چهارشنبه / ۲۸ آذر ۱۳۹۷ / ۱۴:۱۱
سرویس : فرهنگی و هنری
کد خبر : ۳۴۰۲۲
گزارشگر : ایده ایده
مسجد در آ‌یینه نشر

‌آموزه های ادیان الهی در کتاب «مسجد در آینه ثقلین»

کتاب مسجد در آینه ثقلین تألیف حجج اسلام عبدالهادی مسعودی و علی راد، به زبان فارسی در دو جلد منتشر شد.

 

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد؛ کتاب «مسجد در آینه ثقلین»، تألیف حجج اسلام عبدالهادی مسعودی و علی راد، به زبان فارسی در دو جلد با بررسی و تبیین مسجد و جایگاه آن در قرآن و روایات و سیره ائمه معصومین (ع) منتشر شد. جلد نخست این مجموعه از دیدگاه قرآن کریم و جلد دوم آن نیز از  نگاه روایات است.

مسجد در آموزه های ادیان الهی،از مولفه های بنیادین دین  ورزی و از نمادهای گرایش به معنویت و معیار پرستش خداوند به شمار می ­آید و مومنان در متون دینی با نشانگان سجده و حضور در مساجد شناسانده شده اند.

پیروان ادیان الهی نیز با اجتماع در مکانی خاص به نیایش و ستایش خداوند می پردازند و این مکان در ادیان وحیانی به نام های متفاوت و ساختارهای گوناگون مانند دیر، کلیسا، کنسیه و صومعه ظهور یافته اند.

در فرهنگ اسلامی، مسجد با کارکردهای معنوی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، اخلاقی و تمدنی خاصی پدید آمد. از این رو نقش مسجد در رشد و معرفی اسلام انکار ناپذیر است و تفکیک میان تحقق دین اسلام و مسجد بسی دشوار است. سیره عملی رسول خدا (ص) نیز نشان می دهد مسجد در عملکرد تبلیغی وی، محور و نقطه ثقل بوده و هماره به عنوان نهاد دینی در پیش برد اسلام نقش آفرین بوده است.

بنا بر گزارش شبستان، در این پژوهش از مجموعه آیاتی از قرآن و روایات معصومین (ع) که جنبه های معرفت شناسی مسجد در نظام قرآنی و روایی برای مخاطبان دارد ارائه می شود.

روش پژوهش در مجلد اول، اکتشافی تحلیلی و شیوه گرد آوری اطلاعات در آن کتابخانه ای است. رویکرد غالب تصنیفی و ارائه نظریه قرآن در مسجد شناخت وجه جدید بودن آن است. در این پژوهش به مسائل مسجد فقط از دریچه قرآن نگریسته شده است و از آنجائی که هدف تحلیل نظریه ناب قرآنی بوده است از پرداختن به مسائل و مباحثی که در قرآن درباره مسجد نیامده است، خودداری شده است. هم چنین در تحلیل مسائل نیز فراتر از آنچه که در قرآن و تفاسیر شیعه و سنّی آمده است، پرداخته نشده است.

در هر یک از این آموزه ها، آیات معیار آن از آیات المسجد انتخاب شده و سپس بر پایه تفاسیر اجتهادی و روایی شیعه و سنّی به تبیین مضمون آن ها  پرداخته شده است. انتخاب آیات مذکور بر پایه ملاکات آیات غرر بوده است، از این رو با آیه معیار و شاخص در هر آموزه بسنده شده است، زیرا این آیات از جامعیت لازم در تبیین نظر قرآنی برخوردارند و آیات دیگر بر فرض وجود در قرآن، به نوعی به همین آیات برگشت دارند.

در جلد دوم این کتاب به تحلیل مسجد از نگاه احادیث و روایات پرداخته شده است. نگاهی از زاویه تقریب میان مذاهب و حفظ وحدت و الفت جامعه بزرگ مسلمانان. از این رو، به منابع فریقین و کتاب های اصلی تفسیر و حدیث شیعه و اهل سنت ارجاع داده شده است.

در این مجلد دسته بندی کتاب، متاثر از نیازها و پرسش های امروز درباره مسجد است. لذا تلاش شده عنوان ها به گونه ای انتخاب شوند که به این نیازها اشاره کنند. عنوان هایی مانند: حکمت وجودی مسجد، اهمیت، فضیلت، برکت و گونه ­های مسجد و نیز کارکردها و حقوق و حتی نکات لازم برای بنا و ساخت مسجد. در دو فصل پایانی نیز به گونه مبسوط به آداب مسجد و نیز آسیب شناسی آن اشاره شده است.

‌آموزه های ادیان الهی در کتاب «مسجد در آینه ثقلین»  

منبع: شبستان

https://www.masjed.ir/u/75R

ارسال نظر

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

سایر اخبار

اهمیت شب‌های قدر در کلام رهبری
 
بازخوانی بیانات امام خامنه‌ای درباره انس با قرآن
 
رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد اعلام کرد
 
امام مسجد «شهدای پانزده خرداد» قرچک گفت:
 
در راستای لبیک به فرمان رهبر انقلاب
 
حجت الاسلام یاسینی مطرح کرد: