دوشنبه / ۱۵ مهر ۱۳۹۸ / ۰۸:۲۵
سرویس : مسجد سیدالشهداء (ع)
کد خبر : ۳۵۱۲۷
گزارشگر : ایده ایده
حجت الاسلام ذاکر بررسی کرد:

پویش #مسجد_برقرار

معاون فرهنگی و اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد با اشاره به اجرای پویش #مسجد_برقرار گفت: در این پویش بناست مساجد در بیشترین ساعات ممکن، به فعالیت و ارائه خدمات به مردم محل بپردازند.

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد به نقل از فارس، مخاطبان در سامانه «فارس من» این سوژه را مطرح کرده بودند که «آیا مساجد همچون گذشته برای رفع مشکلات محلات برنامه‌ و اقداماتی دارند» و درخواست پیگیری این موضوع را داشتند.

حجت‌الاسلام حجت‌الله ذاکر، معاون فرهنگی و اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد در گفت‌ وگو با خبرگزاری فارس با اشاره به برنامه‌های این مرکز برای محوریت قرار گرفتن مساجد در محلات به منظور رفع آسیب‌های اجتماعی و پیگیری مشکلات محلات اظهار داشت: یکی از رویکردهای جدید مرکز رسیدگی به امور مساجد، احیای کارکردهای اجتماعی این پایگاه‌های مذهبی است و رئیس جدید این مرکز نیز شعار «مسجد پایگاه سلامت اجتماعی» را مطرح کرده و به دنبال تحقق این هدف است.

 

همکاری امور مساجد با قوه قضاییه برای خدمات پیشگیرانه اجتماعی

وی افزود: مساجد بناست در این راستا در حوزه ارائه خدمات اجتماعی فعال شود و همچنین در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی نیز تلاش کند. در این راستا جلسات متعددی با دستگاه‌های ذیربط و مسئول در این حوزه مانند معاونت اجتماعی و پیشگیری قوه قضاییه برگزار کردیم که الحمدلله به یک طرح مشترک نیز رسیده‌ایم. به زودی بعد از تصویب نهایی اطلاع رسانی و عملیاتی خواهد شد و بسیاری از خدمات پیشگیرانه را در حوزه اجتماعی در محلات ارائه خواهد کرد.

ذاکر از تدوین شیوه‌نامه‌ای برای مساجد در حوزه ارائه خدمات اجتماعی خبر داد و گفت: در این راستا جلسات متعددی در مرکز برگزار شده تا بتوان مساجد را در حوزه‌های کارآفرینی، مشاوره، کمک‌رسانی‌های حقوقی، محرومیت‌زدایی، خدمات جهادی و دیگر حوزه‌های اجتماعی فعال کرد که در این راستا دستورالعمل لازم در حال تدوین است تا بتوان با تبیین در جمع ائمه‌جماعت مساجد، اجرای آن را آغاز کرد.

 

اجرای پویش #مسجد_برقرار برای ارائه خدمات در محلات

معاون فرهنگی و اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد با بیان اینکه بعد از ماه صفر یک مسجد به عنوان الگو و نمونه در پویش #مسجد_برقرار رونمایی و معرفی خواهد شد، تصریح کرد: در این پویش بناست مساجد در بیشترین ساعات ممکن، به فعالیت و ارائه خدمات به مردم محل بپردازند. بعد از این معرفی مساجدی که بتوانند در بخش قابل توجهی از ساعات روز، ارائه خدمت به مردم داشته باشند، فعالیت خود را گسترش خواهند داد تا به عنوان یک مسجد برقرار در محل فعالیت داشته باشند.

وی با بیان اینکه در امور اجرایی مساجد به دنبال ایجاد شبکه خادمان افتخاری هستیم، تصریح کرد: این خادمان در حوزه خدمات اجتماعی فعال خواهند شد.

 

نیمه پر لیوان هم دیده شود!

ذاکر با اشاره به اینکه مساجد بسیاری در کشور در حوزه ارائه خدمات اجتماعی مشغول به فعالیت هستند گفت: متاسفانه همواره نیمه خالی لیوان نگاه می شود، درست است که تعداد بسیاری از مساجد کارکرد لازم و مورد انتظار را ندارند و شاید در نقطه مطلوب نباشند اما تعداد زیادی از مساجد کشور نیز به صورت شبانه‌روزی در حال ارائه خدمات هستند و در محلی که قرار دارند، بسیار فعال و نقش محوری دارند.

 

خیریه‌های مساجد گره‌گشای مشکلات مردم در محلات‌اند

معاون فرهنگی و اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد اضافه کرد: برخی از مساجد کشور امروز دوشادوش کمیته امداد امام خمینی (ره) در حوزه محرومیت‌زدایی و ایجاد پایگاه‌های نیکوکاری، فعال هستند و بسیاری از موسسات خیریه مساجد کشور، گره‌گشای مشکلات مختلف مردم در محلات هستند که شاید این مساجد در برخی از محلات بسیار فراتر از نهادهای حمایتی در حال فعالیت هستند. در زمینه کمک به رفع بحران‌هایی که در کشور رخ داده است مانند وقوع سیل و زلزله بخش عمده‌ای از کمک‌های مردمی توسط مساجد جمع آوری شده است.

وی تصریح کرد: مرکز رسیدگی به امور مساجد در گام اول شناسایی مساجد فعال در حوزه خدمات اجتماعی را به منظور معرفی به عنوان الگو به دیگر مساجد در دستور کار قرار داده است تا هر یک از مساجد کشور به عنوان یک الگو برای دیگر مساجد در این حوزه معرفی شوند.

 

اجرای طرح «هر مسجد یک حقوقدان» برای کاهش منازعات قضایی

ذاکر با اشاره به اجرای طرح «هر مسجد یک حقوقدان» نیز گفت: یکی از برنامه‌هایی که قوه قضاییه در راستای کاهش منازعات و مراجعات باید صورت دهد، آگاهی‌بخشی به مردم است زیرا اگر مردم جامعه نسبت به مسائل و مباحث حقوقی آگاه باشند، مانع ایجاد بسیاری از جرایم و مانع تشکیل بسیاری از پرونده‌های قضایی در دادگاه‌ها خواهد شد.

معاون فرهنگی و اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد با بیان اینکه یکی از بهترین مکان‌ها برای آگاهی بخشی حقوقی به مردم مساجد هستند تصریح کرد: می‌توان در هر مسجد یک وکیل یا حقوقدان حضور پیدا کنند و در طول هفته چند ساعت از وقت خود را به مردم اختصاص دهد تا افراد با مراجعه به این فرد، مشکلات خود را مطرح و مشاوره لازم را اخذ کنند یا به صورت عمومی در شبستان مسجد، نسبت به مباحث مختلف حقوقی آگاهی‌های لازم را به مردم ارائه کنند.

وی افزود: در این راستا یک شورای راهبردی در معاونت فرهنگی قوه قضاییه راه‌اندازی شده است که با برگزاری جلساتی به دنبال تدوین دستورالعملی برای اجرای این طرح در مساجد است ان‌شاءالله با نهایی شدن این دستورالعمل، طرح وارد مرحله عملیاتی خواهد شد.

انتهای پیام/

https://www.masjed.ir/u/7Ja

ارسال نظر

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

سایر اخبار

همزمان با شب رحلت حضرت سیدالکریم(ع) انجام می شود:
 
در بیانیه تقدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد آمده؛
 
شارح و مترجم نهج‌البلاغه مطرح کرد:
 
اهمیت شب‌های قدر در کلام رهبری