یکشنبه / ۲۳ دی ۱۳۹۷ / ۱۶:۴۲
سرویس : فرهنگی و هنری
کد خبر : ۳۴۲۰۵
گزارشگر : ایده ایده
رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد:

باید کارکرد مسجد را به کارکردهای صدر اسلام برسانیم

حجت الاسلام والمسلمین نوری‌زاده گفت:‌ مسجد کارکردهای بسیار زیادی دارد به خصوص در حوزه فرهنگی. امیدوارم که بتوانیم به همان کارکرد هایی که در صدر اسلام برای مسجد وجود داشت برسیم.

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد، آیین معارفه حجت الاسلام و المسلمین نوریزاده ریاست مرکز رسیدگی به امور مساجد با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین محمدی گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری، حجت الاسلام و المسلمین حاج علی اکبری رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور و امام جمعه موقت تهران، سردار یزدی و دکتر ایروانی معاونت اجرایی دفتر مقام معظم رهبری، آیت الله جلالی خمینی، ائمه جمعه شهرستان‌ها و ائمه جماعات استان تهران مدیران نواحی و کارگزاران مرکز رسیدگی به امور مساجد برگزار شد.

در این مراسم که در مجتمع فرهنگی آموزشی محراب مرکز رسیدگی به امور مساجد برگزار شد حجت الاسلام و المسلمین سید ناصرالدین نوری‌زاده ضمن عرض خیر مقدم به مهمانان به خصوص مسئولین منتسب دفتر مقام معظم رهبری گفت: خدا را شاکرم که در ادامه خدمتم قسمت شد تا بخشی از این خدمت در خانه خدا باشد.

حجت الاسلام نوری زاده از عنایت رهبر انقلاب و حسن ظن حجت الاسلام و المسلمین حاج علی اکبری نسبت به خودش تشکر کرد و گفت: امیدوارم به لطف خدا بتوانم در ادامه فعالیت هایی که در مرکز رسیدگی به امور مساجد انجام شده بتوانم این جایگاه را ارتقاء ببخشم و این سرمایه گرانقدر را حفظ و دستاوردهای مسجد را پاس بدارم.

 

حضرت زینب خون شهدای کربلا را تبدیل به یک پیام کرد

وی با تبریک ایام ولادت حضرت زینب کبری(س) گفت: با توجه به اینکه افتخار نوکری این خاندان را دارم و منبری هستم می‌خواهم نقل قولی از علامه مامقانی بگویم: زینب، و ما زینب! و ما أدراک ما زینب! هی عقیلة بنی هاشم، و قد حازت من الصفات الحمیدة ما لم یحز‌ها بعد امّ‌ها أحد، حتّى حقّ أن یقال: هی الصدّیقة الصغرى.

حجت الاسلام نوری زاده افزود:‌ حضرت زینب(س)خلاصه حضرت امیرالمومنین و حضرت زهرا است. شخصیتی است که تمام خون های کربلا را تبدیل به پیام کرد. بزرگترین سرمایه معنوی عاشورا و کربلا خون ولی خدا و یاران او بود که حضرت زینب(س)تمام قطرات آن را تبدیل به پیام کرد‌ و فرهنگ عاشورا را با مجاهدتی که در این مسیر داشت حفظ کرد. لذا معلوم می‌شود که در کار فرهنگی قطرات خون شهدا بسیار تاثیرگذار است.

وی ادامه داد:‌ ما نباید از خون شهدا غافل شویم. حضرت زینب(س) با خون‌های شهدا این حرکت عظیم را آفرید. از حیث مادی وسایلی در اختیار آن حضرت نبود، ولی از حیث معنوی خون شهدا سرمایه عظیم ایشان بود که آن را به یک پیام تبدیل کردند و این فرهنگ و فرهنگسرای بزرگ را خلق کردند.

 

خون شهدا سرمایه نظام اسلامی است

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد در ادامه گفت: ما هم باید در میان سرمایه هایی که در نظام اسلامی داریم به خون شهدا، دست آورد‌های جنگ و جانبازی توجه بیشتری داشته باشیم. این انقلاب در سایه خون شهدا برای ما حاصل شد.

وی افزود:‌ در چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی یاد و خاطره شهدای عزیز را پاس بداریم و در هر برهه و هر زمانی را که امکان پیدا کردیم از این سرمایه ها برای تعالیِ بخش فرهنگی استفاده کنیم.

حجت الاسلام نوری زاده ادمه داد: اکنون در دوره حساسی هستیم. دشمن با تمام قوا برای نابودی اصل اسلام و برای ریشه‌کن کردن شیعه در تلاش است. دشمن دو کار عمده را انجام می‌دهد. اول ایجاد یأس و نا امیدی در میان مردم و دوم؛ سلب اعتماد از آنهاست.

وی افزود: یکی از رسالت‌هایی که ما اکنون در بخش فرهنگی داریم این است که دید مردم و بینش آن‌ها را نسبت به ارزشها و ضد ارزشها ارتقا ببخشیم و بتوانیم این سرمایه را پاس بداریم. انقلاب ما انقلاب ارزشی و مدیون خون شهداست. مدیون جانفشانی هایی است که در این مسیر انجام شده.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد ادامه داد: امروز بزرگترین فرصت تبلیغ در استفاده از فضا و محیط مسجد به همراه ابزارهای مهم فرهنگی در حوزه تبلیغ در اختیار ماست.

وی ادامه داد: اکنون از ۲۰۰ عنوان جرایمی که در قانون مجازات است تقریباً ۲۰ عنوان و ۸۵ درصد جرائم را به خود اختصاص داده است و از این ۲۰ عنوان حدود ۱۶ تا از آنها در ربط محض مسائل فرهنگی است. اگر بخواهیم امروز آسیب های اجتماعی را کم کنیم و اسلام ناب را به مردم ارائه دهیم و اسلام انقلابی را در پیشگاه چشم مردم تجلی ببخشیم مهمترین کار، فعالیت در حوزه فرهنگی است.

 

  بایستی قدر مساجد را بدانیم

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد گفت: خداوند مهمترین ابزار را نیز در اختیار ما قرار داده است. ابزار معارف اهل بیت عصمت و طهارت(ع) و ابزار قرآن و مهمترین مکان را هم نیز در اختیار ما قرار داده. جایگاهی که مردم در آن حضور پیدا می‌کنند، می شنوند و استقبال می کنند. بایستی قدر مساجد را بدانیم.

وی یادآور شد:‌ در صدر اسلام کارکرد مساجد به گونه‌ای بوده که مسجد قلب تپنده جامعه اسلام و مرکز بی‌بدیل همه فعالیت های اجتماعی بود. امور جاری مردم کلا در مسجد انجام می شد. مسجد مرکزی‌ترین کانون تبلیغ آموزه های دینی محسوب می شد. همچنین نخستین نهاد عینی تمدن اسلامی بود. مسجد هم پایگاه دینی مردم بود و هم کانون فعالیت های اجتماعی، سیاسی، علمی، اقتصادی و فرهنگی. پایه های اساسی حکومت اسلامی در زمان پیامبر اکرم(ص) در این مکان استوار شد.

حجت الاسلام نوری زاده افزود: مسجد مقر حاکمیت پیامبر اسلام(ص)، با کارشکنی‌هایی که بعد از ایشان اتفاق افتاد در زمان خلافت بنی امیه و بنی عباس کارکرد خود را از دست داد و ما هنوز به آن کارکردی که مسجد در صدر اسلام داشت نرسیدیم.

 

کارکرد‌ اجتماعی مساجد را مورد توجه دهیم

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد ادامه داد: مسجد یک نهاد تمدن ساز است. گستره تمدن اسلامی در سراسر بلاد اسلامی جای خودش را توسط مسجد باز کرد. هر شهر و قریه‌ای در آن مسجد وجود داشت، قلمرو حاکمیت اسلامی محسوب می شد. درخشنده ترین دوران حیات مسجد در زمان صدر اسلام بود، زمانی که مسجد مرکز عبادت، حاکمیت، قضاوت، آموزش و تربیت، تجلی وحدت عینی ابنای جامعه اسلامی بود. همچنین در کنار کارکرد اصلی‌اش که نماز جماعت و نماز جمعه بود، محل تدریس علوم مختلف و تریبون رسمی حاکمیت بود.

وی افزود:‌ مسجد کارکردهای بسیار زیادی دارد به خصوص در حوزه فرهنگی. امیدوارم که بتوانیم به همان کارکرد هایی که در صدر اسلام برای مسجد وجود داشت برسیم.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد  در پایان گفت: با دوره جدیدی که در پیش رو داریم، با آسیب‌های اجتماعی و تهدیداتی که دشمن در فضای مجازی دارد و گسستی که میان خانواده‌ها و نسل ها اتفاق افتاده بتوانیم این مرکز را مثل گذشته مرکز تجمع جوانان و اقشار مختلفی که برای دین دغدغه دارند و دوست دارند که در حوزه دین فعالیت کنند، قرار بدهیم.

https://www.masjed.ir/u/7em

ارسال نظر

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

سایر اخبار

اهمیت شب‌های قدر در کلام رهبری
 
بازخوانی بیانات امام خامنه‌ای درباره انس با قرآن
 
رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد اعلام کرد
 
امام مسجد «شهدای پانزده خرداد» قرچک گفت:
 
در راستای لبیک به فرمان رهبر انقلاب
 
حجت الاسلام یاسینی مطرح کرد: