سه شنبه / ۲۰ آذر ۱۳۹۷ / ۱۰:۲۳
سرویس : دین و اندیشه
کد خبر : ۳۳۹۳۴
گزارشگر : ایده ایده
در سالروز شهادت سومین شهید محراب

شهید آیت‌الله دستغیب در کلام رهبر انقلاب

شهید آیت‌الله سیدعبدالحسین دستغیب، دومین امام جمعه شیراز در دوران پس از انقلاب اسلامی است. شهیدی که به واسطه زهد و تقوا و اخلاق‌مداری و ولایت‌مداریش شهرت بسیاری یافت؛ مردی که زمزمه‌های عارفانه و عاشقانه‌اش دل‌های عاشقان قائم‌اللیل را نوازش می‌کرد.

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد به نقل از فارس،‌ «حقایقی از قرآن»، «معارفی از قرآن»، «قلب قرآن»، «اخلاق اسلامی»، «توحید»، «معاد»، «نبوت»، «امامت»، «ولایت»، «ایمان»، «تقوا»، «عدل»، «صلاةالخاشعین»، «معراج»، «مهدی موعود(عج)» و غیره تنها گوشه‌ای از آثار سومین شهید محراب انقلاب اسلامی است.
شهید آیت‌الله سیدعبدالحسین دستغیب، دومین امام جمعه شیراز در دوران پس از انقلاب اسلامی است. شهیدی که به واسطه زهد و تقوا و اخلاق‌مداری و ولایت‌مداریش شهرت بسیاری یافت و مریدان بسیار زیادی در دوران حیات پر برکتش پیدا کرد و در عظمت روح بلندپرواز این شهید محراب، همین بس که امام خمینی(ره) ایشان را معلم اخلاق و مهذب نفوس عنوان کردند.

انسان‌سازی؛ اصلی‌ترین هدف شهید دستغیب 
انسان‌سازی، اصلی‌ترین هدفی بود که این شهید بزرگوار در طول حیاتش به دنبال تحقق آن بود و در این امر بسیار موفق شد چنانچه شهدای بسیاری از دوران دفاع مقدس از طلاب و مریدان پرورش یافته در مکتب شهید آیت‌الله دستغیب بودند.

نواهایی که دل‌های عاشقان قائم‌الیل را نوازش می‌کرد 
در شیراز و دیار فارس کیست که زمزمه‌های عارفانه و عاشقانه این مهذب نفوس را به خصوص در شب‌های جمعه و هنگام قرائت دعای روح‌بخش کمیل نشنیده باشد. نواهایی که سال‌های سال دل‌های عاشقان قائم‌الیل در سحرگاه‌های ماه قرآن را نوازش می‌کرد.
با نگاهی به آثار شهید آیت‌الله دستغیب، می‌توان به شخصیت جامع ایشان پی برد. شخصیتی که بزرگان بسیاری در محضر او کسب فیض می‌کردند. 
او تنها معلم اخلاق و مهذب نفوس نبود، بلکه شخصیت جامع و ولایت‌مداری بود که راه و رسم دستیابی به رستگاری و پیروزی را برای امت اسلام ترسیم می‌کرد و پیوسته تأکید داشت که امت اسلام بدون داشتن رهبر و ولی فقیه جامع‌الشرایط نمی‌تواند به سوی کمال رهنمون شود.

معلم اخلاق، ولایت‌مداری را در عمل نشان داد 
جمله معروف ایشان «من اطاع الخمینی فقد اطاع الله»، خود گواهی بر این مدعاست که این معلم اخلاق پیوسته در تمام امورات زندگی خود به صورت عملی بدان جامه عمل پوشانده بود و همین مسئله موجب شده بود که تا هم محبوب دل‌ها باشد و هم مورد تکریم و احترام بسیاری از بزرگان انقلاب اسلامی باشد. 
ولایت‌مداری شهید دستغیب از او شخصیتی مبارز و انقلابی ساخته بود به طوری که از همان دوران جوانی به مبارزه علیه استکبار و مستکبران و رژیم طاغوت پرداخت.

مرمت مسجد هزار ساله شیراز 
مردم شیراز به خوبی به یاد دارند که چگونه با همت بلند خویش مسجد جامع عتیق را که در زمان رضاشاه تبدیل به مخروبه‌ای شده بود را با همکاری و همراهی مردم به زیبایی هرچه تمام‌تر مرمت کرد و به این مسجد هزار ساله رونقی تازه بخشید.
این مسجد تبدیل به مهم‌ترین پایگاه فعالیت‌های انقلابی شیراز و بلکه استان فارس شد، به طوری که رژیم سفاک شاهنشاهی این مسئله را بر نمی‌تابید و بارها او را زندانی و شکنجه کردند تا شاید از راهی که انتخاب کرده، دست بردارد اما زهی خیال باطل که امیال دنیوی،‌ رهرو حقیقی را از سلوک بازدارد.
شهید آیت‌الله دستغیب، بزرگمردی بود که تمام لحظات زندگی خود را صرف احیای دین اسلام کرد و در شهادت هم به مولای متقیان، اب‌الائمه حضرت امیرالمؤمنین اقتدا کرد کرد و در حین عزیمت به سنگر دشمن شکن نماز جمعه آسمانی شد و به شهادت رسید.

اندیشه‌های شهید دستغیب؛ بهترین نسخه در مقابل اندیشه‌های عرفان‌های کاذب امروز
و امروز 37 سال از آن روز می‌گذرد و داغ این فراق همچنان بر دل‌های عاشقان و عارفان این دیار باقی است اما اندیشه‌های او همچنان بکر و تازه و متناسب با نیازهای نسل امروز است، به طوری که می‌توان گفت اندیشه‌های اخلاقی و عرفانی شهید دستغیب یکی از بهترین نسخه‌ها در مقابل اندیشه‌های عرفان‌های کاذب امروزی است که به خوبی می‌تواند این عرفان‌های دروغین را در خود ذوب کند.
هنگام شهادت آیت‌الله دستغیب، بزرگانی نظیر امام خمینی(ره) و آیت‌الله امام خامنه‌ای درباره این شخصیت بزرگوار سخنرانی کردند که از جمله آن می‌توان به سخنان مقام معظم رهبری اشاره کرد.

شهید آیت‌الله دستغیب در کلام رهبری 
در پیام تسلیت معظم‌له خطاب به امام خمینی(ره‌) آمده است:‌‌ «شهادت جانگداز عالم ربانی فقیه مجاهد مرحوم آیت‌الله حاج سید عبدالحسین دستغیب و چند تن از همراهانشان را به پیشگاه حضرت بقیه‌الله روحی‌الفدا و به حضور آن مرجع و رهبر عزیز و به ملت شهید پرور ایران به خصوص خانواده محترم آن سلاله شهیدان آل محمد صلی الله علیه وآله و به جامعه روحانیت فداکار و به مردم سلحشور و مقاوم فارس تسلیت و تبریک عرض می‌کنم.
این حادثه خونین برای آن مجاهد خستگی ناپذیر مایه اجر و افتخار و برای دست‌های پلید و جنایتکاری که این خون پاک را بر زمین ریختند موجب روسیاهی و رسوایی و ننگ ابدی است. مزدوران سلطه استکبار جهانی که نمی‌توانند پیروزی‌های درخشان جمهوری اسلامی را در جبهه‌ها تحمل کنند نامردانه و دزدانه دست به چنین جنایاتی می‌آلایند و نفرت ملت مسلمان را از خود و اربابانشان چند برابر می‌کنند. آنان با خیال باطل خود می‌خواهند شیرینی پیروزی‌ها را از کام ملت فداکار بزدایند، غافل از اینکه برای ملتی که همه چیز خود را از روی شهادت‌طلبی داشته و جوانان پرشور و پیران پارسا و کودکان معصوم را به قربانگاه هدف‌های الهی می‌برد، این حوادث غیر منتظره نیست و همه چیز در راه خدا شیرین است. بار دیگر تبریک این شهادت پرافتخار و تسلیت فقدان شخصیت بزرگوار مرحوم آیت‌الله دستغیب را به حضور امام بزرگوار معروض داشته بقا و سلامت وجود مبارک را مسئلت می‌نمایم».
همچنین در پیام تسلیت خطاب به مردم استان فارس آمده است:‌ »مردم دلیر و مقاوم فارس! برادران و خواهران انقلابی شجاع! آیت‌الله حاج سید عبدالحسین دستغیب، این روحانی مبارز و پرهیزگار به دست جنایتکاران و دشمنان قسم خورده اسلام و انقلاب شهید شد. شما بیش از هر کس می‌دانید که او شخصیت مغتنم و ارزشمندی برای عالم اسلام بود. آنان که از سوابق زندگانی این شهید بزرگوار آگاهند، می‌دانند که او از نخستین کسانی بود که پرچم تبلیغ انقلاب اسلامی را در سخت‌ترین شرائط در استان فارس برافراشت و بر منابر و در مجامع، نام امام امت را بر زبان جاری ساخت، با دستگاه ظلم و جور به مبارزه برخاست.
این چهره پارسا و پرهیزکار در بهترین بخش از عمر پربرکتش، بی اعتنا به زخارف دنیوی، همت و نیروی خود را در راه استقرار حاکمیت الله صرف کرد و به یاد خدا دل خوش بود که: «الا به ذکرالله تطمئن القلوب» چهره معظم و دوست داشتنی این مرد خدا محبوب‌ترین چهره در میان مردم فارس و مورد احترام عمیق مردم در سراسر ایران بود. روح بی‌کینه و صفای باطن و لحن روحانی او گرمی‌بخش دل مردم بود و مردمی که او را صمیمانه دوست داشتند، به شخصیت والای این روحانی و مبارز و متقی احترام می‌گذاشتند. هفتاد سال زندگی همراه با طهارت و تقوا و سال‌ها صرف عمر در راه اسلام و انقلاب از این مرد بزرگوار چهره‌ای ساخته بود مورد احترام و علاقه مردم.
چنین مردی از سلاله پاک پیامبر و از خدمتگذاران صادق و فداکار اسلام و از یاران باوفا و مهربان امام و امت، امروز در شیراز همراه تنی چند از یاران و شاگردان خویش در راه اسلام و قرآن به شرف شهادت نائل آمدند. شهادت این عالم ربانی و سید بزرگوار سند دیگری است بر پلیدی و ناپاکی روح و ماهیت رسوایانی که بقای خود را در فنای مردان خدا می‌جویند، اما هر چه در این راه گام بر می‌دارند، رسواتر می‌شوند و صفوف مردم را در جهت حفظ دستاوردهای انقلاب و ادامه راه شهیدان مستحکم‌تر می‌کنند. خفاشانی که چشم دیدن پیروزی‌های امت شهیدپرور ایران را ندارند، زهر حقد و کینه خود را با کشتن چهره‌های محبوب و مردمی به کام انقلابیون می‌ریزند تا کام دشمنان خلق خدا را شیرین کنند، اما جز خسران دنیا و آخرت نصیبی نخواهند برد.
اطمینان دارم که شهادت این مرد خدا همچون زندگی پرافتخارش برای اسلام و انقلاب اسلامی ایران خیر و برکت به همراه خواهد داشت، چرا که همه ما را در ادامه راهی که برگزیده‌ایم مصمم‌تر می‌کند. تا راه اسلام در پیش روی ماست، دشمن حقیرتر از آن است که بتواند ما را از این سیر الهی منحرف بسازد.
شهادت این مرد میدان تقوا و مبارزه را به مردم شهیدپرور ایران، خصوصا به اهالی غیور فارس و فرزندان و بازماندگان و شاگردان آن شهید تسلیت و تبریک می‌گویم. سلام بر همه شهیدان اسلام».

گلباران مزار شهید دستغیب 
بنا بر این گزارش، به‌مناسبت فرا رسیدن سی و هفتمین سالگرد شهادت آیت‌الله دستغیب از صبح امروز برنامه‌های متنوع و بزرگداشت‌های متعددی در نقاط مختلف استان فارس اجرا می‌شود که از جمله آن‌ها می‌توان به گلباران مزار مطهر ایشان اشاره کرد.
همچنین صبح امروز نیز مراسم بزرگداشتی در حوزه علمیه شیراز برگزار شد و بناست که مراسم بزرگداشت ایشان با حضور علما، فضلا و شخصیت‌های برجسته استان و بلکه کشور نیز امشب در مسجد جامع عتیق، سنگر 40 ساله آن عالم ربانی برگزار شود.
انتهای پیام

https://www.masjed.ir/u/73T

ارسال نظر

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

سایر اخبار

بازخوانی بیانات امام خامنه‌ای درباره انس با قرآن
 
رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد اعلام کرد
 
امام مسجد «شهدای پانزده خرداد» قرچک گفت:
 
در راستای لبیک به فرمان رهبر انقلاب
 
حجت الاسلام یاسینی مطرح کرد:
 
رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد در نمازجمعه: