چهارشنبه / ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ / ۲۱:۰۱
سرویس : اجتماعی
کد خبر : ۳۴۸۸۲
گزارشگر : ایده ایده

رهنمودهای مراجع واساتید حوزه علمیه قم دردیدار ریاست مرکز رسیدگی به امورمساجد

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد با آیات عظام؛ علوی گرگانی ، مصباح یزدی ، حسینی بوشهری ، استادی، آشتیانی و حجت الاسلام و المسلمین ملکا دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد؛ حجت الاسلام «سید ناصرالدین نوری ­زاده»، رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد روز چهارشنبه 29 خرداد 98 با آیات عظام؛ علوی گرگانی ، مصباح یزدی ، حسینی بوشهری ، استادی ، آشتیانی و حجت الاسلام و المسلمین ملکا دیدار و گفتگو کردند.

 

رهنمودهای مراجع واساتید حوزه علمیه قم دردیدار ریاست محترم مرکز رسیدگی به امورمساجد 

حجت الاسلام و المسلمین نوری زاده در این دیدارها با اشاره به کارکردهای مساجد در صدر اسلام و ظرفیت بالای مساجد گفت: برای رسیدن به مسجد طراز اسلامی و استفاده کافی از این ظرفیت ها پشتیبانی و عنایت ویژه مراجع لازم است و حوزه های علمیه در معرفی و شناسایی طلاب متعهد با این مرکز نقش بسزایی دارند.

 وی ضمن معرفی معاونت و بخش های مختلف امور مساجد و خدماتی که به ائمه جماعات، مساجد و ارکان آن ارائه می شود  بیان کرد: باتوجه به اینکه یک ششم جمعیت کل کشور در استان تهران زندگی می‌کنند، فعالیت های امور مساجد در مسائل فرهنگی، آموزشی و حقوقی در این استان، یک سوم تأثیرگذاری در کل کشور را دارد. لذا استفاده از ظرفیت مساجد در مسائل اجتماعی یکی از اهداف مرکز رسیدگی به امور مساجد است.

حجت الاسلام والمسلمین نوری زاده با اشاره به کمک بی نظیر مساجد در حادثه سیل اخیر گفت: تقریباً بیشترین کمک‌ها از ناحیه مساجد به واسطه اعتمادی که مردم به ائمه جماعات و مساجد داشتند انجام شد. بعضی از مساجد، ساخت بیش از یکصد خانه را در مناطق سیل زده متقبل شدند و بسیاری هم ساخت مدارس و مساجدی که تخریب شده بود را بر عهده گرفتند.

 

مرجع معظم تقلید حضرت آیت الله العظمی علوی گرگانی (دامت برکاته)

آداب و احکام حضور در مسجد آموزش داده شود

آیت الله علوی گرگانی از مراجع عظام تقلید در دیدار با رئیس و مدیران مرکز رسیدگی به امور مساجدگفتند: مسجد دارای خصوصیات ویژه‌ای است.  باید از این پایگاه‌های دینی و توحیدی حداکثر استفاده را ببریم، اما این پایگاه ها در درجه اول خانه خدا هستند و آداب و احکام خود را دارند.

این مرجع تقلید در ادامه با بیان عظمت و جایگاه مسجد در نزد معصومین (ع) گفتند: مسجد در نزد اولیا الله: بسیار محترم است و از نظر ایشان حضور در مسجد دارای آداب خاصی است. متاسفانه امروز برخی این آداب را نمی دانند و در اکثر موارد این عدم آگاهی غیر عمدی است و با آموزش و تذکر بجا رفع می شود.

این مرجع تقلید در ادامه گفت: اگر اینگونه آموزش‌ها ارائه شود افرادی که در مسجد حضور پیدا می‌کنند آن را تسری خواهند داد و به تدریج آداب و فرهنگ حضور در مسجد مطابق موازین الهی و اهل بیت:اجرا می‌شود.

