به گزارش پایگاه تخصصی مسجد؛ د بر اساس تصمیم حجتالاسلام والمسلمین محمدی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه مبنی بر انتقال وظایف مقررشده سازمان اوقاف و امور خیریه نسبت به مساجد استان تهران به مرکز رسیدگی به امور مساجد، تفاهمنامهای با همین مضمون میان مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان تهران و مرکز رسیدگی به امور مساجد، امضا شد.
الحاقیه تفاهمنامه امور مساجد و سازمان اوقاف و امور خیریه امضا شد
بر اساس این تفاهم نامه و الحاقیه کارگروه کمیته مشترک اوقاف و امور خیریه استان تهران و مرکز رسیدگی به امور مساجد در جهت تسریع و تسهیل موارد تفاهم نامه، مقرر شد با تأسیس یک شعبه اختصاصی از سوی اداره کل تحقیق و حسابرسی سازمان اوقاف در مرکز رسیدگی به امور مساجد استان تهران و عضویت افتخاری کارشناسان حسابرسی معرفی شده توسط این مرکز به منظور رسیدگی و صدور مفاصاحساب رَقَبات به صورت فیزیکی و خارج از سامانه، اقدام شود.
حجت الاسلام حسینی مجد، مدیر دفتر نظارت و ارزیابی مرکز رسیدگی به امور مساجد در حاشیه این نشست گفت: تفاهمنامه ارتقای همکاریهای مرکز رسیدگی به امور مساجد و سازمان اوقاف و امور خیریه ۹ بهمن ۹۶ به امضای ریاست سازمان اوقاف و امور خیریه، حجت الاسلام والمسلمین محمدی و ریاست مرکز رسیدگی به امور مساجد، حجت الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری رسید.
وی در ادامه گفت: این تفاهمنامه در پی سندی که در سال ۹۲ بین این دو نهاد امضا شده بود، منعقد شد. در تفاهمنامه سال ۹۲ مقرر شده بود تا بخشی از اختیارات سازمان اوقاف نسبت به مساجد به مرکز رسیدگی به امور مساجد و ائمه جماعات منتقل شود تا برخی معضلات ناشی از روند اداری بین دو نهاد، حذف شود.
مدیر دفتر نظارت و ارزیابی مرکز رسیدگی به امور مساجد در ادامه گفت: مهمترین دستاورد تفاهم نامه سال ۹۲ واگذاری مدیریت رقبات مساجد به ائمه جماعات با همکاری اداره اوقاف بود. در پی آن مقرر شد تا امام جماعت، حکمی با عنوان امین موقوفه از اوقاف دریافت و رقبات مسجد متبوعش را مدیریت کند، اداره اوقاف نیز تصمیم گرفت تا در ازای این تصمیم سهمی از واگذاری رقبات دریافت نکند، چون قبل از آن اوقاف چهار درصد از درآمد این رقبات را دریافت میکرد.
وی افزود: در ادامه روند اجرای تفاهمنامه سال ۹۲، مساجد دچار چالش مفاصاحساب شدند. بدینگونه که ائمه جماعات مجبور بودند تا سالیانه یک مفاصا حساب از اداره اوقاف منطقه خود دریافت کنند، دریافت این مفاصا حساب، بدلیل روند پیچیده اداری، مثل ثبت اطلاعات در سامانه مالی اداره اوقاف، تأیید فاکتورهای مساجد، به یک معضل برای ائمه جماعات تبدیل شده بود.
حسینی مجد با بیان اینکه رفع اینگونه معضلات از دلایل اصلی انعقاد تفاهم نامه بهمن ۹۶ و الحاقیه آن بود، گفت: در الحاقیه جدید مقرر شد تا از این پس، مفاصاحسابی که قرار است تا از طریق اداره اوقاف صادر شود، اولاً خارج از سامانه و به صورت فیزیکی صادر شود و ثانیاً اداره تحقیق سازمان اوقاف و امور خیریه استان تهران، شعبهای در مرکز رسیدگی به امور مساجد دائر کند و افراد پیشنهادی مرکز رسیدگی به امور مساجد در این شعبه حضور پیدا کنند و مفاصا حساب از این طریق صادر شود.