سه شنبه / ۱۲ آذر ۱۳۹۸ / ۱۲:۲۰
سرویس : مسجد ایده
کد خبر : ۳۵۲۷۹
گزارشگر : ایده ایده
ایده مسجدی

گلبانگ مساجد

گلبانگ‌ها، اذان‌ها و سروده‌ها، اشاراتی هستند که این شورانگیزی بنده را به نمایش می‌گذارند و جان‌های تشنه را سیراب می‌سازند، ذکری هستند که بر جان‌ها می‌نوازند و دل‌ها را خاشع می‌گردانند. "گلبانگ مساجد"، طرحی است برای پرورش جان‌های آرزومند و می‌خواهد آنچه را در وجود آدمی به ودیعه نهاده شده، کشف کرده و در مسیر حقیقی آن به کار بندد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مرکز رسیدگی به امور مساجد، مسجد ایده؛ گلدسته‌های مسجد، بر بام خانه الهی، مصداق این آیه مبارکه اند که"وَ مَسَاجِدُ یُذْکَرُ فِیهَا اسْمُ اللَّهِ کَثِیرًا". گویی گلدسته‌ها را برافراشته‌اند تا نجواگر شور و تمنای انسان در آرزوی او برای وصال به پروردگار و محبوب خویش باشد. شاید گلدسته‌ها می‌خواهند بگویند اگر چه پای در خاک داری اما سر بر آستان حق بگذار و روی جانب حق بگردان تا آرزومندی خویش را بر بال فرشتگان نهاده و به رب خویش تقدیم نمائی.

گلبانگ‌ها، اذان‌ها و سروده‌ها، اشاراتی هستند که این شورانگیزی بنده را به نمایش می‌گذارند و جان‌های تشنه را سیراب می‌سازند، ذکری هستند که بر جان‌ها می‌نوازند و دل‌ها را خاشع می‌گردانند. "گلبانگ مساجد"، طرحی است برای پرورش جان‌های آرزومند و می‌خواهد آنچه را در وجود آدمی به ودیعه نهاده شده، کشف کرده و در مسیر حقیقی آن به کار بندد:

 

طرح

برگزاری جشنواره گلبانگ مسجدی جهت جذب جوانان مستعد و خلاق در عرصه ادبی و هنری

 

مسئله

احیای کارکرد ویژه مسجد در بیان عواطف و شورمندی مذهبی و دینی

 

مشروح طرح

طرح جشنواره سروده‌های مذهبی تحت عنوان «گلبانگ مساجد» در راستای کارکرد فرهنگی، هنری و ادبی مسجد، جهت جذب ادب‌دوستان و نوجوانان و جوانان پراستعداد و خلّاق علاقمند به فعالیت‌های ادبی به‌ویژه شعرگویی در قالب‌های کلاسیک و نو، پیشنهاد و عرضه می‌گردد. بی‌تردید مسجد از دیرباز پایگاه ارزشمند و مقدسی برای تبلور عواطف مشتاقان اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع) و اظهار ارادت از طریق سرودن اشعار ناب اسلامی و اخلاقی و مذهبی و نصایح و پندیات و مواعظ و شور و حال عرفانی و شهودی بوده است.
امروره می‌توان با بهره‌مندی از این علائق و سلائق و احساسات و عواطف ناب و پرشور که در میان خیل عظیمی از جوانان و نوجوانان این سرزمین ادب‌خیز و شاعرپرور، علاقمندان و شیفتگان بسیاری دارد، مسجد را به‌عنوان پایگاهی مقدس و پاک برای عرضه این آثار گران‌سنگ، مطمح ‌نظر قرار داده و با برگزاری جشنواره‌های ادبی نظیر «گلبانگ مساجد» بستر و عرصه خوبی جهت شکوفایی این استعدادها فراهم نمود تا علاوه بر ارتقاء سطح تجلیب و جذابیت مسجد، این نوع آثار در چالش ادبیات معاصر کشور به منصه ظهور و بروز برسد.

 

اهداف طرح

 ارتقاء سطح کارکرد فرهنگی، هنری و ادبی مساجد.

 ارتقاء میزان جلب و جذب به مساجد به‌عنوان پایگاه مقدس مذهبی.

غنابخشی به ادبیات به‌ویژه اشعار مذهبی و دینی.

پرورش استعداد و قوه ‌خلاقیت و ابتکار نوجوانان و جوانان ادب‌جو و مشتاق سرودن اشعار مذهبی.

تعالی‌بخشی به ادبیات معاصر به‌ویژه شعر معاصر در دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی به‌ویژه توسط مخاطبان مسجدی.

غنی‌سازی اوقات ‌فراغت و فعالیت‌های فراتحصیلی و جنبی به نحوی مناسب و متناسب با علائق و اشتیاق اهل ادب از میان اقشار جوان و نوجوانان.

 

 مراحل اجرای طرح

تهیه و تدوین دستورالعمل و نحوه اجرای کمی و کیفی طرح.

تشکیل ستاد اجرایی در سطح مسجد و انتخاب دبیر جشنواره.

انجام تبیلغات و اطلاع‌رسانی به نحو شایسته و مقتضی درخصوص برگزاری طرح (از طریق صدا و سیمای مراکز استانی و شبکه سراسری، مطبوعات، زیرنویس، تراکت، پلاکارد، بیل‌برد، سیلک، چاپ پوستر و …).

 برقراری ارتباط با مراکز فرهنگی و هنری جهت بهره‌مندی از کمک‌های مادی و معنوی و نظرات کارشناسی این مراکز.

 انجام ثبت‌نام از گروه‌های داوطلب و مشتاق شرکت در جشنواره.

 انتخاب هیأت داوران برای نظارت و داوری درخصوص مسابقات.

برگزاری مسابقات از میان شرکت‌کنندگان و معرفی گروه‌های سرود ممتاز و شاعران.

 تهیه گزارش مصور(عکس و تصویر ویدئویی) از مراسم برگزارشده جشنواره.

 

پشتوانه نظری

"اگر ما یک سرود مناسبی مناسب با وضع زمان داشته باشیم که این را جوان‌ها در اردوها بخوانند، مثلاً یک مشت جوان در کوهنوردی که می‌روند با همدیگر بخوانند؛ در اجتماعاتی که هست بخوانند؛ فرض کنید یک مشت جوان در راه‌پیمایی بیست‌ودوّم بهمن همان سرود را بخوانند. اینها خیلی چیزهای مهمّی است، اینها تکرار معارف و گسترش دادن معارفی است که ما احتیاج به گسترش آنها داریم. سرود این کار را می‌کند و زود هم اثر می‌گذارد. فرهنگ‌سازی می‌کند؛ یکی از خصوصیّات سرود این است که در جامعه فرهنگ‌سازی می کند و سطح هم نمی‌شناسد".

مقام معظم رهبری(حفظه الله)، بیانات در دیدار شاعران 31/ 3/ 95

 

ایده‌های مرتبط در بانک ایده

 

گروه سرود بچه‌های مسجد.

کودکان و بچه‌ها در مسجد نمایش بازی کرده و سرود بخوانند.

 

تشکیل گروه سرود ایما و اشاره

شکیل گروه سرود ایما و اشاره با آهنگ‌های انقلابی

 

گروه سرود نوجوانان مسجد

راه‌اندازی گروه سرود نوجوانان مسجد

https://www.masjed.ir/u/7NG

ارسال نظر

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

سایر اخبار

در بیانیه تقدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد آمده؛
 
شارح و مترجم نهج‌البلاغه مطرح کرد:
 
اهمیت شب‌های قدر در کلام رهبری
 
بازخوانی بیانات امام خامنه‌ای درباره انس با قرآن