چهارشنبه / ۱۳ آذر ۱۳۹۸ / ۱۴:۵۵
سرویس : مسجد ایده
کد خبر : ۳۵۳۰۸
گزارشگر : ایده ایده
ایده مسجدی

پرنده دوره‌گرد را تو به مقصد می‌رسانی!

یکی از مهمترین دغدغه‌ها و مسائل جامعه امروز، وجود کودکان کار و یا بی‌سرپرست هست که به دلیل عدم پشتیبانی از سوی خانواده سالم و صالح، همچنین عدم شناسایی دقیق آنها توسط مسئولین مربوطه، مورد غفلت واقع شده و در گرداب مشکلات اقتصادی و اجتماعی رها شده‌اند.

به گزارش  پایگاه اطلاع رسانی مرکز رسیدگی به امور مساجد، مسجد ایده؛  پاهای خسته‌اش که به حرم رسید، اشک‌ها برگونه‌هایش سرازیر شد. دخترک کار، خسته بود اما وقتش رسیده بود که حرف‌هایش را به امام مهربانش بزند: خوشحالم که می‌توانم از ستاره‌ها بالاتر بنشینم و با تو حرف بزنم. خوشحالم که می‌توانم شانه‌به‌شانه روی کلمات راه بروم و مهتاب را لمس کنم و بهترین شعرهایم را با صدای بلند برایت بخوانم. پرنده‌های دوره‌گرد را تو به مقصد می‌رسانی و به آن‌ها پناه می‌دهی و با روی باز از ما و مردم پذیرایی می‌کنی.
ای امام هشتم من، مرا در پیراهن کودکی‌ام ببین و کنار آیینه‌ها بنشان و دست‌هایم را از عطر دعا پر کن. همه خوبی‌ها را در جیب‌هایم بریز و سنگ‌های سرسخت را از سر راهم بردار و یکی از درهای سبز بهشت را به رویم باز کن. از عشق تو پلی می‌سازم که مرا به تو برساند، از نام تو خانه‌ای بنا می‌کنم که پای هیچ طوفانی به آن نرسد و از نگاه تو صبحی دیگر می‌آفرینم که خورشیدی هرگز غروب نکند...

 

ایده: کودکان کار و بچه‌های یتیم را تحت سرپرستی معنوی حرم ائمه معصوم و مساجد قرار دهیم.

 

مشروح ایده

یکی از مهمترین دغدغه‌ها و مسائل جامعه امروز، وجود کودکان کار و یا بی‌سرپرست هست که به دلیل عدم پشتیبانی از سوی خانواده سالم و صالح، همچنین عدم شناسایی دقیق آنها توسط مسئولین مربوطه، مورد غفلت واقع شده و در گرداب مشکلات اقتصادی و اجتماعی رها شده‌اند. گاه دیده می‌شود سازمان‌های حمایتی همچون بهزیستی و نهادهای پرورشی امکان تحت پوشش قرار دادن و یا شناسایی همه این قشر را ندارند و یا از وجود آنها در لایه های مختلف اجتماعی بی‌اطلاع‌اند.

بنابراین به نظر می‌رسد مهمترین اقدام در جهت حل این مشکلات، اقدام مردمی در این زمینه باشد، یعنی مساجد هر منطقه و یا محله از طریق مخاطبان خود، اقدام به شناسایی این قشر نیازمند نموده و این فرزندان را
تحت سرپرستی مساجد جامع یا حرم ائمه معصوم قرار دهند. این امر، احیاء سنت غریب‌نوازی و یتیم‌نوازی ائمه معصوم، همچنین مساجد ما در دوران گذشته است.

مسجد ابتدائا می‌تواند این گروه را شناسایی کرده، بعد از ثبت اطلاعات کامل آنها در مسجد، این قشر را تحت سرپرستی معنوی خود قرار داده، و خود پیگیر حمایت از آنها، معرفی آنها به سازمان‌های حمایتی و پرورشی باشد و تا سن قانونی آنها را مورد حمایت قرار دهد و یا برای بازگرداندن به آغوش خانواده واسطه گردد.

 

بایدها و نبایدها

شناسایی کودکان کار و محروم، همچنین یتیمان محله و معرفی آنها به مسجد محل

مسجد واسطه محرومین شناسایی شده و معرفی آنها به سازمان‌های حمایتی باشد.

مسجد بانکی از اطلاعات در مورد یتیمان و محرومین محل داشته باشد.

نیازها و مشکلات کودکان و یتیمان بررسی شده و از کانال‌های قانونی پیگیری شود.

 

دستاوردها

شناسایی کامل قشر محروم و نیازمند جامعه و اقدام برای حل مشکلات

تحت پوشش قرار گرفته همه محرومین و پیشگیری از آسیب‌های بعدی

کودکانی که تحت حمایت مساجد و حرم ائمه معصوم واقع می‌شوند، از تبعات محرومیت اجتماعی و اقتصادی در امانند.

احیاء سنت غریب‌نوازی و رسیدگی مسجد به محرومین به عنوان یک کارکرد مهم مسجد طراز اسلامی

 

پشتوانه نظری

حضرت محمد(ص):

"خَیْرُ بَیْتٍ فِى الْمُسلِمینَ بَیْتٌ فیهِ یَتیمٌ یُحْسَنُ اِلَیْهِ وَ شَرُّ بَیْتٍ فِى الْمُسْلِمینَ بَیْتٌ فیهِ یَتیمٌ یُساءُ إلَیْهِ اَنَا وَ کافِلُ الْیَتیمِ فِى الْجَنَّةِ هکَذا؛بهترین خانه‌هاى مسلمانان، خانه ‏اى است که در آن یتیمى باشد که به او نیکى مى‌‏شود و بدترین خانه‌هاى مسلمانان خانه‌‏اى است که در آن یتیمى باشد که با او بدى مى‌شود، من و سرپرست یتیم در بهشت مانند دو انگشت همراهیم".

نهج‌الفصاحه ص470 ، ح 1510

https://www.masjed.ir/u/7Ob

ارسال نظر

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

سایر اخبار

در بیانیه تقدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد آمده؛
 
شارح و مترجم نهج‌البلاغه مطرح کرد:
 
اهمیت شب‌های قدر در کلام رهبری
 
بازخوانی بیانات امام خامنه‌ای درباره انس با قرآن