سه شنبه / ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ / ۱۷:۰۸
سرویس : اجتماعی
کد خبر : ۳۴۷۱۹
گزارشگر : ایده ایده
یادداشت

نسل جوان محور بیانیه گام دوم انقلاب است

حجت الاسلام عباسی در یادداشتی به بهانه دهه تکریم و تعظیم مساجد، به برخی از کلیدواژه ها و محورهای بیانیه گام دوم انقلاب پرداخته است.

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد، سال ۹۸ در حالی آغاز شد که مقام معظم رهبری، بیانیه گام دوم را برای تببین آینده انقلاب اسلامی صادر کردند. مرکز رسیدگی به امور مساجد نیز شعار سال خود را "بستر سازی مساجد در تحقق گام دوم انقلاب" معرفی و این بیانیه را محور همه فعالیت های این مرکز  قرار داد.

 

پیرو این امر، روزهای دهه تکریم و تعظیم مساجد، با تاثیر از این بیانیه مهم و آینده ساز نامگذاری شدند. به همین بهانه پایگاه تخصصی مسجد، پرونده ویژه خبری دهه تکریم و تعظیم مساجد را با محوریت بیانیه گام دوم انقلاب تقدیم خوانندگان خود می‌کند. آنچه که مسلم است در بیانیه گام دوم انقلاب، نسل جدید جایگاه ویژه‌ای دارد.

یادداشت زیر به قلم حجت الاسلام عباسی، به برخی کلیدواژه های بیانیه گام دوم انقلاب می‌پردازد

 

 
تقویت مشارکت های مردمی از محورهای بیانیه گام دوم انقلاب است 
 
بیاینه گام دوم انقلاب مقام معظم رهبری نقطه عطفی در نظام مقدس جمهوری اسلامی است و باید آن را سرآغازی برای شروعی تازه در چهل سالگی انقلاب اسلامی دانست. 

 

مقام رهبری در این بیانیه بحث مشارکت های مردمی را مطرح کرده و برای آن اهمیت زیادی قایل شده اند. 

 

انقلاب اسلامی مشارکت های مردمی را در انتخابات، مقابله با فتنه های داخلی و حضور در صحنه های مختلف دفاع از نظام و... به اوج رسانید و مشارکت مردمی را در موضوعات اجتماعی و سیاسی مضاعف ساخت. 

 

مردم بعد از انقلاب اسلامی در مسابقه خدمت رسانی مشتاقانه شرکت کرده و نقش خود را در پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی به خوبی ایفا می کنند. انقلاب اسلامی با مشارکت مردمی،طرح شعار علیه رژیم پهلوی و قرائت پیام های امام راحل به پیروزی رسید و باید آن را مصداق بارز مشارکت مردمی عنوان کرد. نمونه دیگر آن جنگ تحمیلی به عنوان یک مانع بزرگ بر سر راه انقلاب اسلامی بود که با مشارکت مردمی این جنگ با موفقیت به پایان رسید. 

 

مردم در این جنگ با اعزام فرزندان خود به جبهه های حق علیه باطل با تمام توان جلوی دشمنان ایستادند و با حمایت های مادی و معنوی و پشتیبانی از نظر اقتصادی و مادی نشان دادند انقلاب را تنها نخواهند گذاشت. 

 

نمونه دیگر از مشارکت های مردمی، مقابله با تحریم های ظالمانه دشمنان است، دشمنان از همان ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی بسیاری از سرمایه های ایران را در بانک های خارجی مسدود کردند و اجازه ندادند منافع آنها به ملت ایران برسد و همچنین با تحریم کالاهای اساسی مانند اسلحه، مواد غذایی، فناوری و ... ظلم بسیار زیادی به مردم ایران روا داشتند اما همه آنها در نهایت با مشارکت های مردم ایران خنثی شد. 

 

حضور حداکثری مردم در راهپیمایی ها به ویژه راهپمیایی 22 بهمن و روز قدس و شرکت در انتخابات مختلف همه از نمونه های مشارکت های مردمی است که نشان می دهد مردم با وجود تمامی مشکلات و مضیقه های اقتصادی به پای انقلاب و آرمان های امام راحل ایستاده اند و هرگز اجازه نخواهند داد دشمنان به اهداف سوء خود نایل شوند. 

 

نقش مشارکت های مردمی در انتخابات ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی، خبرگان رهبری و شوراهای اسلامی شهرها و روستاها بسیار برجسته است و موجب تقویت و استحکام نظام و انقلاب در برهه های حساس می شود. 
 
 نیکوکاری مردم از نمونه های مشارکت مردمی در بیانیه انقلاب است 
در بیانیه گام دوم انقلاب بر نیکوکاری مردم به عنوان یکی از مصادیق مشارکت های مردمی بعد از انقلاب اسلامی تاکید شده است، ملت ایران اسلامی همواره نیکوکاری خود را در زمینه های مختلف بعد از انقلاب اسلامی نشان داده اند که یکی از آنها کمک به مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره) با شرکت در جشن های نیکوکاری و عاطفه ها است. 

 

مردم علاوه بر این در بحران های مختلف از زلزله، سیل، طوفان ، کولاک و برف و ... حضور موثری دارند و خدمت رسانی به همنوعان و دستگیری از نیازمندان را وظیفه ذاتی و انسانی خود می پندارند که همه از مصادیق مشارکت های مردمی است. 
 
 ارتقای بینش سیاسی مردم، محور بیانیه گام دوم انقلاب 
مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم اعتقاد دارند که وقوع انقلاب موجب ارتقای بینش سیاسی مردم شده است و به روشنی می توان آن را در صحنه های مختلف با طرح شعارهای ابتکاری مناسب با مقاطع مختلف زمانی درک کرد. 

 

مردم با طرح شعارهای مختلف موجب دلگرمی دوستان انقلاب و ناکامی دشمنان می شوند، به عنوان مثال شعارهای ابتکاری مردم در مبارزه با استکبار جهانی یا سر دادن شعارهایی به نفع غزه، فلسطین و سایر ملت های مظلوم نشان می دهد که بینش سیاسی مردم به قدری بالا رفته است که با زمان شناسی،موقعیت شناسی و دشمن شناسی برای مقابله با دشمنان اقدام می کنند. 

 

دشمن شناسی نشانه ارتقای بینش سیاسی مردم است، مردم از اول انقلاب دشمن خود را شناخته اند و می دانند آمریکایی ها و صهیونیست ها به عنوان غده های سرطانی اقتصاد و رسانه های جهان را در قبضه خود گرفته و علیه بشریت قیام می کنند به همین دلیل تا حد توان برای مقابله با آنها قیام خواهند کرد. 

 

دوست شناسی از نشانه های دیگر ارتقای بینش سیاسی مردم است، مردم در فتنه 77 و 87 ثابت کرده اند که پای انقلاب و نظام خواهند ماند و امروزه نیز با جدا کردن مشکلات اقتصادی از اصل نظام هنگام لزوم وارد صحنه شده و از آن دفاع خواهند کرد. گاهی مسئولان در انجام امور و خدمات رسانی مطلوب به مردم کوتاهی می کنند و در این زمان مردم وارد صحنه شده و برای بیدار کردن مسئولان شعار می دهند و این درست مطابق با فرموده امام راحل است. 
 
جوانان محور اصلی بیانیه گام دوم انقلاب 
اگرچه بیانیه گام دوم انقلاب عمومیت داشته و همه اقشار را در بر می گیرد ولی جوانان محور اصلی آن هستند. 

 

شادابی، نیروی بدنی و توانایی لازم برای خدمت به انقلاب و نظام در جوانان وجود دارد به همین دلیل مقام معظم رهبری آنان را محور بیانیه خود قرار داده اند.  از سوی دیگر آینده در دست جوانان است و باید تدبیری کنیم که جوانان تغذیه فکری و علمی شده و به آنها بها داده شود تا در صحنه های مختلف مشارکت جدی داشته باشند. 

 

پیوند جوانان با نسل گذشته یکی دیگر از دلایل محور قرار گرفتن آنها در این بیانیه است چون جوانان از شکنجه ها، ددمنشی ها و غارتگری های رژیم پهلوی و سرسپردگی به کارشناسان و نظامیان خارجی آگاهی ندارند و باید برای پیوند این دو نسل روایت گری کرده و تاریخ را بازخوانی کنیم. 

 

در این زمینه حوزه های علمیه، علما، فرهیختگان، جامعه، رسانه ها و صدا و سیما می توانند نقش ویژه ای داشته باشند و نسل جوان را به نسل سابق پیوند دهند. 
 
 
بیانیه گام دوم انقلاب در راس توجه همگان قرار گرفته است 
باید شکر نعمت رهبری را هر روز و هر لحظه در پیشگاه خدای تبارک و تعالی به جا آورده و از زندگی و حیات در دوران انقلاب اسلامی قدردان باشیم. 

 

خوشبختانه چهلمین سال انقلاب را به رغم میل دشمنان و قلدران عالم با افتخار پشت سر گذاشتیم و وارد چله دوم انقلاب و چهل و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی شدیم. 

 

بیانیه گام دوم انقلاب در مدت کوتاه صادر شدن، به عنوان یک سند حرکت و مسیر تعیین کننده مورد پذیرش همگان قرار گرفته است و در دانشگاه ها، حوزه های علمیه ،مجامع علمی و حتی در سطح عموم مردم در مساجد و فضای مجازی توجه ویژه ای به بیانیه گام دوم انقلاب شده است و احساس همگانی برای فراگیری این بیانیه در میان مردم مشاهده می شود. 

 

این حرکت آگاهانه و ارزشمند دیگری در جامعه است که نشان می دهد با وجود تمامی توطئه ها و دسیسه های دشمنان، هنوز مردم به رهنمودهای مقام معظم رهبری ارزش ویژه ای قایل بوده و آگاهی از آن را وظیفه ذاتی خود می دانند. 
 
بیانیه گام دوم انقلاب به هفت دستاورد و هفت توصیه تقسیم شده است 
رهبر معظم انقلاب در بخش نخست این بیانیه به هفت گام برداشته شده در چهل سالگی انقلاب اشاره می کنند و سپس به هفت انتظار و توصیه خطاب به مردم و مسئولان می پردازند. 

 

ایشان در بخش اول بیانیه به دستاوردهای اولیه انقلاب شامل ثبات و امنیت ، حرکت و جهش به سمت علم و پیشرفت، مشارکت مردم در مسایل سیاسی، رشد بینش سیاسی مردم، بسط عدالت و تقسیم امکانات نظام در اقصا نقاط کشور، رشد و توجه عامه مردم به مسایل معنوی و ایستادگی در مقابل قلدران عالم اشاره می کنند. 

 

مقام معظم رهبری در این بیانیه هفت توصیه نیز دارند که در حقیقت تکرار همان هفت دستاورد اولیه و به عبارت دیگر هفت پلکان تعالی و ترقی کشور است. 

 

منظور مقام معظم رهبری از ذکر هفت دستاورد و هفت توصیه این است که مبادا باور کنید که به قله رسیده اید چون هفت دستاورد ذکر شده کف نیاز یک جامعه آگاه است و باید همواره انقلاب مسیر رشد و تعالی و سیر صعودی را در جامعه طی کند. 

 

ایشان در همین بیانیه می فرمایند "من از جوانان انتظار دارم" و عجیب است که مخاطب این بیانیه بیشتر جوانان هستند و مقام معظم رهبری تحقق منویات خود را از جوانان انتظار دارند. 

 

اولین توصیه مقام معظم رهبری در این بیانیه به نسل جوان توجه به علم و پژوهش است و ایشان از جمله معروف 'توانا بود هرکه دانا بود' شروع کرده اند و از نسل جوان می خواهند سنگ بنای یک جهاد بزرگ علمی را پایه ریزی کنند. 

