یکشنبه / ۲۸ بهمن ۱۳۹۷ / ۱۲:۵۴
سرویس : اجتماعی
کد خبر : ۳۴۴۸۸
گزارشگر : ایده ایده
رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد :

یکی از کارهای مرکز رسیدگی به امور مساجد دبیری فعالیت‌‌های مسجدی نهادها است

حجت‌الاسلام و المسلمین نوری زاده در خصوص همکاری با نهاد هایی که دغدغه مسجدی دارند گفت: یکی از کارهای مرکز رسیدگی به امور مساجد، دبیری اینگونه فعالیت هاست.

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد، برنامه زنده رصد شامگاه دیروز (27 بهمن 97) باموضوع مسجد و انقلاب‌اسلامی، با حضور حجت الاسلام والمسلمین نوری زاده رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد  از شبکه‌قرآن‌سیما به‌صورت‌زنده پخش‌شد.
در این برنامه حجت الاسلام والمسلمین نوری زاده در خصوص چشم انداز امور مساجد در سال‌های آینده گفت: افق راهبردی و ماموریت هایی که این مرکز مرور می کند، فرصت‌های مسجد محور در برابر تهدیدها و آسیب های اجتماعیاست.
 
وی افزود: چند گام اساسی در مسیر تحقق آن ماموریت ها در نظر گرفته شده است که نمای اول آن اعمال نگاهِ برنامه محور مبتنی بر طراحی راهبردها، متناسب با بضاعت و مقدورات مرکز است.
 
رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد در ادامه گفت: نمای دومی که در نظر گرفته شده تدوین برنامه راهبردی دوم است. راهبرد توانمندسازی ائمه جماعات و سایر کارگزاران مساجد، از برنامه هایی است که مرکز رسیدگی به امور مساجد به دنبال آن است. همچنین راهبرد فرهنگ سازی، توانمندسازی مساجد، راهبرد هماهنگ‌سازی دستگاه ها و تشکل های مردمی و راهبرد تعالی سازمانی دیگر برنامه هایی هستند که در مرکز رسیدگی به امور مساجد تدوین شده اند.
 
وی در پاسخ به سوال مجری «رصد» مبنی بر اینکه در سالهای اخیر رهبر انقلاب در انتصابات جوانگرایی را مد نظر خود قرار داده‌اند و شما به عنوان یک جوان چه اهدافی را در امور مساجد دنبال خواهد کرد؟، گفت: مساجد مهمترین پایگاه و کانون انسان سازی و فرهنگ سازی هستند، که بایستی بسیاری از معارف را در آن مرور کنیم. امروزه در بسیاری از نهادها، حوزه ها، سازمان ها وقتی بحث فرهنگ مطرح می‌شود، مهمترین کانون فرهنگی را مساجد تعریف می‌کنند. مساجد هم در پیروزی انقلاب و هم در ادامه فعالیت های فرهنگی که در حوزه فرهنگ سازی و فرهنگ جامعه به دنبال آن هستیم، مهمترین پایگاه هستند.

 

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد در برنامه تلویزیونی رصد افزود: در واقع می توان گفت: اگر آن افقی را که رهبر معظم انقلاب در بیانات خود برای مسجد ترسیم کرده‌اند، جامه عمل بپوشانیم به مسجد طراز اسلامی دست خواهیم یافت. امروزه آن مسجدی را که با کارکردهای نوین به دنبالش هستیم، در مسجد طراز اسلامی خواهیم یافت. مسجد طراز اسلامی همان تعاریف مقام معظم رهبری درباره مسجد را در خود دارد.
 
وی در ادامه یادآور شد: بنده در همان جلسه معارفه نیز عرض کردم که امیدوارم کارکردهای مساجد متناسب با آن چیزی که برای جامعه امروز نیاز است به کارکرد های صدر اسلام بازگردند. در مساجد صدر اسلام به امورات سیاسی و اجتماعی پرداخته می‌شد و بسیاری از عزل و نصب ها در آن انجام می شد. در واقع مسجد مسند خلافت و قضاوت بود. حتی در روزگار صدر اسلام مسجد، محل اقامت مسافرین و مهاجرین بود. اگر خبر مهمی را می خواستند به مردم برسانند اذان اعلامی می‌خواندند. حتی وقتی پیامبر اکرم(ص) با یاران و امت خود مشورتی داشتند آنها را به مسجد فرا می خواندند.
 
نوری زاده در ادامه توضیح داد: مهم‌ترین کاربردی که مسجد در صدر اسلام داشت، این بود که مسجد محل تجمع برای عبادت و بندگی و بودن در مسیر خداوند تبارک و تعالی بود.
 
وی افزود: رهبر معظم انقلاب در پیام خود به نوزدهمین اجلاس سراسری نماز می فرمایند: مساجد باید مدرس تفسیر و حدیث و منبر معارف اجتماعی و سیاسی و کانون موعظه و پرورش اخلاق باشد.
 
نوری زاده افزود:همچنین رهبر معظم انقلاب در این پیام می فرمایند: زمزمه محبت متولیان و مدیران و امناء مساجد باید دلهای پاک جوانان را مجذوب و مشتاق کند.
 
وی افزود:  مسجد محل ورود جوانان و محل تجمع جوانان بایستی باشد. بایستی آنقدر هنرمندانه عمل کنیم که مسجد مملو از جوانان و نوجوانان باشد.
 
رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد در برنامه تلویزیونی رصد گفت: رهبر معظم انقلاب در این پیام فرمودند: حضور جوانان و روحیه های بسیجی باید محیط مسجد را زنده و پرنشاط و آینده پو گل ریز از امید سازد. میان مسجد و مراکز آموزشی در هر محل، همکاری و پیوند تعریف شده و شایسته‌‌ای برقرار گردد. چه نیکوست که دانش آموزان برجسته و ممتاز در هر محل، در مسجد و در برابر چشم مردم و از سوی امام جماعت، تشویق شوند.

وی ادامه داد: وقتی می خواهیم طرح‌هایی مثل پیوند مسجد و مدرسه و یا پیوند مسجد خانواده و مدرسه را تحقق بخشیم یکی از بهترین راهها، همان چیزی است که مقام معظم رهبری در این پیام می‌فرمایند. ‌ به عنوان مثال دانشجویان و دانش آموزان نمونه را در مساجد تشویق، کاسبهای نمونه را به  مسجد دعوت و آنها را تقدیر و تشویق کنیم.
 
حجت الاسلام والمسلمین نوری زاده خاطر نشان کرد: مسجد باید پایگاه طراوت و نشاط و آموزش آموزه های دینی و محل انس الفت مردم با یکدیگر باشد.
 
وی افزود: پیام های مقام معظم رهبری در هر حوزه ای عمیق و ژرف اندیشانه است به خصوص در حوزه مسجد. ایشان می فرمایند:مسجد باید رابطه‌ی خود را با جوانانی که ازدواج می‌کنند، با کسانی که به موفقیتهای علمی و اجتماعی و هنری و ورزشی دست می‌یابند، با صاحب همّتانی که کمک به دیگران را وجهه‌ی همت می‌سازند، با غمدیدگانی که غمگساری می‌جویند، و حتی با نوزادانی که متولد می‌شوند، برقرار و مستحکم کند.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد در برنامه تلویزیونی رصد گفت: چقدر خوب است وقتی نوزادی متولد می شود اذان و اقامه ای که در گوش نوزاد خوانده می شود در مسجد اتفاق بیفتد. یعنی در واقع کودکانمان را مسجدی بار بیاوریم. یکی از ویژگی های حضرت زهرا سلام الله علیها این بود که آن حضرت امام حسن(ع) و امام حسین(ع) را برای شنیدن خطبه های پیامبر اکرم(ص) و برای بازگو کردن آن به حضرت زهرا(س) به مسجد می فرستادند.
 
وی ادامه داد: این رفت و آمد به مسجد موضوعیت دارد در روایات آمده است که همین رفت و آمد به مساجد منشأ خیراتی است. در روایتی آمده که کسانی که به مسجد رفت و آمد می‌کنند هشت چیز نصیب آنان می‌شود. یکی برادر دینی که او را در مسیر خدا یاری می‌کند، یعنی همان دوستی های پایدار معنوی.دوم؛ علم و دانشی است که نو و تازه است. فهم و درک آیه‌ای از آیات قرآن و یک کلمه و یا قولی که بر ایمان ما می افزاید. رحمتی که انتظار آن را از جانب خداوند تبارک و تعالی می کشیم، نصیب ما می‌شود یا سخنی که انسان را از ضلالت و گمراهی باز می‌دارد. انسان به برکت رفتن در مسجد گناهی را از ترس خدا و یا خلق خدا که در مسجد وجود دارند را ترک می‌کند.
 
نوری زاده در ادامه افزود: باید این نکته را عرض کنم که ۹۷ درصد شهدای ما در دفاع مقدس، مسجدی بودند و بسیج در درون مساجد شکل گرفت. این آمار کارکرد مسجد را در حوزه تربیت برای ما به یقین می رساند.
 
وی ادامه داد: به هر حال رفت و آمد به مسجد موضوعیت دارد. حداقل آن چیزی که از رفت و آمد به مسجد نصیب ما می‌شود خواندن نماز اول وقت و به جماعت است.
 
حجت‌الاسلام و المسلمین نوری زاده در خصوص همکاری با نهاد هایی که دغدغه مسجدی دارند گفت: در حال حاضر ۲۵ نهاد در ربط با مساجد فعالیت انجام می‌کنند. اگر این فعالیت ها با همدیگر به صورت برنامه ریزی شده انجام شوند هم افزایی خوبی خواهد داشت. یکی از کارهای مرکز رسیدگی به امور مساجد دبیری اینگونه فعالیت‌ها است. یعنی اگر مرکز بتواند سهم هر نهاد را در حوزه فعالیت ها و ماموریت هایی که در مسجد دارند تبیین کند، اتفاق میمون و مبارکی رخ خواهد داد.

https://www.masjed.ir/u/7mS

ارسال نظر

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

سایر اخبار

اهمیت شب‌های قدر در کلام رهبری
 
بازخوانی بیانات امام خامنه‌ای درباره انس با قرآن
 
رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد اعلام کرد
 
امام مسجد «شهدای پانزده خرداد» قرچک گفت:
 
در راستای لبیک به فرمان رهبر انقلاب
 
حجت الاسلام یاسینی مطرح کرد: