یکشنبه / ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ / ۱۷:۰۶
سرویس : دین و اندیشه
کد خبر : ۳۴۷۷۵
گزارشگر : ایده ایده
حجت الاسلام والمسلمین آقا تهرانی:

تفاوت انسان موحد و سکولار در پذیرش ربوبیت تشریعی خداوند است

یک استاد اخلاق با بیان اینکه تفاوت انسان موحد و سکولار در پذیرش ربوبیت تشریعی خداوند است، گفت: وهابیت شیعه را به مشرک بودن متهم می‌کند، در حالی که خود به علت عدم پذیرش ربوبیت تشریعی الهی مشرک هستند.

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد، حجت الاسلام والمسلمین مرتضی آقا تهرانی استاد حوزه علمیه، شب گذشته در مراسمی که به مناسبت ایام با فضیلت ماه مبارک رمضان در مسجد شهید بهشتی میدان نبرد برگزار شد، گفت: توحید اقسامی دارد که یکی از آنان توحید ربوبی است.

وی با اشاره به اینکه توحید ربوبی به دو قسم ربوبیت تکوینی و ربوبیت تشریعی تقسیم می شود، ادامه داد: انسان در توحید ربوبی خداوند را مدبر و ناظم عالم هستی می داند و هیچ نقشی در نظم دهی عالم خلقت برای برای کسی قائل نیست؛ از این باور به عنوان ربوبیت تکوینی یاد می شود.

حجت الاسلام والمسلمین آقا تهرانی در خصوص ربوبیت تشریعی، ابراز کرد: انسان مومن در ربوبیت تشریعی خداوند را قانون گذار می داند و می گوید حضرت حق همانگونه که عالم هستی را خلق کرد برای آن نیز قانون وضع کرده است.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: برای مثال اگر خداوند شراب را خلق کرده اوست که حلال و حرام بودن آن را تعیین می کند؛ یا خالق چشم، خود فرمان می دهد چشم به چه چیزی بنگرد و یا از نگاه به چه صحنه ای اجتناب کند.

وی افزود: متاسفانه سکولارهای داخلی ربوبیت تشریعی را قبول ندارند به خاطر همین چشم به دهان کدخدا دوخته‌اند؛ فرق موحد و سکولار در قبول کردن ربوبیت تشریعی است. انسان موحد در مقام تشریع خداوند را قانون گذار می داند و اگر کسی این باور را قبول نداشته باشد برخی مباحث ضروری دین را منکر می شود.

حجت الاسلام والمسلمین آقا تهرانی اضافه کرد: امروز وهابیت به سبب فقدان این باور شیعیان را به مشرک بودن متهم می کنند در حالی که خودشان با انکار ربوبیت تشریعی به خداوند شرک می ورزند؛ فرق غرب با ایران در همین مساله است که آنان به اکثریت آراء معتقد هستند و اگر اکثر به همجنس‌گرایی رای دهند این عمل نامشروع را آزاد اعلان می کنند در حالی که در ایران نظر شارع مقدس ملاک وضع چنین قانونی است؛ بنابراین اگر کسی غیر از نظر شارع مقدس قانون وضع کند او موحد نیست.

استاد حوزه علمیه در ادامه بیان داشت: در دوران بازرگان، او می گفت من اسلام را برای ایران می خواهم در حالی که امام راحل می فرمودند من ایران را برای اسلام می خواهم؛ کلام امام راحل صحیح بود چون ما باید فدای اسلام شویم.

وی افزود: طبق فرمایش پیامبراکرم(ص) هر چیزی که انسان را به دوزخ نزدیک کند حرام و هر کاری که موجب نزدیک شدن انسان به بهشت شود تا روز قیامت حلال به شمار می آید.

حجت الاسلام والمسلمین آقا تهرانی فرق میان ولایت فقیه بر سایر فقها را ولی بودن ایشان بیان کرد و گفت: ولی از جانب خداوند اختیاراتی دارد که دیگران آن اختیارات را ندارند بر این اساس هر چه ایشان بگوید باید اطاعت شود.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه افکار ناسیونالیستی هرگز در اسلام پذیرفته شده نیست، گفت: کسانی که در انتخابات بدون توجه به صلاحیت نامزدها به روش قبیلگی عصر جاهلی نمایندگان خود را انتخاب می کنند در اصل به رد توحید تشریعی اقدام کرده اند؛ کسی که توحید تشریعی را قبول نداشته باشد مشرک است و فرقی نمی کند این فرد رییس جمهوری یک مملکت باشد یا یک نماینده مجلس.

انتهای پیام/

https://www.masjed.ir/u/7xa

ارسال نظر

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

سایر اخبار

در بیانیه تقدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد آمده؛
 
شارح و مترجم نهج‌البلاغه مطرح کرد:
 
اهمیت شب‌های قدر در کلام رهبری
 
بازخوانی بیانات امام خامنه‌ای درباره انس با قرآن