سه شنبه / ۱۲ آذر ۱۳۹۸ / ۱۵:۴۵
سرویس : مسجد ایده
کد خبر : ۳۵۲۸۹
گزارشگر : ایده ایده
ایده مسجدی

اقامه نماز ظهر عاشورا در مسجد

نماز ظهر عاشورا برای همه دلدادگان حسینی، درسی است زیبا، که به ما می‌آموزد واجب الهی را در هیچ زمان نباید ترک کرد و براستی، پیروزی حقیقی از آن کسانی است که رمز و راز عاشقی را از دل نماز می‌جویند و فرقان بندگی را از رکوع و سجده‌اش به ارمغان می‌برند: ​

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مرکز رسیدگی به امور مساجد، مسجد ایده؛ عاشورا بی‌گمان تابلویی است که می‌توان در صفحه آن، رسم‌الخط راستین دین را مشاهده نمود. تبلور همه آنچه از دین به فراموشی سپرده شده و حال، در معرکه عشق و خون، رنگ حقیقی خود را باز می‌یابد. همچون اقامه نماز که در میانه جنگ رها نمی‌شود و  حتی در انبوه تیرباران دشمن سیه‌دل، اقامه می‌شود.
نماز ظهر عاشورا برای همه دلدادگان حسینی، درسی است زیبا، که به ما می‌آموزد واجب الهی را در هیچ زمان نباید ترک کرد و براستی، پیروزی حقیقی از آن کسانی است که رمز و راز عاشقی را از دل نماز می‌جویند و  فرقان بندگی را از رکوع و سجده‌اش به ارمغان می‌برند:

 

ایده: برپایی نماز ظهر عاشورا در مساجد جامع با حضور گسترده هیئات شهر

 

مشروح ایده

یکی از مهمترین جلوه‌های نهضت حسینی، اقامه واجب الهی، نماز است که حتی در بحبوحه جنگ با دشمن، امام حسین(ع) آن را ترک نکردند و در ظهر عاشورا اقامه نماز نمودند. این امر، نشان از اهمیت واجبات بر مستحبات و همچنین شیوه دینداری صحیح است. از سویی، امروز برای عزاداری و سوگواری محرم، آیین‌های بسیاری برپا داشته می‌شود تا درس‌های مهم عاشورا برای عموم بیان شده و تبیین گردد.
برپایی نماز ظهر عاشورا با گردهمایی کلیه هیئات هر شهر در مسجد جامع، می‌تواند تببین و ترویج چنین مهمی باشد. شایسته است در ظهر روز عاشورا، کلیه هیئات شهر در محل مسجد جامع گردهم آمده و طی یک عزاداری به برپایی نماز جماعت ظهر عاشورا بپردازند.

 

بایدها و نبایدها

امام جماعت مسجد جامع شهر، عموم هیئات شهر را به گردهمایی ظهر عاشورا دعوت نماید.

از طرح هر گونه مباحث تفرقه‌برانگیز و اختلاف‌افکن در بین هیئات خودداری شود.

ابتدای ماه محرم، برای اجرای مشترک برنامه عزاداری ظهر عاشورا، برنامه‌ریزی شود و هر هیئتی مسئولیتی در این باب بپذیرد.

 

مستحبات و زینت‌ها

کلیه هیئات مسیر حسینیه و مسجد محل خود تا مسجد جامع شهر را به دسته‌روی و عزاداری بپردازند.

اقامه نماز ظهر عاشورا در محل سرباز مجاور مسجد انجام شود تا ترویج عمومی امر اقامه نماز باشد.

ضمن برپایی نماز جماعت ظهر عاشورا، به عزاداری و روضه‌خوانی پرداخته شود.

 

پشتوانه نظری

مقام معظم رهبری(دامت برکاته)

"این را هم اضافه کنم که اهمیت دادن به نماز در ظهر عاشورا و در میان مراسم سینه‌زنی و عزاداری، خود یک نقطه برجسته دیگر بود. ما همیشه از این که می‌دیدیم جوانان و مردم‌مان، سینه‌زنىِ روز عاشورا را می‌کنند و نمازشان به نزدیک غروب می‌افتد رنج می‌بردیم. مردم اهمیت نماز و ذکر خدا و یاد الهی را در لابه‌لای مراسم عاشورا نشان دادند؛ لذا جای سپاس‌گزاری و تشکّر دارد".

16/1 / 81 بیانات در نماز جمعه تهران

https://www.masjed.ir/u/7NR

ارسال نظر

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

سایر اخبار

در بیانیه تقدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد آمده؛
 
شارح و مترجم نهج‌البلاغه مطرح کرد:
 
اهمیت شب‌های قدر در کلام رهبری
 
بازخوانی بیانات امام خامنه‌ای درباره انس با قرآن