چهارشنبه / ۱۳ آذر ۱۳۹۸ / ۱۴:۱۰
سرویس : مسجد ایده
کد خبر : ۳۵۳۰۶
گزارشگر : ایده ایده
ایده مسجدی

بیایید دیوارهای حرم را برداریم

طرح خادمین معنوی امام رضا که چندسالی است به همت حجت‌الاسلام ماندگاری در رسانه ملی مطرح و دنبال می‌شود، ایده‌ای که می‌خواهد دیوارهای حرم را بردارد، پای از حرم بیرون نهاده و افتخار خادمی امام را تا خانه دل بکشاند .به خاطر بسپار هرجا دلت به درد آمد و خواستی حاجتی از خلق روا کنی، تو هم خادم امام رضا هستی. کافی است نیت کنی! بسم الله....

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مرکز رسیدگی به امور مساجد، مسجد ایده؛  دوست داری و با خود هزار بار گفته‌ای کی شود من هم یک روز خادم امام رضا شوم؟ کفش‌های زائرانت را گرد ره بگیرم، اسپند خراسانی بر هوای حرمت بپاشم، عطر گلاب بر لباس زائرانت بیاویزم و راستی جاروکش صحن‌های وسیعت باشم.

طرح خادمین معنوی امام رضا که چندسالی است به همت حجت‌الاسلام ماندگاری در رسانه ملی مطرح و دنبال می‌شود، ایده‌ای که می‌خواهد دیوارهای حرم را بردارد، پای از حرم بیرون نهاده و افتخار خادمی امام را تا خانه دل بکشاند .به خاطر بسپار هرجا دلت به درد آمد و خواستی حاجتی از خلق روا کنی، تو هم خادم امام رضا هستی. کافی است نیت کنی! بسم الله....


ایده: در هر شغل و خدمتی هستیم خود را خادم معنوی امام رضا(ع) دانسته و در شهر خود به مردم خدمت کنیم. مسجد می‌تواند از خادمین معنوی امام رضا ثبت نام به عمل آورد و در امر خدمتگذاری هدایتگر باشد.


مشروح ایده

همه ما دوست داریم که در حرم امام رضا(ع) خادم بشویم. قریب به بیست هزار نفر و یا بیشتر در نوبت هستند و چندین سال طول می‌کشد تا آنها خدمت بکنند. اما بیاییم دیوارهای حرم را برداریم و به شهر و دیار خودمان ببریم. خدمت محدود به این دیوارها و لباس خادمی نیست. هر کس دارائی دارد و هر کس که با مخلوق خدا ارتباط دارد و می‌تواند از این دارائی خودش به این مخلوق خدا که اگر این زائر امام باشد قشنگ‌تر است، خدمت بکند و آن خدمت را به امام رضا(ع) و اهل‌بیت هدیه کند، خادم معنوی امام رضا(ع) می‌شود.


حتی یک خانم خانه دار یا یک دانش‌آموزی یا یک معلول. یک فرد معلول می‌توانند از دارائی خودش به یک نیازمند انسان یا غیر انسان خدمتی بکند و ثواب آنرا به ساحت امام رضا(ع ) و اهل‌بیت هدیه کند. این خدمت می‌تواند هر روز یا هر هفته یا هر ماه یا هر سال باشد. اگر یک کارمند به فرد غریبی کمک کند فقط به صرف اینکه امام رضا(ع) این کار را دوست دارد، او خادم معنوی امام رضا(ع) می‌شود. همین که فردی نیت خادم بودن معنوی را بکند امام رضا(ع) اسم او را نوشته است. نیت عمل از خود عمل بالاتراست. مسجد محله می‌تواند خادمینی را که می‌خواهند خدمات مستمر و گسترده داشته باشند ثبت نام کند و در موقعیت‌های مختلف از آنها همیاری و خدمت دریافت نماید.


ویژگی‌های خادم معنوی امام رضا(ع)


بردبار و صبور باشد و ابتدای امر کارهای خود را خود انجام دهد.


قدرشناس باشد و طرف خدمت خود را امام خویش بداند.


شبیه امام رضا باشد و رفتارش بر مبنای رفتار امامش باشد.


کار و خدمت خود را به گونه‌ای انجام دهد که موجب سرافکندگی امام خود نباشد.


با دوستان امام خویش دوست و با دشمنان ایشان دشمن باشد.


خدمت خویش را بر اساس دستور و سیره امام خود انجام دهد.


کار خود را تمام و کمال انجام داده و ناتمام نگذارد.


بایدها و نبایدها


تببین سیره ائمه معصوم در خدمتگذاری و تلاش برای بهبود وضعیت معنوی و اجتماعی مردم توسط امام جماعت


هدایت خدمت خادمان معنوی به سوی مسائل و دغدغه‌های امروز جامعه


برگزاری اردوی سالانه زیارتی امام رضا(ع) برای خادمان معنوی محله


معرفی خادمان معنوی نمونه و تقدیر و تجلیل از آنها در مسجد


پشتوانه نظری

امام صادق(ع): من خالص الایمان، البر بالاخوان والسعی فی حوائجهم فی العسر و الیسر؛ نیکی به برادران دینی و تلاش و جدیت برای رفع مشکلات آنان در تمام زمینه‌ها و در هر شرایط، برخاسته از ایمان خالص است. (بحارالانوار، ج71، ص 317)
https://www.masjed.ir/u/7O9

ارسال نظر

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

سایر اخبار

در بیانیه تقدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد آمده؛
 
شارح و مترجم نهج‌البلاغه مطرح کرد:
 
اهمیت شب‌های قدر در کلام رهبری
 
بازخوانی بیانات امام خامنه‌ای درباره انس با قرآن