سه شنبه / ۲۵ دی ۱۳۹۷ / ۱۶:۵۴
سرویس : بین الملل
کد خبر : ۳۴۲۴۱
گزارشگر : محسن عزیزی

زکات؛ راه حلی برای استقلال مساجد آلمان

نظارت بر گردش مالی مساجد در آلمان موضوع جدیدی نیست. حداقل یک دهه است که درباره این موضوع در آلمان بحث می‌شود. پیشنهادی که در برخی از انجمن‌های اسلامی برای تأمین مالی مساجد مطرح شده، پرداخت زکات است.

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد، جمیل شاهینوز، رئیس اتحاد جوامع اسلامی در «بیلفلد» آلمان در مطلبی که در شماره ۴۰۶ هفته نامه خبری رایزنی فرهنگی ایران در آلمان منتشر شد، نوشت: نظارت بر گردش مالی مساجد در آلمان موضوع جدیدی نیست. حداقل یک دهه است که درباره این موضوع در آلمان بحث می‌شود. این بحث‌ها از زمانی آغاز شد که تنش‌هایی میان آلمان و ترکیه شکل گرفت. سیاستمداران در آلمان ادعا می‌کنند که این نظارت با هدف جلوگیری از سرمایه‌گذاری و نفوذ کشورهای خارجی در مساجد آلمان انجام می‌شود. بنابراین، آنها راه حل‌ها و گزینه‌های احتمالی را بررسی می‌کنند. با این حال، پیشنهاد «مالیات مساجد» که براساس مالیات کلیسا مطرح شده است، از نظر قانونی و دینی امکان‌پذیر نیست و به نظر نمی‌رسد که بحث‌های موجود نتیجه‌ای داشته باشند.

جوامع مذهبی در آلمان برای آنکه بتوانند مالیات دریافت کنند، باید توسط مسئولان دولت‌های ایالتی و براساس معیارهای قوانین عمومی به رسمیت شناخته شوند. برای به رسمیت شناخته‌شدن جوامع اسلامی، شاخصه‌هایی مانند وسعت جامعه، اطمینان از مجموعه و نفوذپذیری بررسی می‌شود. با این وجود، بیشتر انجمن‌های اسلامی از دید مسئولان آلمان هنوز نتوانسته‌اند این شرایط را فراهم کنند. بنابراین دریافت مالیات از نظر قانونی امکا‌ن‌پذیر نیست.

از سوی دیگر این مسئله از نظر دینی نیز مشکل دارد. مالیات مساجد با قوانین انجمن‌های اسلامی مطابقت ندارد. ثبت نام اعضای انجمن‌ها در کلیساها امری معمول است، این درحالی است که مسئولان مساجد موظف نیستند، فعالیت اعضای خود را در جایی ثبت کنند. وقتی مشخص نیست که چه کسی در برنامه‌های انجمن‌های اسلامی و مساجد شرکت می‌کند، نمی‌توان انتظار داشت که مالیاتی پرداخت شود. در واقع ساختار مساجد با کلیسا متفاوت است و نمی‌توان انتظار داشت که مساجد مانند کلیساها عمل کنند.

علاوه بر این‌ها، اعضای جوامع اسلامی به این بحث‌ها انتقاد دارند، آنها معتقدند که با گروه‌های مذهبی در آلمان یکسان برخورد نمی‌شود. به عنوان مثال، کلیساها و سازمان‌های مسیحی در خارج از آلمان می‌توانند از این کشور کمک مالی دریافت کنند. در عین حال، برخی جوامع مذهبی غیرمسلمان در آلمان وجود دارند که مانند جوامع مسلمان از خارج از کشور تأمین می‌شوند. حتی برخی از این جوامع، روحانیون خود را نیز از خارج از آلمان جذب می‌کنند. متاسفانه روشن نیست که چرا تنها گردش مالی مساجد باید مورد بررسی قرار گیرد و چرا گرفتن کمک تنها برای مسلمانان غیرممکن است.

اساسا در آلمان جوامع مذهبی، مسئول آموزش و پرورش روحانیون و تأمین مالی خود هستند. البته همانطور که پیش‌تر هم گفته شد، سالهاست که درباره نظارت بر امور مالی مساجد در آلمان بحث می‌شود. در کنار این مسئله، همواره این مسئله نیز مطرح بوده است که باید از امامانی که در آلمان متولد شده و در این کشور آموزش دیده‌اند، استفاده شود. این در حالی است که اگر واقع‌بینانه به آمار امامان آلمان نگاه کنیم، متوجه می‌شویم که این امر امکانپذیر نیست. حتی اگر مسئولان انجمن‌های اسلامی تصمیم بگیرند که از امامان خارج از کشور استفاده نکنند، تعداد امامان داخلی برای مساجد آلمان کافی نیست. حدود ۲ هزار مسجد در آلمان وجود دارد و حدود هزار مسجد، امامان خود را از خارج جذب می‌کنند. علاوه بر این، تحصیلات در رشته الهیات اسلامی چندین سال طول می‌کشد.

بنابراین تا زمانی که تحصیلات امامان در آلمان به پایان برسد و سپس در مساجد مشغول به کار شوند، زمان زیادی طول خواهد کشید. البته استفاده از امامان آموزش‌دیده در آلمان خواسته بسیاری از جوامع اسلامی است. علاوه بر این، پیشنهادی که در برخی از انجمن‌های اسلامی درباره منابع مالی مساجد مطرح شده، پرداخت زکات است. نخستین سؤالی که در این ارتباط مطرح شده، این است که آیا زکات می‌تواند نیازهای همه مساجد آلمان را تأمین کند؟ از سوی دیگر، زکات به معنای ۵,۲ درصد از مجموع مازاد دارایی‌های هر مسلمان در سال است که باید به نیازمندان پرداخت شود. در نتیجه بحث بزرگ دیگری که میان روحانیون و کارشناسان حوزه اسلامی ایجاد شده، این است که آیا زکات را می‌توان به‌جای افراد نیازمند، به مؤسسات پرداخت کرد؟ اگر اعتقاد بر این است که نیاز مالی مساجد به وسیله زکات تأمین شود، فلسفه زکات تغییر می‌کند و نیازمندان در حاشیه قرار می‌گیرند. اینها سؤالاتی است که هنوز برای آن، پاسخ روشنی یافت نشده است.

https://www.masjed.ir/u/7f3

ارسال نظر

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

سایر اخبار

اهمیت شب‌های قدر در کلام رهبری
 
بازخوانی بیانات امام خامنه‌ای درباره انس با قرآن
 
رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد اعلام کرد
 
امام مسجد «شهدای پانزده خرداد» قرچک گفت:
 
در راستای لبیک به فرمان رهبر انقلاب
 
حجت الاسلام یاسینی مطرح کرد: