چهارشنبه / ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ / ۱۴:۳۰
سرویس : فرهنگی و هنری
کد خبر : ۳۴۷۶۵
گزارشگر : ایده ایده
امام جماعت مسجد علوی:

ابتکار ارتشی‌ها برای روزه‌داری در رژیم پهلوی

آیت‌الله مقدم قوچانی با بیان اینکه گسترش فعالیت‌های دینی از برکات انقلاب است، گفت: برخی از نیروهای روزه‌دار ارتش در دوران حکومت پهلوی به بهانه صرف ناهار در کنار خانواده‌هایشان، از ستاد نیروی هوایی خارج شده و در مساجد اطراف نماز می‌خواندند.

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد، آیت‌الله «سیدعلی مقدم قوچانی» در گفت‌وگو با شبستان، با بیان اینکه گسترش فرهنگ اقامه نماز و روزه داری در میان نیروهای نظامی، یکی از دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی است، اظهار کرد: شکل گیری واحدهای عقیدتی سیاسی در سازمان های نظامی موجب فراگیرتر شدن آموزه های دینی و عمل به احکام شرعی در میان نیروهای نظامی شد.

 

امام جماعت مسجد علوی تصریح کرد: من در سال های حضورم در سازمان عقیدتی سیاسی وزارت دفاع شاهد ساخت مساجد زیادی در یگان های نظامی و نیز استقبال گسترده تر نظامیان از برنامه های دینی و فرهنگی بودم، این موضوعات نیز از جمله برکات انقلاب اسلامی است.

 

وی بیان کرد: زمانی که من در اداره عقیدتی سیاسی وزارت دفاع (سازمان صنایع دفاعی واقع در خیابان پیروزی، نرسیده به میدان شهدای تهران) مشغول خدمت بودم بارها از شخصیت های تبلیغی و فرهنگی برجسته برای سخنرانی دعوت می کردیم و یک بار از مرحوم آقای فلسفی دعوت کردیم تا در مسجد این سازمان سخنرانی کنند. ایشان پس از اتمام برنامه از من پرسیدند «آیا همیشه این همه جمعیت در مسجد و نماز جماعت حاضر می شوند»، من پاسخ دادم، امروز به احترام شما دو صف به صفوف نماز اضافه شد و همیشه شاهد حضور پرشور نیروهای این سازمان در نماز جماعت و استقبال گسترده آنان از برنامه های دینی و فرهنگی اداره عقیدتی سیاسی هستیم. این پاسخ با تعجب و البته خوشحالی بسیار از سوی آقای فلسفی همراه شد.

 

 

این استاد اخلاق حوزه علمیه در ادامه بیان کرد: خداوند انسان ها را بر اساس فطرتی پاک آفریده است: «فَأَقِمْ وَجْهَکَ لِلدِّینِ حَنِیفًا ۚ فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِی فَطَرَ النَّاسَ عَلَیْهَا ۚ لَا تَبْدِیلَ لِخَلْقِ اللَّهِ ۚ ذَٰلِکَ الدِّینُ الْقَیِّمُ وَلَکِنَّ أَکْثَرَ النَّاسِ لَا یَعْلَمُونَ: پس روى خود را با گرایش تمام به حق، به سوى این دین کن، با همان سرشتى که خدا مردم را بر آن سرشته است. آفرینش خداى تغییرپذیر نیست. این است همان دین پایدار، ولى بیشتر مردم نمی‌دانند» (سوره روم، آیه 30) بر این اساس کسانی که به اجبار حاکمیت طاغوت، نمی توانستند دین داری خود را اظهار کنند به هر شکل ممکن، اعتقادات خود را حفظ می کردند.

 

امام جماعت مسجد علوی ابراز کرد: این مسجد در خیابان پیروزی و در نزدیکی یگان های نیروی هوایی ارتش واقع شده است. دقیقا به خاطر دارم که برخی از نیروهای روزه دار ارتش در دوران حکومت پهلوی به بهانه صرف ناهار در کنار خانواده هایشان، از ستاد نیروی هوایی خارج می شدند و در مساجد اطراف نماز می خواندند، به طوری که روزهای اولی که با این صحنه در مسجد علویِ محله صددستگاه روبرو شدم، بسیار تعجب کردم، تا اینکه واقعیت ماجرا را از زبان نیروهای ارتش می شنیدم.

 

وی اضافه کرد: ایکاش رسانه ها چنین واقعیت هایی را بیشتر بازگو کنند تا گروه های مختلف مرم به ویژه نسل جوان بیش از پیش قدردان نعمت انقلاب اسلامی و شکل گیری نظامی مبتنی بر آموزه های قرآن و اهل بیت (ع) در ایران باشند.

 

 

یادآور می‌شود، مسجد علوی در تهران، خیابان پیروزی، محله صد دستگاه، کوچه غنیان واقع شده است.

 

شبستان
https://www.masjed.ir/u/7wg

ارسال نظر

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

سایر اخبار

در بیانیه تقدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد آمده؛
 
شارح و مترجم نهج‌البلاغه مطرح کرد:
 
اهمیت شب‌های قدر در کلام رهبری
 
بازخوانی بیانات امام خامنه‌ای درباره انس با قرآن