چهارشنبه / ۱۳ آذر ۱۳۹۸ / ۰۲:۴۵
سرویس : مسجد ایده
کد خبر : ۳۵۳۰۷
گزارشگر : ایده ایده
ایده مسجدی

پرده‌خوانی از حرم تا حرم

یکی از زنده‌ترین و مستقیم‌ترین شیوه‌های بیان سرگذشت‌ها و حوادث تاریخی، پرده‌خوانی و نقشه‌خوانی است که یک روایت تاریخی را به شیوه مستقیم و از روی تصاویر برای تماشاگر بیان می‌کرده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مرکز رسیدگی به امور مساجد، مسجد ایده؛ پرده برداشتن از روایت‌های شگفت، داستان‌های زیبا و دلکش خاصیت مهم و زیبای تاریخ است. بیان قصه‌های تاریخی و سرگذشت قهرمانان و انسان‌های بزرگ، کار بسیاری از معلمان، پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌های ما بوده که برای شنیدنش لحظه‌شماری می‌کردیم و گوش جان می‌سپردیم.

یکی از زنده‌ترین و مستقیم‌ترین شیوه‌های بیان سرگذشت‌ها و حوادث تاریخی، پرده‌خوانی و نقشه‌خوانی است که یک روایت تاریخی را به شیوه مستقیم و از روی تصاویر برای تماشاگر بیان می‌کرده است. روشی که شاید در زمان حاضر کمتر دیده شده باشد. اما هنوز هم مبلغانی هستند که از این شیوه استفاده می‌کنند چون معتقدند این روش برای نسل جدید که آن را ندیده‌اند تازه است و می‌تواند روایتگر نوین تاریخ باشد:

 

ایده: بیان سرگذشت، زندگینامه، سفرها، شهادت و سوگواره‌های انبیاء و اهل‌بیت علیه‌السلام در قالب پرده‌خوانی در ایام دهه کرامت و اعیاد غدیر تا قربان

 

ایده پرداز: حجت‌الاسلام شاهرخ اصفهانی

 

مشروح ایده

پرده‌خوانی بیان یک سلسله روایات و حوادث دینی در قالب یک سرگذشت‌نامه و داستان است و معمولا چون بوسیله پرده و تصاویر انجام می‌شود بسیار دلکش، آموزنده و زیباست. پرده‌خوانی حرم تا حرم در ایام دهه کرامت به بیان سفر حضرت معصومه از مدینه به ایران و شهر قم و همچنین سفر امام رضا از مدینه تا خراسان و قدمگاه‌های دو بزرگوار می‌پردازد. لازم به ذکر است پرده‌خوانی دهه ولایت در  اعیاد قربان تا غدیر، از جمله موضوعات دیگر سنت پرده‌خوانی است. همراه شدن پرده با نقشه که شما را قدم به قدم با زمان و مکان جلو می‌برد از زیبایی‌های دیگر پرده‌خوانی است.

مساجد جامع شهر می‌توانند با دعوت از پرده‌خوانان در شهر خود، محوطه مسجد را میزبان این سنت زیبا نموده و در تعالی بخشیدن به معارف دینی و تاریخ اسلام مخاطب خود موثر باشند.

 

بایدها و نبایدها

روایت‌هایی که در پرده‌خوانی بیان می‌شوند مستند، دقیق و بدون تحریف باشد.

تصاویر روی پرده مناسب و در شأن اهل‌بیت علیه‌السلام باشد.

تصاویر پرده گویای واقعه باشد.

 

مستحبات و زینت‌ها

روایتگری پرده‌خوانی فراتر از تصاویر پرده باشد تا بتواند مخاطب را به خود جذب نماید.

پرده‌خوانی در فضای آزاد، انجام شود تا عموم مردم امکان استفاده داشته باشند.

 

پشتوانه نظری

مقام معظم رهبری(حفظه‌الله)

من اعتقاد دارم که تبلیغ سنتی ما  که مسجد و منبر و سخنرانىِ روبه‌روست  بدیل ندارد؛ این را باید حفظ کنیم. این‌که شما بنشینید بایک نفر روبه‌رو صحبت کنید؛ نگاه شما به او بیفتد، نگاه او به شما بیفتد و نفس گرم شما به او برسد، این چیز خیلی خوبی است؛ این را باید حفظ کنیم؛ لیکن این کافی نیست. امروز وسایل تبلیغ نوشتاری و گفتاری به ‌قدری متنوع و زیاد است که اگر روحانیت دین از این قافله عقب بماند، قطعاً یک خسارت بزرگ تاریخی برای او پیش خواهد آمد.

بیانات‌ در دیدار جمعی از روحانیون استان کرمان‌ 11/ 2/ 84

https://www.masjed.ir/u/7Oa

ارسال نظر

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

سایر اخبار

در بیانیه تقدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد آمده؛
 
شارح و مترجم نهج‌البلاغه مطرح کرد:
 
اهمیت شب‌های قدر در کلام رهبری
 
بازخوانی بیانات امام خامنه‌ای درباره انس با قرآن