سه شنبه / ۲۰ فروردین ۱۳۹۸ / ۱۵:۵۸
سرویس : دین و اندیشه
کد خبر : ۳۴۶۴۶
گزارشگر : ایده ایده
حجت‌الاسلام انصاریان در مسجد آل یاسین:

خداوند در چه صورتی چشم و گوش بنده خود می‌شود؟

حجت‌الاسلام انصاریان گفت: شاخه‌های درخت طوبی آویخته در خانه‌های مومنان است و با تمسک به حسنات می‌توان وارد بهشت شد، یکی از حسنات دست به خیر بودن است.

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد، حجت‌الاسلام والمسلمین حسین انصاریان در سلسله جلسات دهه اول ماه شعبان در مسجد آل یاسین تهران به بحث درباره دانش انبیاء (ع) و ائمه (ع) و تفاوت دانش آن‌ها با علم دیگر افراد بشر پرداخت و بیان کرد: دانش انبیاء(ع) و ائمه طاهرین(ع) با همه دانش‌ها تفاوت دارد. دانش مردم عالم دائماً در حال تغییر است و همه علوم نیز این طورند که عالمان امروز مطلبی را قاطعانه می‌گویند، اما چند روز بعد این مطلب به صورت قاطعانه رد می‌شود و تا بشر در کره زمین وجود دارد، این تغییر علمی و تحول دانش نیز وجود خواهد داشت و ایستایی ندارد، اما دانش انبیاء(ع) و ائمه(ع) چون دانش اعطایی بوده، یعنی یک نعمت خاصی بوده که خداوند به آن ها عطا کرده، تا قیامت قابل تغییر نیست.
 
در چه صورتی خداوند چشم و گوش بنده خود می‌شود؟
 
این استاد برجسته اخلاق افزود: در هر روزگاری که گروهی دانش واقعی ائمه(ع) را انکار کرده‌اند، بعد از مدتی معلوم شد که انکار آن‌ها درست نبوده و یا از انکار خود برگشتند یا برای آیندگان روشن شده است. جالب اینکه علم انبیاء(ع) و ائمه(ع) یک چشم الهی بوده است. در روایات و حتی در کتب خیلی مهم داریم که خداوند مهربان شرایطی برای بندگی بیان فرموده که بخشی از آن در کتاب شریف اصول کافی است، اگر این شرایط عملی شود که در ائمه(ع) عملی شده، خداوند می‌فرماید که من چشم عبد خود می‌شوم و بنده من هر چه را می‌بیند با کمک این چشم است و هر چه می‌شنود نیز با کمک این گوش است و هر حرکتی هم می‌کند با قدرتی است که من در او قرار دادم. چنین علمی در 124 هزار پیامبر و در دوازده امام وجود داشته است و این مطلب را بیان کرده‌اند که آنچه در عالم ملکوت یعنی پشت پرده این عالم است و آنچه در این عالم یعنی عالم شهود وجود دارد یک ماهیت و حقیقت است.
 
حجت‌الاسلام انصاریان بیان کرد: خداوند در قرآن کریم فرمود: «یَوْمَ تُبَدَّلُ الْأَرْضُ غَیْرَ الْأَرْضِ وَالسَّمَاوَاتُ وَ بَرَزُوا لِلَّهِ الْوَاحِدِ الْقَهَّار». در واقع همین زمین وارد قیامت می‌شود، اما نه با این شکل و اینکه کیفیت و شکل و... زمین چگونه است بحث مفصلی محسوب می‌شود، اما این زمین عمرش در یک عالم نیست. یک عمر دیگر نیز در پشت پرده این عالم دارد که آخرت است؛ بنابراین نابودی وجود ندارد. تغییر وجود دارد، اما اینکه زمین نابود شود که برای ابد چیزی از آن باقی نماند این طور نیست؛ لذا زمین دو زندگی دارد، یکی در این دنیا با یک عمر طولانی و یکی نیز در عالم آخرت. زمین گوش، هوش، خبرگیری و حفظ خبر دارد که گوش ما نیز ذره‌ای از این گوش زمین است، چون خداوند ما را از این زمین آفرید و فرمود: «مِنْهَا خَلَقْنَاکُمْ وَ فِیهَا نُعِیدُکُمْ وَ مِنْهَا نُخْرِجُکُمْ تَارَةً أُخْرَى».
 
وی افزود: زمین معده‌ای دارد که میلیارد ها بدن در این معده است که روز قیامت بیرون می‌ریزد. زمین دهان دارد که روز قیامت حرف می‌زند و خداوند در این زمینه می‌فرماید: «یَوْمَئِذٍ تُحَدِّثُ أَخْبَارَهَا». لذا زمین حرف می‌زند و برای این آیات تأویل نیز لازم نیست. در آیات قرآن داریم که روز قیامت گوش و چشم و پوست بدن انسان با خدا حرف می‌زنند و در سوره یاسین آمده: «الْیَوْمَ نَخْتِمُ عَلَى أَفْوَاهِهِمْ وَتُکَلِّمُنَا أَیْدِیهِمْ وَتَشْهَدُ أَرْجُلُهُمْ بِمَا کَانُوا یَکْسِبُونَ».
 
این استاد برجسته اخلاق تصریح کرد: تمام اعمال مردم از سوی گوش و چشم مردم بیان می‌شود و حافظه در کل وجود انسان است. مردمی که اهل دوزخ هستند، به پوست خود اعتراض می‌کنند که چرا به ضرر ما حرف زدید که در این لحظه می‌شوند که «قالُوا لِجُلُودِهِمْ لِمَ شَهِدْتُمْ عَلَیْنَا قَالُوا أَنْطَقَنَا اللَّهُ الَّذِی أَنْطَقَ کُلَّ شَیْءٍ وَهُوَ خَلَقَکُمْ أَوَّلَ مَرَّةٍ وَإِلَیْهِ تُرْجَعُونَ»؛ بنابراین زمین یک چهره ملکی دارد و یکی ملکوتی و شکل ملکوتی آن با اکنون فرق دارد، اما همین زمین است. تمام کهکشان‌ها و ستارگان و میلیاردها گردش کنندگان در بالای سر ما نیز قیامت به شکل دیگر هستند چه اینکه فرمود: «وَ بَرَزُوا لِلَّهِ الْوَاحِدِ الْقَهَّارِ».
 
علم اهل بیت(ع) از جنس علوم تحصیلی نیست
 
حجت‌الاسلام انصاریان گفت: روایات نیز علم عینی اهل بیت(ع) هستند که از سنخ علم تحصیلی نیستند و خداوند یک چشم علمی به آن ها عنایت کرده که با آن چشم می‌بینند، می‌گویند و گفته‌هایشان نیز قابل تغییر نیست، لذا دانش آن‌ها تغییر نمی‌کند. شاهد هستیم که ائمه(ع) خبرهایی را از روزگاران بعد از خود داده‌اند. مثلاً در جلد دوم تفسیر قمی روایتی از رسول خدا(ص) نقل شده که در آنجا صحبت از دجال و...  نیست، بلکه فقط ایشان دست را به حلقه در کعبه گذاشته‌اند و از رفتار و کردار و کسب مردان و اوضاع زنان اکنون خبر داده‌اند و تمام آن‌ها نیز محقق شده است. این روایت به این صورت است که سلمان نیز حضور دارد و هر جمله ای که پیامبر(ص) می‌فرماید، سلمان به پیامبر(ص) می‌گوید که آیا اتفاق می‌افتد و ایشان نیز حدود 40 یا 50 بار قسم می‌خورند به جان کسی که جانشان در دست اوست اتفاق می‌افتد و اتفاق هم افتاده است. وقتی که 20 سال قبل داشتم این روایت را نقل می‌کردم، می‌دیدم که در مورد وضع زنان و مردان محقق شده است. علم برای ما است، اما این علم که ائمه(ع) دارند چشم است و چشمِ علم برای آنان است.
 
برنامه سخنرانی حجت‌الاسلام انصاریان در دهه اول ماه شعبان
 
حجت‌الاسلام انصاریان با اشاره به آیاتی از سوره یوسف بیان کرد: مثلاً حضرت یعقوب(ع) وقتی که با یقین به فرزندان خود فرمود که به دنبال یوسف بروید و با جان و دل، دنبال خوبی‌های پنهان یوسف(ع) بگردید، فرمود: «یَا بَنِیَّ اذْهَبُوا فَتَحَسَّسُوا مِنْ یُوسُفَ وَأَخِیهِ وَلَا تَیْأَسُوا مِنْ رَوْحِ اللَّهِ إِنَّهُ لَا یَیْأَسُ مِنْ رَوْحِ اللَّهِ إِلَّا الْقَوْمُ الْکَافِرُونَ». برادران نیز گفتند که پدر ما نمی‌فهمد و پیر شده است. البته خود حضرت یعقوب(ع) نیز گفت که اگر نگویید من عقلم از بین رفته است. آن‌ها نزد خود گفتند که 30 سال قبل بچه‌اش را به چاه انداخته‌ایم، اما الآن می‌گوید در مصر دنبال یوسف (ع) بگردید، در حالی که حضرت یعقوب (ع) از آن چشم علم خبر داد و به آن‌ها گفت: «إِنِّی أَعْلَمُ مِنَ اللَّهِ مَا لَا تَعْلَمُونَ»، من از جانب خدا چیزهایی می‌دانم که شما نمی‌دانید.
 