حضرت آیت الله مصباح یزدی(دامت افاضاته)

مسجد محوری یک اصل در آینده نظام شود

آیت الله محمد تقی مصباح یزدی در دیدار مدیران مرکز رسیدگی به امور مساجد با اشاره به اهمیت مساجد در دوران انقلاب و جنگ تحمیلی، گفتند: تعبیر امام راحل ;از مسجد به سنگر، بسیار زیبا بود. تاسیس مرکز رسیدگی به امور مساجد از کارهای بسیار خوبی بود که به فرمان رهبر انقلاب و تلاش مرحوم آیت الله مهدوی کنی و مرحوم آیت الله انواری صورت پذیرفت.

این عالم برجسته در ادامه گفتند: انقلاب اسلامی اکنون به نتیجه رسیده است، ما باید این‌ نعمتی را که خداوند بر ما عنایت فرموده بشناسیم و شکرش را به جای آوریم. ما در قبال این نعمت ها تکالیفی داریم که هم از نظر عقلی و هم از نظر شرعی باید آنها را انجام دهیم.

وی در ادامه افزودند: ما به عنوان روحانی چه وظیفه‌ای در مقابل این نعمت کم نظیر تاریخ داریم؟ باید ببینیم  برای عزت انقلابی که ۴۰ سال از  پیروزی اش می‌گذرد و روز به روز هم شکوفاتر شده، چه کرده ایم؟ فعالیت های روحانیون در بخش مربوط به حوزه، تدریس، برنامه های درسی تغییرات مطلوبی  داشته است که بخش اعظم این دستاوردها بعد از انقلاب صورت گرفته است. یکی  از وظایفی که بعد از انقلاب برای روحانیت مهم به نظر می رسد انتقال افکار صحیح از لحاظ اعتقادی می باشد. همچنین باید از لحاظ عملی افراد صالحی را تربیت کرد که با رفتار خالص و خداپسندانه میسر می‌شود.

علامه مصباح یزدی در ادامه یادآور شدند: در اوایل انقلاب شبهات و سوالات مطرح شده  به یک کتاب و چند خط نوشته از سوی توده‌ای ها و ضد انقلاب خلاصه می‌شد و پاسخ آنها به شیوه های مختلف داده می شد. کافی بود علما و انقلابیون بگویند؛ آن نوشته‌ها را نخوانید. اکنون موضوع بسیار پیچیده شده است. فضای مجازی با هرزبانی می‌تواند شبهه و سوال در ذهن مردم ایجاد کند، حتی با زبان کودکانه! قبل از انقلاب اگر می‌خواستند که یک دانش آموز دبیرستان را منحرف کنند کافی بود از طریق یک دبیر شبهاتی را مطرح کنند. اما امروزه عوامل فساد و انحراف با اوایل انقلاب قابل قیاس نیست. ما در جهت مثبت حرکت کرده ایم و با اول انقلاب خیلی فرق داریم، اما سرعت رواج فساد بیشتر شده است.

ایشان در ادامه افزودند: اگر برای مبارزه با این فسادها از محوریت مسجد استفاده کنیم، بی‌نظیر است. عده ای می‌گویند؛ مسجد فقط جای نماز و عبادت است. نماز که تمام شد باید درش را بست تا از محیط مسجد سوء استفاده نشود. اما اگر پذیرفتیم مسجد محور فعالیت های دینی، اعتقادی و حتی نظامی جامعه اسلامی است، باید فکر اساسی برای بازسازی آن انجام دهیم. بازسازی مسجد بازسازی در و دیوارش نیست، بازسازی نهاد بندگی خداست. آنچه که مربوط به خدا است باید ریشه اش از مسجد بروید.

ایشان در پایان خطاب به مسئولین مرکز رسیدگی به امور مساجد گفتند: این نظام باید همچون گذشته مسجد محور باشد. من مطمئن هستم که مرکز رسیدگی به امور مساجد برای این مسائل برنامه‌ دارد. 

 

حضرت آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری(دامت افاضاته) دبیر شورای عالی حوزه

برای جذب نسل جوان در مساجد برنامه ریزی و تلاش کنید

آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری امام جمعه موقت قم در دیدار با رئیس و مدیران مرکز رسیدگی به امور مساجد گفتند: مساجد از صدر اسلام تا کنون جایگاه بسیار مهمی داشته اند. ساماندهی مسائل اجتماعی و حکومتی، به خصوص زمانی که  نبی گرامی اسلام 6در مدینه حضور داشتند در مساجد انجام می‌شد. بنابراین مسجد از یک ظرفیت بسیار بالا در نزدیک کردن مردم به مسائل دینی و معنوی برخوردار است. یکی از مکان هایی که می تواند ریل گذاری درست و مناسبی برای گسترش سبک زندگی اسلامی انجام دهد، مسجد است.

دبیر شورای عالی حوزه علمیه قم در ادامه افزودند: من معتقدم برای اعتلای جایگاه مسجد در کنار عمران ظاهری باید به عمران معنوی مسجد توجه شود. بخش مهم رسالت مرکز رسیدگی به امور مساجد این است که؛ بیاندیشد چگونه مساجد، انقلاب اسلامی را تقویت می کند؟ چگونه این خانه های خدا دین باوری و خداباوری را در مردم نهادینه می کند؟ آموزه هایی که ما در مساجد به مردم منتقل می کنیم، چگونه در رفتارهای اجتماعی جامعه نمود پیدا می کند؟ چگونه می‌توان نسل جوانی را که گاهی دچار سرگردانی و حیرت می شوند را در مسیر درست قرار داد؟ لذا با توجه به هجوم فرهنگ غرب، مهم‌ترین رسالت، سرمایه‌گذاری بر روی نسل جوان است. باید برای حضور جوان‌ها تلاش کرد و مسجدی را که از جوان و نوجوان مملو می‌شود را بیشتر مورد توجه قرار داد.

وی در ادامه افزودند: طرح «محلۀ مسجد محور» بسیار طرح خوب و تاثیرگذاری است. در محله مسجد محور ، امام جماعت همواره جویای احوال اهالی محله و مسجد است و در برنامه های مختلف مردم حضور دارد. از خواندن اذان و اقامه در گوش نوزادان گرفته تا برگزاری مراسم شادی و غم با حضور امام جماعت صورت می‌گیرد. حتی حضور امام جماعت  در دانشگاه‎های اطراف مسجد از کارهای خوبی است که در قالب اینگونه طرح ها می‌توان بین جوان و مسجد ارتباط برقرار کرد.

ایشان در ادامه گفتند: اینگونه کارها از آن کارهایی است که اگر در جامعه شکل بگیرد، دیگر دغدغه انحراف نسل جوان را نخواهیم داشت، چون هر مسجد در محله خود، ماموریت الهی و اجتماعی‌اش را به خوبی انجام داده است. می توان با بررسی گزارش ها، نقاط قوت و ضعف  هر طرح را سنجید و به الگوهای مناسبی رسید. هریک از این کارها نیازمند یک نظارت و آموزش مستمر است که بر عهده امور مساجد است.

ایشان در پایان خطاب به رئیس و مدیران مرکز رسیدگی به امور مساجد گفتند: بخش زیادی از کار یک امام جماعت جذب مردم است. آن هم در فضایی که دائما آنها را به سمت بی دینی دعوت می‌کنند! اما کار مهم بر عهده شما است که ائمه جماعات را با آموزش های مستمر به سمت مدیریت صحیح مساجد سوق دهید. همواره برای جذب نسل جوان برنامه ریزی کنید تا شاهد موفقیت های روز افزون مرکز رسیدگی به امور مساجد باشیم.

 

حضرت آیت الله استادی(دامت افاضاته) عضو محترم جامعه مدرسین و شورای عالی حوزه

مساجد از سیاست زدگی دوری کنند

آیت الله رضا استادی عضو شورای عالی حوزه علمیه قم در دیدار رئیس و مدیران مرکز رسیدگی به امور مساجد گفتند: اصل لازم برای آبادانی مساجد، جماعت است. لذا اگر کاری برای مساجد صورت می‌گیرد باید این اصل مورد توجه قرار بگیرد.

ایشان با اشاره به اینکه تنها به افزایش تعداد مساجد نباید اکتفا کرد، افزودند: باید مساجدی که موفقیتی کسب کرده اند و جماعت قابل توجهی در آنها حضور پیدا می‌کنند را مورد توجه قرار داد، و تجربه مساجد فعال در هرشهری  به مساجد کوچک تر انتقال داده شود.

وی در ادامه گفتند: یکی از دلایل موفقیت ائمه جماعات در کار خود حضور همه طیف های سیاسی و قشرهای جامعه درمسجد است. بنابراین باید مخاطب شناسی مسجد انجام شود و امام جماعت هم کارایی لازم را داشته باشد. مساجد فعال باید به طور مستمر شناسایی و نظارت شوند و کمبودهایشان برطرف گردد.

عضو جامعه مدرسین قم با بیان اینکه مساجد باید از سیاست زدگی دوری کنند، افزودند: مسجد محل نزاع جناح‌های سیاسی نیست. مساجد در زمان انتخابات باید از حمایت جناح‌ها پرهیز کنند و سعی کنند با ارائه معیارهای مناسب، مردم را به سمت انتخاب کاندیدای اصلح و حضور پرشور در انتخابات سوق دهند.

ایشان افزودند: امام جماعت باید برای اهالی و همسایگان مسجد وقت بگذارد، در مراسم شادی و غم آنها حضور پیدا کند و در گوش نوزادان اذان و اقامه بخواند و به طورکلی از احوال آنها آگاه باشد.

آیت الله استادی با اشاره به اهمیت و جایگاه تلاوت قرآن در مساجد افزودند: یکی از برنامه های خوب مساجد که باید مورد توجه قرار بگیرد تلاوت قرآن است.  برای تقویت این برنامه خوب است محسنات تلاوت قرآن و استمرار آن توسط ائمه جماعت برای مردم گفته شود. استاد حوزه علمیه در پایان با آرزوی موفقیت برای مسئولان امور مساجد گفتند: بهتر است جلسات بیشتری با ائمه جماعات برگزار شود و نقاط قوت و ضعف در اداره مساجد مطرح و برنامه‌ها بر اساس این نظرات تنظیم شود.

 

حضرت آیت الله آشتیانی (دامت افاضاته) عضو محترم جامعه مدرسین و رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان قم

فریضه امر به معروف و نهی از منکر در مساجد مورد توجه قرار گیرد

آیت الله آشتیانی در دیدار رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد، گفتند: مساجد دارای ظرفیت های بالایی هستند، باید این ظرفیت ها شناسایی و از آنها استفاده کنیم. مساجدی که به آسیب های اجتماعی نمی‌پردازند از شاخص ‌های مسجد طراز فاصله دارند.

ایشان افزودند: بعضی از مساجد فعال به علت اختلاف میان ارکان آن از هدف اصلی باز می مانند. یکی از کارهای مهم امور مساجد ارائه یک برنامه مدون و منظم به مساجد است، این گونه برنامه‌ریزی می‌تواند از اختلافات جلوگیری کند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه مرکز رسیدگی به امور مساجد از تجربه خوبی برخوردار است، ادامه داد: این تجربه باید به تمام مساجد کشور منتقل شود. اگرچه هر مسجدی مختصات و مقتضیات خود را دارد ولی داشتن یک چشم انداز و برنامه ریزی برای همه مساجد لازم است.

آیت الله آشتیانی در پایان با قدردانی از تلاش های مرکز رسیدگی به امور مساجد گفتند: با توجه به وضعیت کنونی جامعه لازم است؛ مسئله امر به معروف و نهی از منکر از سوی مساجد و ائمه جماعات مورد توجه قرار گیرد و برای اجرای این فریضه برنامه خاصی تدارک دیده شود.

دفترمطالعات، پژوهش ها و ارتباطات حوزوی

https://www.masjed.ir/u/7As

ارسال نظر

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

سایر اخبار

در بیانیه تقدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد آمده؛
 
شارح و مترجم نهج‌البلاغه مطرح کرد:
 
اهمیت شب‌های قدر در کلام رهبری
 
بازخوانی بیانات امام خامنه‌ای درباره انس با قرآن