 

مقام معظم رهبری می فرمایند دنیای غرب تا به حال به واسطه علم و پیشرفت و پژوهش و فناوری بر جهان آقایی و سلطه داشته است و اگرچه از اخلاق و معنویت تهی بوده اند اما در زمینه علم قدم هایی برداشته اند. 

 

بر همین اساس مقام معظم رهبری به مجامع علمی و بزرگان توصیه می کنند که برای آموزش نسل جوان و جبران خلاء و عقب افتادگی نسبت به دنیا تلاش کنند. 

 

مقام معظم رهبری به اساتید دانشگاه ها نیز توصیه می کنند که هرچه می توانید برای آموزش نسل جوان تلاش کنید سپس خطاب به جوانان می فرمایند که همت خود را بالا برده و با جهاد علمی ایران را به قله علمی برسانند. 

 

تمدن اسلامی در گذشته های نه چندان دور در قله های مرتفع علم و دانش قرار داشت و هم اکنون آثار علمی ابوعلی سینا و خوارزمی و ابوریحان بیرونی و ... مورد استفاده غرب قرار دارد و باید دوباره جوانان این سرزمین با جهاد علمی مد نظر مقام معظم رهبری به این جایگاه والا برسند. 

 

دشمنان امروزه با حربه های مختلف ترویج اختلافات مذهبی و قومی و قبیله ای، مسایل جنسی و شهوانی، سرگرمی های روزمره و ... تلاش می کنند جوانان را از اهداف والای انقلاب باز دارند به همین دلیل مقام معظم رهبری انتظار دارند دانشگاه ها، حوزه های علمیه ، دلسوزان کشور و پدران و مادران برای آموزش و رشد علمی فرزندان خود هزینه کنند تا زمینه پیشرفت کشور فراهم شود. 
 
توجه به معنویت از رهنمودهای مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب است
 توصیه دیگر مقام معظم رهبری در این بیانیه توجه به معنویات است چون دنیای غرب از نظر معنویت تهی بوده ولی به وسیله علم سیادت خود را بر دنیا اعمال کرده است. 

 

توجه نسل جوان به معنویت نسخه شفابخشی است که انقلاب اسلامی ارایه کرده و خوشخبتانه در این چهل سال توجه به معنویت رشد زیادی داشته است. 

 

هم اکنون الگوهای زیادی از ایثار و استقامت در جامعه وجود دارد که باید آنها را برای نسل جوان تبیین و تشریح کرد. 

 

باید بررسی کرد که این زنان و مردان ایثارگر به چه امیدی طی چهل سال انقلاب سختی ها و مرارت های زیادی را تحمل کرده اند و از بسیاری جلوه های ظاهری و مادی عبور کرده و هم اکنون نیز با تمام وجود پای انقلاب و نظام ایستاده اند.  از سوی دیگر ملت نمونه ایران در زلزله ها، حوادث طبیعی و اهدای خون جلوه های ایثار و خیرخواهی را به نمایش می گذارند و باید این معنویات در جامعه گسترش یابد و به جای پرداختن به فیلم های تخیلی در سینما جلوه های صبوری، ایستادگی، اسقامت، توکل و بخشش برای مردم به نمایش درآید. 

 

جامعه ما نباید این دستاوردها را دست کم بگیرد تا نسل جوان با اتکا بر آنها پرورش یابد و در نهایت جامعه از تعدی، ظلم، سرقت، بی رحمی و خیانت مبرا شود. 
 

حجت الاسلام عبّاسی

https://www.masjed.ir/u/7uJ

ارسال نظر

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

سایر اخبار

بازخوانی بیانات امام خامنه‌ای درباره انس با قرآن
 
رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد اعلام کرد
 
امام مسجد «شهدای پانزده خرداد» قرچک گفت:
 
در راستای لبیک به فرمان رهبر انقلاب
 
حجت الاسلام یاسینی مطرح کرد:
 
رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد در نمازجمعه: