سه شنبه / ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ / ۱۱:۴۸
سرویس : اجتماعی
کد خبر : ۳۴۷۶۰
گزارشگر : ایده ایده
گزارش؛

«مسجد باقرالعلوم (ع)» کوچک اما به وسعت یک شهر

مسجد باقرالعلوم (ع) خیابان قزوین تهران، باوجود کوچکی مساحت، یکی از فعال‌ترین مساجد در تهران و مصداق ضرب‌المثل «فلفل نبین چه ریزه، بشکن ببین چه تیزه» است.

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد به نقل از شبستان، تاکید بر عدم ظاهرگرایی و توجه به عمق و باطن امور شاید در کلام آنطور که باید اهمیت خود را نشان ندهد اما وقتی معنایش را خوب می فهمیم که از افراد یا اموری که فکرش را هم نمی کردیم، اثرگذاری ها و کارکردهای منحصربفرد را می بینیم.
 
مثل مسجد امام باقر(ع) که در نگاه نخست و برخورد با مساحت کوچک و ظاهر ساده اش گمان نمی‌بری که اینچنین جریان ساز باشد و در برهه های حساس تاریخ معاصر همچون انقلاب اسلامی و دوران دفاع مقدس نقش ها از خود بر جای گذاشته باشد....
 
خبرگزاری شبستان بر همین اساس، گزارشی از مسجد باقرالعلوم (ع) خیابان قزوین (نرسیده به آستان مقدس امامزاده معصوم) و به امامت و مدیریت آیت الله سید محمود مجد (نماینده ولی فقیه و مراجع معظم تقلید و از موسسان کمیته انقلاب اسلامی و مرکز رسیدگی به امور مساجد) تهیه کرده است که مشروح آن در ادامه می‌آید.
 
مسجد باقرالعلوم (ع) حیاطی کوچک دارد که با سه چهار گام نسبتا بلند می توان کل آن را طی کرد و دفتر امام جماعت این مسجد و همچنین انباری و اتاق برق در آن واقع شده است. منزل خادم مسجد (آقای وزیری) نیز در طبقه اول حیاط این مسجد قرار دارد.
 
شبستان مسجد باقرالعلوم (ع) نیز چندان بزرگ نیست و منبری در سمت چپ بخش مردانه آن و میزی در میانه آن واقع شده است؛ با وج ود این، صفا و صمیمیت در جای جای این خانه خدا و در تعامل آیت الله مجد با اعضای هیات امنا، خادم و نمازگزاران این مسجد، موج می زند.
 
ستاد شهید نعیمی، مجموعه فعال در حوزه کمک رسانی این مسجد به مستمندان است و ماهانه به تعدادی از افراد آبرومندی که نیازمندی شان اثبات شده، ارزاق، پوشاک و کمک نقدی تقدیم می کند. ضمن اینکه هر سال به تعداد بیشتری از افراد، در عید نوروز و ماه رمضان، بسته های ارزاق تحویل می دهد.
 
بنا بر گفته آیت الله سید محمود مجد، مسجد باقرالعلوم (ع) دارای کتابخانه ای وسیع و به روز است هزاران جلد کتاب گران سنگ در حوزه های گوناگون دارد و مردم از قرائت خانه آن نیز استفاده می کنند.

 

برگزاری جلسات شورای محله 3 منطقه 17  ناحیه شهید مصطفی خمینیمرکز رسیدگی به امور مساجد به میزبانی آیت الله مجد
 
جلسات شورای محله 3 منطقه 17 (مرکز رسیدگی به امور مساجد ناحیه شهید مصطفی خمینی) گاهی به میزبانی آیت الله مجد در مسجد باقرالعلوم(ع) برگزار می شود تا ائمه جماعات منطقه از نزدیک شاهد فعالیت های این خانه خدا باشند.
 
 مسجد باقرالعلوم (ع) به دلیل شهرت آیت الله مجد همیشه محل برگزاری جلسات مهم دینی، فرهنگی و انقلابی در سطح منطقه بوده است و مرکزیت آن در سامان دهی مبارزات علیه نظام طاغوت و پس از آن، جمع آوری کمک های مردمی برای ارسال به جبهه های حق علیه باطل، برای همگان روشن است.
 
یکی از نقاط درخشان در فعالیت های این خانه خدا، تشکیل جلسات جامعه مداحان تهران در آن و در تمام شب های ماه رمضان است. حاج غلامرضا سازگار در این باره گفته بود که جلسات جامعه مداحان هر منطقه باید در فعال ترین و بهترین مساجد آن برگزار شود.
 
آیت الله مجد طی چند دهه امامت و مدیریت مسجد باقرالعلوم(ع) بخش های زیادی به این خانه خدا اضافه کرده است که ستاد شهید نعیمی و کتابخانه از جمله آنها است و شاید مهم ترین آنها، تاسیس «حوزه علمیه باقرالعلوم(ع)» است. وی در این باره می گوید «قبل از انقلاب و در محل سر پل امامزاده معصوم تهران، باغ بزرگی وجود داشت که متعلق به شخصی به نام آقای کمپانی بود، اما رفته رفته این باغ بزرگ، به مرکز فعالیت روحانیت مبارز غرب تهران تبدیل شده بود. پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی و تثبیت نظام جمهوری اسلامی ایران، آقای کمپانی، کل محوطه باغ خود را که حدود 15 هزارمتر مربع بود، بدون اجاره بهاء در اختیار بنده قرار داد تا در آن حوزه علمیه احداث کنم.
 
مدتی بعد ایشان، سند زمین را به نام من زد و پس از کسر بخشی از زمین که متعلق به آموزش و پرورش بود و در آن یک دبیرستان قرار داشت، مابقی زمین به مساحت 2 هزار و 300 متر را وقف حوزه علمیه کردم؛ در نتیجه در سال 1358، حوزه علمیه باقرالعلوم(ع) تهران در 2 طبقه احداث شد.
 
در هر طبقه از این حوزه 24 حجره و مجموعاً 48 حجره متعلق به طلاب دراین مدرسه علمیه قرار دارد. ضمن این که 4 مدرس بزرگ نیز برای تحصیل و تدرس درحوزه داریم» (به نقل از خبرگزاری حوزه).
 
اکنون ده ها طلبه در پایه های مختلف در حوزه علمیه باقرالعلوم (ع) تحصیل می کنند و جزو طلاب ممتاز از نظر اخلاقی، علمی و فرهنگی در سطح تهران هستند.
 
 
بازدید مدیر و معاون حوزه علمیه تهران از حوزه علمیه باقرالعلوم(ع)
 
«پژوهشگاه و دایره انفورماتیک و مرکز پاسخگویی به شبهات» با هدف تعمیق باورهای دینی مردم و مقابله با تهاجم فرهنگی دشمن در مسجد باقرالعلوم (ع) و با حضور و مشارکت پر رنگ استادان و طلاب حوزه علمیه باقرالعلوم (ع) تاسیس شد.
 
شورای حل اختلاف حوزه 4011 دادگستری کل استان تهران نیز با هدف رفع مشکلات میان اعضای خانواده ها یا کسبه و سایر شهروندان تهرانی در مسجد باقرالعلوم (ع) تاسیس شد و آیت الله مجد بر اساس سال های فعالیت در این شورا اقدام به تدوین کتابی با موضوع چگونه همسر انتخاب کنیم (و مهم ترین دلایل طلاق در ایران) کردند.
 
بی گمان موفقیت و شهرت فراوان مسجد و حوزه علمیه باقرالعلوم (ع) تهران بیش از همه، وابسته به شخصیت دین مدار، متدین، انقلابی و پر تلاش آیت الله سیدمحمود مجد، است و این درسی است برای سایر ائمه جماات، که بدانند باید تلاش خود را پیشرفت مساجدشان، بیشتر و یبشتر کنند.
 
سخن کوتاه آنکه، مسجد باقرالعلوم (ع) خیابان قزوین تهران، باوجود کوچکی مساحت آن، یکی از فعال ترین مساجد در تهران، و مصداق  عینی ضرب‌ المثل «فلفل نبین چه ریزه ، بشکن ببین چه تیزه» است. عملکرد این مسجد نشان می دهد می توان با کمترین امکانات، بهترین ها را خلق کرد و موجب تحولی بزرگ در محیط پیرامونی خود در سطح یک شهر یا منطقه یا روستا شد.
https://www.masjed.ir/u/7w7

ارسال نظر

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

سایر اخبار

همزمان با شب رحلت حضرت سیدالکریم(ع) انجام می شود:
 
در بیانیه تقدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد آمده؛
 
شارح و مترجم نهج‌البلاغه مطرح کرد:
 
اهمیت شب‌های قدر در کلام رهبری