وی افزود: این علم انبیاء(ع) و ائمه(ع) است که در آیات قرآن نیز اسم برده شده است. اکنون این مجموعه نور و این مجموعه که چشم خدا هستند و این مجموعه علم الله، به ما فرمودند که در قیامت دو درخت وجود دارد؛ یکی درخت طوبی و دیگری هم درخت زقوم است. درخت زقوم درختی است که ماده مایعی از خود بیرون می‌ریزد که در سوره مبارکه "صافات" و "واقعه" نیز در موردش گفته شده است. فرمودند این دو درخت در ملکوت هستند، اما عین این دو درخت طوبی و درخت زقوم در دنیا نیز هستند که فرمودند تمام حسنات اعم از حسنات اندیشه‌ای، قلبی، فکری، علمی و اخلاقی مربوط به آن درخت طوبی است و شاخه‌های آن در دنیا به شکل حسنات است و تمام سیئات نیز اعم از صغیر و کبیر همان شجره زقوم است که به صورت بدی‌ها نمایش دارد، اما سؤال اینجاست که وقتی حسنات یعنی خوبی‌ها در انسان در دنیا تکرار شود و در ذات انسان ریشه بگیرد و ثابت شود چه می‌شود و اگر بدی‌ها رنگ بگیرند چه خواهد شد؟
 
تمسک به درخت طوبی انسان را بهشتی می‌کند
 
نویسنده کتاب «حسنات و سیئات» افزود: یکی از حسنات دست به خیر بودن است، به ویژه اکنون که چند استان به خاک نشسته‌اند. در روایت فرمود: «إِنَّ السَّخَاءَ شَجِرَةٌ فِی الْجَنَّةِ وَأَغْصَانُهَا فِی الدُّنْیَا فَمَنْ أَخَذَ بِغُصْنٍ مِنْهَا جَرَّهُ إِلَى الْجَنَّةِ»، این سخاوت و کرم و جود، درختی در بهشت است و فرمود کسی که در دنیا به یکی از شاخه‌های آن بچسبد، بین او و آن شاخه دنیایی‌اش تا قیامت جدایی نمی‌افتد و کسی که شاخه‌های طوبی را دارد به بهشت می‌رود و بخل و کار خیر نکردن نیز این گونه است که «وَ الْبُخْلُ شَجِرَةٌ فِی النَّارِ وَأَغْصَانُهَا فِی الدُّنْیَا فَمَنْ أَخَذَ بِغُصْنٍ مِنْهَا جَرَّهُ إِلَى النَّارِ»، کسی که دچار شاخه بخل دنیا است، دنیا که تمام می‌شود و شاخه‌هایی که تمام می‌شوند، این بخیل را به آتش می‌برند، چون آن درخت برای جهنم است.
 
وی تصریح کرد: شاخه‌های درخت طوبی آویخته در خانه همه مردم مؤمن است و سفارش کردند که به حسنات تمسک جویید که به بهشت بروید. ما اهل چسبیدن به شاخه‌های درخت مانند ربا، بی‌انصافی در فروختن، تهمت و غیبت که شاخه‌های درخت زقوم است نیستیم. بنابراین اهل بیت(ع) با چشم خدایی این‌ها را به ما فرموده‌اند.

 

تسنیم
https://www.masjed.ir/u/7s3

ارسال نظر

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

سایر اخبار

اهمیت شب‌های قدر در کلام رهبری
 
بازخوانی بیانات امام خامنه‌ای درباره انس با قرآن
 
رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد اعلام کرد
 
امام مسجد «شهدای پانزده خرداد» قرچک گفت:
 
در راستای لبیک به فرمان رهبر انقلاب
 
حجت الاسلام یاسینی مطرح کرد: