دوشنبه / ۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ / ۲۱:۲۰
سرویس : اجتماعی
کد خبر : ۳۴۶۹۴
گزارشگر : ایده ایده
معاون فرهنگی امور مساجد:

ابلاغ طرح «هر مسجد یک‌ خانه» به ائمه جماعات

معاون فرهنگی ـ اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد با اشاره به اجرای طرح «هر مسجد یک‌خانه» گفت: ممکن است یک مسجد قابلیت ساخت یک‌ خانه را به‌صورت مستقل نداشته باشد، اما در مشارکت با دیگر مساجد بتواند احداث یک‌ خانه را تقبل کند.

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد به نقل از فارس، حجت‌الاسلام ذاکر، معاون فرهنگی ـ اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد با اشاره به کارکردهای مسجد از صدر اسلام تاکنون در زمینه خدمات اجتماعی اظهار داشت: مساجد از ابتدای تأسیس در زمان بعثت پیامبر (ص) کارکردهای بسیار متفاوتی در زمینه‌های مختلف همچون مباحث اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و غیره داشته و نقش خود را ایفا کرده‌اند و حتی در مباحث نظامی نیز در صدر اسلام،‌ بسیج نیروها از طریق مساجد انجام می‌شد. در انقلاب اسلامی نیز از طریق پایگاه‌های بسیج مساجد، پشتیبانی جبهه‌ها، تدارکات و همچنین اعزام نیروی انسانی از مساجد صورت می‌گرفت.
 
فعال شدن مساجد راه حل معضلات اجتماعی
 
وی اضافه کرد: امروز نیز اگر بنا داشته باشیم تحولی جدی در جامعه و در زمینه مبارزه با آسیب‌های اجتماعی ایجاد کنیم، قطعاً مساجد نقش محوری و کلیدی را ایفا خواهند کرد که اگر به نقش خود به‌خوبی عمل کنند، بسیاری از مشکلات و معضلات امروز جامعه برطرف خواهد شد و آرامشی در جامعه حاکم خواهد شد.
 
ذاکر ادامه داد: مساجد در زمینه رفع اختلافات میان افراد، کمک به ازدواج جوانان، ایجاد شغل و یا یافتن آن برای یک جوان، تهیه جهیزیه برای دختران، فراهم‌سازی امکان ازدواج آسان جوانان در مسجد، ارائه مشاوره خانواده، رفع معضلات اعتیاد با کمک مادی و معنوی به اقشار آسیب‌دیده و ... می‌توانند نقش‌آفرینی کنند.
 
تکرار تجربه طرح «هر مسجد یک کانکس» در زلزله کرمانشاه
 
معاون فرهنگی ـ اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد با اشاره به عملکرد مساجد در کمک‌رسانی به زلزله‌زدگان کرمانشاه تصریح کرد: در آن زمان طرح «هر مسجد یک کانکس» مطرح شد و بسیاری از مساجد علاوه بر جمع‌آوری کمک‌های غیر نقدی، بانی تهیه و ساخت یک کانکس در مناطق زلزله‌زده شدند. افراد مخلص بسیجی نیز در قالب گروه‌های جهادی به‌عنوان بچه‌های مسجد برای کمک‌رسانی اعزام شدند و این افراد همگی در مساجد پای موعظه‌ها منبرها نشستند و الحمدلله امروز، نیروی کارآمد نظام هستند.
 
وی ادامه داد: در سایر حوادث رخ‌داده در کشور نیز مساجد همواره پیشگام کمک‌رسانی بوده‌اند.
 
 
آمادگی مساجد برای اجرای طرح «هر مسجد یک‌ خانه»
 
ذاکر با اشاره به اجرای طرح ملی جهاد همبستگی که ذیل آن بناست هر مسجد یک‌خانه در مناطق سیل‌زده احداث کند، تصریح کرد: مرکز رسیدگی به امور مساجد این طرح را به ائمه جمعه ابلاغ کرده است و بناست ائمه جمعه طرح «هر مسجد یک‌ خانه» را برای نمازگزاران تبیین کنند تا هر فردی که امکان کمک مالی را دارد، برای ساخت یک‌خانه در مناطق سیل‌زده اقدام کند.
 
معاون فرهنگی ـ اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد اضافه کرد: ممکن است یک مسجد قابلیت ساخت یک‌ خانه را به‌ صورت مستقل نداشته باشد، اما در مشارکت با دیگر مساجد بتواند یک‌ خانه را تقبل کند و یا ممکن است مسجدی برخوردار باشد و افراد متمولی در آن حضور داشته باشند و بستر لازم برای ساخت چندین خانه را داشته باشد.
 
 وی اضافه کرد: البته به مساجد ابلاغ شده است که تنها به کمک نمازگزاران مسجد بسنده نکنند و با برگزاری طرح‌هایی از دیگر ظرفیت‌های محله نیز برای جمع‌آوری کمک اقدام کنند.
 
تقبل بنیاد مستضعفان برای تهیه سیمان ساخت منازل سیل‌زدگان
 
ذاکر با بیان اینکه براساس برنامه‌ریزی‌ها بناست هر مسجد علاوه بر جمع‌آوری مبلغ، متولی احداث بنا نیز باشد، افزود: بنیاد مستضعفان تهیه سیمان لازم برای ساخت این منازل را متقبل شده است. گروه‌های جهادی نیز برای احداث این بناها اعلام آمادگی کرده‌اند و بسیج نیز آماده مشارکت است.
 
معاون فرهنگی ـ اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد با ارائه توصیه‌هایی به ائمه جماعت مساجد برای جذب مشارکت و کمک‌های مردمی در این طرح افزود: ائمه جماعات باید با تبیین ثواب کمک به همنوع، مردم را به کمک‌رسانی در این طرح ترغیب و یادآوری کنند به مردم که ممکن است این مشکل برای هر فردی در زندگی رخ دهد تا ان‌شاء‌الله مردم عزیز و شریف کشور برای کمک‌رسانی هرچه بیشتر به این هم‌وطنان اقدام کنند.
 
وی افزود: ماه مبارک رمضان در پیش است که در این ماه همان‌طور که پلیس آماری از کاهش جرائم در کشور می‌دهد، شاهد بیشترین انفاق‌ها و ازخودگذشتگی‌ها هستیم. امیدواریم در این ماه کمک‌های بسیاری برای سیل‌زدگان جمع‌آوری شود.
 
ذاکر در پایان خاطرنشان کرد: بنا است به‌زودی حسابی متمرکز و یا سامانه‌ای الکترونیکی برای جمع‌آوری کمک‌های مردم نوع‌دوست و شریف کشور در این طرح راه‌اندازی و اطلاع‌رسانی شود و لازم است رسانه‌ها به ویژه رسانه ملی در این زمینه تلاش کنند تا مردم هرچه بیشتر با این طرح آشنا شوند.
 
انتهای پیام/
فارس
https://www.masjed.ir/u/7tL

ارسال نظر

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

سایر اخبار

اهمیت شب‌های قدر در کلام رهبری
 
بازخوانی بیانات امام خامنه‌ای درباره انس با قرآن
 
رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد اعلام کرد
 
امام مسجد «شهدای پانزده خرداد» قرچک گفت:
 
در راستای لبیک به فرمان رهبر انقلاب
 
حجت الاسلام یاسینی مطرح کرد: