سه شنبه / ۱۲ آذر ۱۳۹۸ / ۱۶:۰۱
سرویس : مسجد ایده
کد خبر : ۳۵۲۹۲
گزارشگر : ایده ایده
ایده مسجدی

در کربلا چه گذشت...

بی‌گمان استفاده از آیین پرده‌خوانی که با استناد به تاریخ و روایت صحیح به بیان وقایع می‌پردازد، می‌تواند ابزاری باشد که تحلیل درستی به مخاطب ارائه کرده و بواسطه آنکه به طور زنده اجرا می‌شود، بر مخاطب خود تاثیرگذاری ویژه‌ای داشته باشد:

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مرکز رسیدگی به امور مساجد، مسجد ایده؛  هر چه حادثه‌ای در طول تاریخ مهم‌تر و اثرگذارتر بوده است، گفت و شنود و  بیان تفسیرهای مختلف درباره آن هم بیشتر بوده است. حادثه کربلا و شهادت امام حسین و یارانش در صحرای خشک نینوا، حوادث قبل از واقعه و مصایبی که بر حضرت وارد آمد، موجب شده است تا درباره این واقعه تحلیل‌های مختلفی به وجود بیاید.

 

بی‌گمان استفاده از آیین پرده‌خوانی که با استناد به تاریخ و روایت صحیح به بیان وقایع می‌پردازد، می‌تواند ابزاری باشد که تحلیل درستی به مخاطب ارائه کرده و بواسطه آنکه به طور زنده اجرا می‌شود، بر مخاطب خود تاثیرگذاری ویژه‌ای داشته باشد:

 

ایده: برگزاری مراسم پرده‌خوانی محرم با هدف بیان وقایع حادثه کربلا، پیام‌های عاشورایی و مصایب اهل بیت(ع)

 

مشروح ایده

واقعه کربلا و شهادت امام حسین(ع) و اصحابش، روایتی است که با هر بار بیان کردن آن، درس‌ها و پیام‌های بیشتری می‌آموزیم و حقایق بیشتری برای‌مان روشن می‌گردد. سنت پرده‌خوانی و نقالی از جمله روش‌هایی است که کمک می‌نماید تا حادثه عاشورا را منزل به منزل با کاروان حسین(ع) بخوانیم و مرور کنیم.
بیان جزییات شروع حرکت امام حسین ع از مدینه تا مکه و از مکه تا کربلا، به همراه توضیح بیانات و اتفاقات بین راه، توضیح منزلگاه‌های طی شده تا کربلا، بیان جزییات وقایع شب و روز عاشورا به همراه ساماندهی سپاه امام و دشمن، توضیح وقایع پس از عاشورا تا اربعین، همگی بصورت اسلاید و پیام‌های عاشورا و جملات کلیدی امام حسین علیه‌السلام از جمله موضوعات قابل طرح در پرده‌خوانی است.

 

بایدها و نبایدها

محتوای پرده‌خوانی و نقالی توسط یک متخصص و بر اساس منابع مستدل تاریخی و روایی انجام گیرد.

 

زینت‌ها و مستحبات

پرده‌خوانی در فضای باز و محل‌های عمومی انجام گیرد تا استقبال عمومی از برنامه افزایش یابد.

در کنار پرده و نقشه از ابزار جدید همچون نمایش اسلاید و صداگذاری هم استفاده شود تا برنامه جذابیت بیشتری داشته باشد.

 

پشتوانه نظری

مقام معظم رهبری(حفظه الله)

من اعتقاد دارم که تبلیغ سنتی ما  که مسجد و منبر و سخنرانىِ روبه‌روست  بدیل ندارد؛ این را باید حفظ کنیم. این‌که شما بنشینید بایک نفر روبه‌رو صحبت کنید؛ نگاه شما به او بیفتد، نگاه او به شما بیفتد و نفس گرم شما به او برسد، این چیز خیلی خوبی است؛ این را باید حفظ کنیم؛ لیکن این کافی نیست. امروز وسایل تبلیغ نوشتاری و گفتاری به ‌قدری متنوع و زیاد است که اگر روحانیت دین از این قافله عقب بماند، قطعاً یک خسارت بزرگ تاریخی برای او پیش خواهد آمد.

بیانات‌ در دیدار جمعی از روحانیون استان کرمان‌ ۱۱/ ۲/ ۸۴

 

برنامه ریزی و اجرا

جهت برنامه‌ریزی و فراهم‌سازی مقدمات پرده‌خوانی می‌توانید با گروه فرهنگی تبلیغی جبهه هنرهای زیبا با مدیریت‌ حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی شاهرخ اصفهانی، از طریق شماره ۰۹۱۲۷۵۰۳۱۰۴ تماس حاصل نمایید.

https://www.masjed.ir/u/7NV

ارسال نظر

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

سایر اخبار

در بیانیه تقدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد آمده؛
 
شارح و مترجم نهج‌البلاغه مطرح کرد:
 
اهمیت شب‌های قدر در کلام رهبری
 
بازخوانی بیانات امام خامنه‌ای درباره انس با قرآن