ها هستیم.

این استاد دانشگاه عنوان کرد: دشمنان ما برای آنکه به منافع اقتصادی خود برسند از راه‌های فرهنگی اجتماعی وارد می‌شوند؛ سایت‌هایی که علیه جمهوری اسلامی است از سایت‌هایی که علیه مسؤولان نظام کار می‌کند تا سایت‌هایی که بر روی تخریب نظام خانواده کار می‌کند را گسترش می‌دهد.

دارا اظهار کرد: نفوذ یک کشور در کشور دیگر شاهراهش شده همین مباحث قدرت نرم؛ در حوزه فرهنگی اجتماعی و حوزه جنگ نرم ما از همه طرف مورد تهدید قرار گرفته‌ایم این که رهبری می‌فرمایند اساتید دانشگاه‌ها فرماندهان جنگ نرم هستند یعنی هیچ کسی بهتر از اساتید دانشگاه‌ها نمی‌تواند در برابر این‌ها بایستد برای آن که تهدیداتی که در جنگ نرم است بسیار دقیق و فنی است.

معاون فرهنگی سازمان بسیج اساتید کشور تصریح کرد: اقتصاد مقاومتی تئوری بسیاری از کشورهاست که از آن استفاده کرده‌اند؛ در استان معضل شناسی و راه‌حل برای معضل برای ما اصل است، خواهش من از آقای باقری این است که در اصفهان در چند حوزه به صورت تخصصی متمرکز شوند. وی یادآور شد: ما نباید این ژست را بگیریم که مجموعه ما تافته جدا بافته است بلکه باید با تمام نهادها تعامل داشته باشیم. نقش تربیتی‌مان را باید در حلقه‌های علمی به خوبی ایفا کنیم؛ حلقه‌های علمی باید جایگاه خودشان را بالا ببرند و بیشتر کیفی شوند، بسیج محل امتیاز دهی نیست زیرا اگر این‌گونه شد ناخالصی‌هایش بیشتر از خالص‌هایش می‌شود که بعضی صرفاً به خاطر امتیازاتش بیایند. باید رایزنی‌هایی ایجاد شود که اساتید بسیجی یک یا دو روز در اختیار اندیشکده‌ها باشند.

 

محل اصلی ترویج فرهنگ انقلاب مسجد است

دارا تأکید کرد: بحث بعدی ما همکاری با مساجد است. محل اصلی ترویج فرهنگ انقلاب مسجد است، یکی از بحث‌هایی که اکنون در حال رایزنی با امور مساجد داریم این است که یکی از اعضای هیأت امنای مساجد را اساتید بسیجی داشته باشد تا وجه نخبگانی مسجد تقویت شود، اساتید باید خدمات اجتماعی فرهنگی خود را انجام دهد.

این استاد دانشگاه با بیان این که یکی از محورهای ما اجتماعی کردن بسیج اساتید است، افزود: فعالیت ما دو بخش است یکی فعالیت علمی است و دیگری خدمت کردن است بر اساس علمی و آموخته‌هایی که داریم.

معاون فرهنگی سازمان بسیج اساتید کشور در پایان خاطرنشان کرد: آتش به اختیار عمل کردن یعنی هر طور که شما فکر می‌کنید عمل کنید؛ البته باید جبهه‌ای عمل کرد، هر آسیبی که ما داریم می‌خوریم از فضای مجازی است، بعضی از ما فعالیت در فضای مجازی را هدر رفت وقت می‌داند در صورتی که بسیار مهم است، استاد بسیجی حداقل می‌تواند دانشجویان خودش را در فضای مجازی هدایت کند.

https://www.masjed.ir/u/72u

ارسال نظر

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

سایر اخبار

در بیانیه تقدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد آمده؛
 
شارح و مترجم نهج‌البلاغه مطرح کرد:
 
اهمیت شب‌های قدر در کلام رهبری
 
بازخوانی بیانات امام خامنه‌ای درباره انس با قرآن