چهارشنبه / ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ / ۰۹:۵۹
سرویس : سیاسی و اقتصادی
کد خبر : ۳۴۷۳۱
گزارشگر : ایده ایده
حجت الاسلام والمسلمین میرجواد مرعشی:

بیانیه گام دوم انقلاب برای ائمه جماعات تبیین شود

حجت الاسلام و المسلمین میرجواد مرعشی گفت: مرکز رسیدگی به امور مساجد، کارگروهی برای تبیین گام دوم انقلاب برایب ائمه جماعت تشکیل دهد.

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد، سال ۹۸ در حالی آغاز شد که مقام معظم رهبری، بیانیه گام دوم را برای تببین آینده انقلاب اسلامی صادر کردند. مرکز رسیدگی به امور مساجد نیز شعار سال خود را  "بستر سازی مساجد در تحقق گام دوم انقلاب" معرفی و این بیانیه را محور همه فعالیت های این مرکز  قرار داد.
 
پیرو این امر، روزهای دهه تکریم و تعظیم مساجد، با تاثیر از این بیانیه مهم و آینده ساز نامگذاری شدند. به همین بهانه پایگاه تخصصی مسجد پرونده ویژه خبری دهه تکریم و تعظیم مساجد را با محوریت بیانیه گام دوم انقلاب تقدیم خوانندگان خود می‌کند.
 
آنچه که مسلم است در بیانیه گام دوم انقلاب، نسل جدید جایگاه ویژه‌ای دارد. اما نسل جدید و متعهد در کجا تربیت می‌شوند؟ ویژگی آن چیست؟ قطعا‍ً در انقلابی که از مساجد برخاسته، بهترین محل تربیت نیروی انقلابی نیز مسجد است و غایت همه‌ی مساجد، مسجد طراز اسلامی است.
 
در مصاحبه پیش رو و مصاحبه‌های آینده، ویژگی مساجد طراز انقلاب که همان مساجد طراز اسلامی هستند، و نقش آنها را در گام دوم انقلاب بررسی می‌کنیم. در همین راستا، گفت و گویی با حجت الاسلام و المسلمین میرجواد مرعشی، تولیت مدرسه علمیه امام حسن مجتبی(ع) شفق انجام داده ایم که در ادامه می‌آید.
 
حجت الاسلام و المسلمین میرجواد مرعشی در خصوص جایگاه مسجد در تحقق بیانیه گام دوم انقلاب معتقد است: مقام معظم رهبری تأکید فرمودند؛ مسجد مثل صدر اسلام، پایگاه انواع و اقسام فعّالیّتهای اجتماعی است.

 

وی افزود: مسجد هم پایگاه فعالیت های فرهنگی و هم فعالیت های دینی، قرآنی و عبادی است و هم محلی برای رسیدگی به امور ضعفا و فقرا. بنابراین مسجد در  نگاه رهبر معظم انقلاب و بیانیه گام دوم از جایگاه بالایی برخوردار است. 

 

تولیت مدرسه علمیه امام حسن مجتبی(ع) شفق در ادمه گفت: در مسائل سیاسی، مسجد باید بینش فرهنگی و سیاسی مردم را افزایش دهد. لذا در عین حال که باید از سیاست زدگی دور باشد، آنچه که مردم نسبت به شناخت دشمن نیاز دارند را برای ایشان تبیین کند.

 

حجت الاسلام والمسلمین مرعشی در خصوص اینکه مساجد چه کاری برای تحقق گام دوم می‎توانند انجام دهند، گفت: در ابتدا امور مساجد باید این امر را مورد توجه قرار دهد. لازم است مرکز رسیدگی به امور مساجد یک گروه از افراد متخصص را برای تبیین و توضیح  بیانیه گام دوم انقلاب به ائمه جماعات تعیین کند، تا آنها عظمت این بیانیه را درک کرده  چشم انداز فعالیت های خود را بر اساس آن تنظیم کنند. 

 

وی با بیان اینکه: در روزگار کنونی ائمه جماعات ما از بسیاری مسائل آگاهند، گفت: خوشبختانه اکنون امامان مساجد با فضای مجازی در ارتباط هستند. جامعه را به خوبی می‌شناسند و نسبت به نظام اسلامی تهعد دارند. لذا با این ظرفیت، انشاالله این گام نیز برداشته خواهد شد و به ثمر خواهد رسید.

 

وی در خصوص هجوم فرهنگی دشمن و راه مبارزه با آن گفت:‌  اکنون دشمنی‌ ها آشکار شده و ابزار و تفکر دشمن نیز شناخته شده است. اکنون واضح است که استکبار جهانی و در رأس آن آمریکا چه قصدی دارد. وقتی آمریکا به بهترین نیروی نظامی جهان، برچسب تروریستی اطلاق می‌کند، معلوم می شود  که در مقابل این قدرت شکست خورده و چون راه مفری ندارد انواع و اقسام حرکات را انجام می دهد.

 

حجت الاسلام مرعشی در ادامه گفت: ائمه جماعات باید هوشیار باشند. دشمن و شیاطین در کمین هستند. دشمنی که شکست خورده، از هر راهی وارد خواهد شد. دشمنان انقلاب، دشمن اسلام و ایران هستند. لذا تفرقه و سیاست‌های غلط باعث تضعیف انقلاب نشود.

 

وی خاطر نشان کرد: ائمه جماعات باید متحد باشند. همانطور که خداوند می‌فرماید: «و اعتصموا بحبل اللّه جمیعا و لا تفرّقوا». اکنون این طناب، طناب ولایت است. باید محکم پای ولایت بایستیم. اگر ولایتمداری تقویت شود، کشور هیچ آسیبی نخواهد دید. 

 

حجت‌الاسلام مرعشی در پاسخ به این سوال که اگر به روزهای اول طلبگی برگردید و امامت مسجدی را عهده دار شوید، به کدام مسئله اهمیت بیشتری می‌دهید، گفت: ابتدا برای جذب جوانان در مسجد، زمینه سازی می‌کنم. هزینه می‌کنم، مسئله‌ی مادی مسجد را حل، به گفته هایم عمل و جوانان را جذب مسجد می کنم. جوان ها در آینده این کشور نقش مهمی دارند ‌و در حقیقت سازندگان این کشور هستند. این جوان ها هستند که در آینده، نظام، کشور و اسلام را حفظ می‌کنند. اگر من به جای ائمه جماعات جوان باشم، نهایت تلاش خود را می‌کنم تا دختران، پسران و خانواده‌ها را با مهربانی جذب مسجد کنم.

 

وی با تقدیر از خدمات امور مساجد افزود: اصلاح هیئت امنای مساجد هم یک کار مهم در جذب جوانترها به مسجد است. هیئت امنا باید از بین جوانها باشند. آنها باید امورات را به جوان‌ها بسپارند. باید باور داشته باشیم که جوان ها صداقت دارند و می خواهند به اسلام و انقلاب خدمت کنند. لذا یکی از چیزهای بسیار موثر بعد از امام جماعت در مسجد، انتخاب هیئت امنای جوان است که با مغزی روشن بتوانند جوان ها را به مساجد جذب کنند.

 

تولیت مدرسه علمیه امام حسن مجتبی(ع) در ادامه خاطر نشان کرد: نیمی از جمعیت کشور ما را بانوان تشکیل می‌دهند. بانوان در زمان‌های مختلف فعالیت های ارزنده‌ای را در مساجد انجام داده‌اند. لذا برای هیئت امنا هم چند نفر از  بانوان را انتخاب کنند. اینکه آنها بدانند نقش آنها در مسجد مورد توجه قرار گرفته نتیجه خوبی خواهد داشت. این بانوان هستند که می‌توانند کودکان مسجدی تربیت کنند و نسل آینده را مسجدی، متعهد و انقلابی بار بیاورند. بانوان مسجدی می‌توانند همسران خود را به مسجد رفتن ترغیب کنند.

 

حجت الاسلام والمسلمین مرعشی در پایان گفت: ائمه جماعات قدر مساجد را بدانند و نهایت خدمت را انجام بدهند. در آستانه ماه مبارک رمضان، ماه میهمانی خدا هستیم و مناسبت های مهمی در این ماه است. ائمه جماعات از ظرفیت این ماه استفاده کنند و جوان ها را به مسجد بخوانند.

گفت و گو: جلال حیران نیا

https://www.masjed.ir/u/7vo

ارسال نظر

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

سایر اخبار

بازخوانی بیانات امام خامنه‌ای درباره انس با قرآن
 
رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد اعلام کرد
 
امام مسجد «شهدای پانزده خرداد» قرچک گفت:
 
در راستای لبیک به فرمان رهبر انقلاب
 
حجت الاسلام یاسینی مطرح کرد:
 
رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد در نمازجمعه: