یکشنبه / ۲۱ مهر ۱۳۹۸ / ۱۴:۵۰
سرویس : مسجد ایده
کد خبر : ۳۵۱۵۴
گزارشگر : ایده ایده
ایده مسجدی

در مسیر کربلا چه باید کرد؟

در این نوشتار، برخی کارهایی که برای اتحاد بیشتر و نشان دادن شأن و عظمت پیاده‌روی اربعین باید انجام داد به تفصیل آمده است.

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد، مسجد ایده؛ شاید با خود بگویی از خانه هم می‌توانم به حسین سلام بدهم، از خانه هم می‌توانم زیارت اربعین بخوانم، چرا باید سختی چند روز پیاده‌روی را به جان بخرم و مسیری طولانی را در گرما و سرما طی کنم تا کسی را زیارت کنم که همین لحظه هم در کنار من است؟ پس بشنو سخن زینب(س) را که به یزید فرمود: به خدا که نمی‌توانی یاد و خاطره ما را محو نابود کنی. اگر من از خانه‌ام سلام دهم و تو از خانه‌ات سلام دهی، دیری نمی‌پاید که داستان کربلا از یادها می‌رود. پس بدان که پیاده‌روی اربعین کاری زینبی است.

 

به زائرین و همراهان خود در اربعین خدمت کنیم
ما باید در این سفر به امام سجاد(ع) تأسی کنیم و هر خدمتی که ممکن است برای زائرین انجام دهیم. یکی از آداب زیارت این است که به همراهان خود خدمت کنیم چرا که ثواب خدمت به زائرین و همراهان، کمتر از ثواب زیارت نیست بلکه شاید بیشتر هم باشد و آثار و برکات عجیبی دارد. امام خمینی(ره) وقتی به همراه دوستان به زیارت می‌رفتند خیلی زود از حرم به محل اقامت برمی‌گشتند و وسایل آسایش و پذیرایی از همراهان خود را فراهم می‌کردند و می‌گفتند: «این کار ثوابش کمتر از زیارت نیست.»

 

از مظلومان جهان دفاع کنیم
یکی از عوامل مهم رونق گرفتن دفاع جانانه از حرم حضرت زینب (س) و بالتبع دفع شر استکبار جهانی از سوریه، همین تجمع اربعین بود. امسال نیز این تجمع باعظمت، بی‌تردید دفاع از ملت مظلوم عراق و دفاع از عتبات عالیات را رونق خواهد بخشید و قدرت اسلام را بیش از پیش به نمایش خواهد گذاشت.

 

با مسلمانان دیگر کشورها ارتباط بگیریم
امروز برقراری ارتباط دوستانه و برادرانه با شیعیان عراق ثوابش کمتر از زیارت اباعبدالله(ع) نیست و در همان جهت است. اینکه برای تقویت رابطۀ شیعیان ایران و عراق دقیقاً چه باید کرد، جای تفکر و تأمل دارد. مثلاً مصافحه و برخورد محبت آمیز توأم با عاطفه و همچنین گفتگو کردن با شیعیان عراق خیلی می‌تواند مفید باشد و برقراری ارتباط را نباید فقط به رسانه‌ها واگذار کرد.

 

از تفرقه‌افکنی بین مسلمانان پرهیز کنیم
خواندن نوحه‌های عربی یا خواندن نوحه‌هایی که شیعیان عراق می‌خوانند هم می‌تواند در این راستا مؤثر باشد. از بیان عباراتی که ممکن است تفرقه ایجاد کند، پرهیز کنیم. مثلاً در نوحه‌های ما، این عبارت نباشد: «ما اهل کوفه نیستیم، علی تنها بماند» بنابر نقلی که به نظر صحیح می‌آید، قاتلین اباعبدالله اصالتاً اهل عراق نبودند، بلکه اهل سرزمین حجاز بودند و شهر کوفه هم شهر تازه‌بنیانی بود که به دست همین افرادی که از حجاز به آن منطقه آمده بودند ساخته شده بود.
تاسی به مرحوم ابوترابی که در دوران اسارت با رفتار و مَنِش بزگوارانۀ خود، حتی زندان‌بانِ بعثی را، مرید خود ساخته بود چه رسد به برادران شیعه و مظلوم عراقی. ما هم باید سعی کنیم طی این سفر، تأثیرات مثبتی بر مردم مظلوم عراق داشته باشیم و محبت دوطرفه ایجاد کنیم.
 
از امام حسین برای کارهای بزرگ اذن بگیریم
رسانه ها به گوش باشید! یکی از کارهای که باید در عصر ظهور انجام دهیم تبلیغ است، به تصویر کشیدن عظمت کاروان اربعین حسینی، تبلیغی است برای حضور بیشتر و حضور بیشتر یعنی نزدیک شدن به ظهور.
 
با پیاده‌روی اربعین برای ظهور امام زمان آمادگی پیدا کنیم
در دوران دفاع مقدس در جبهه‌ها معمولاً تمرین‌های نظامی و پیاده‌روی‌هایی انجام می‌شد تا آمادگیِ رزمی افزایش پیدا کند. در طول دوران دفاع مقدس، پیاده‌روی‌های زیادی به عنوان تمرین و برای کسب آمادگی برقرار می‌شد، و امروز می‌توان گفت که پیاده‌روی به سمت حرم امام حسین(ع)، پیاده‌روی‌هایِ تمرین ظهور حضرت ولیعصر(عج) است.
 
اربعین را با ادبیات مختلف معرفی کنیم
باید اربعین را با ادبیات گوناگون روایت کنیم. فقط با ادبیات هیأتی‌ها از اربعین صحبت نکنیم. بلکه ضمن صیانت از حقیقت اربعین با انواع ادبیاتی که صنوف و سطوح مختلف اجتماع دارند با آن فکر می‌کنند و زندگی می‌کنند، از اربعین سخن بگوییم؛ مثلاً با ادبیاتی که روشنفکرها در فضای خاصّ خودشان دارند، ادبیاتی که فقیهان با اصطلاحات خاصّ خودشان دارند، با ادبیاتی که آزادگان جهان دارند.

 

سیاسیون بواسطه اربعین تجدید پیمان و سپاسگذاری کنند
کسانی که در طول زندگی‌شان سر سفره امام حسین(ع) می‌نشینند؛ که شامل تمام سیاسیون کشور ما هم می‌شود، چون سیاسیون هم به برکت این انقلاب بر سر سفرۀ امام حسین(ع) نشسته‌اند، همچنین شامل عناصر فرهنگی به ویژه هیأتی‌ها می‌شود. برای اینها موقعیتی به نام «پیاده‌روی اربعین» پیش آمده که خودشان را ذره‌ای در میان انبوه جمعیت ببینند و به تشکر از امام حسین(ع) بپردازند. واقعاً حیف است که اینها در اربعین برای عرض تشکر و تجدید عهد و بیعت با امام حسین(ع) به کربلا نروند.

 

اصحاب رسانه اهمیت اربعین را به خیرین نشان دهند
بسیاری از خیّرینی که در ایران اسلامی هستند، هنوز متوجه نشده‌اند که ماجرا از چه قرار است. این میعادگاه باعظمت طبیعتاً نیاز به پشتیبانی دارد. البته پشتیبانی‌کنندگان قبل از پذیرایی‌شوندگان، توسط امام حسین(ع) مهیا شده‌اند ولی کسانی که توانایی دارند از این قافله جا نمانند. شما اصحاب رسانه باید این اطلاع‌رسانی را انجام دهید.

 

https://www.masjed.ir/u/7K8

ارسال نظر

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

سایر اخبار

بازخوانی بیانات امام خامنه‌ای درباره انس با قرآن
 
رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد اعلام کرد
 
امام مسجد «شهدای پانزده خرداد» قرچک گفت:
 
در راستای لبیک به فرمان رهبر انقلاب
 
حجت الاسلام یاسینی مطرح کرد:
 
رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد در نمازجمعه: