چهارشنبه / ۱۳ آذر ۱۳۹۸ / ۱۵:۳۵
سرویس : مسجد ایده
کد خبر : ۳۵۳۱۱
گزارشگر : ایده ایده
ایده مسجدی

دختران آفتاب

دختران آفتاب خواسته است که زن، منزلت و شخصیت وی را بشناساند به خودش، به مردَش، به جامعه‌اش، و به تاریخ گذشته و آینده‌اش، همانگونه که هست و همانگونه که باید باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مرکز رسیدگی به امور مساجد، مسجد ایده؛ شاید شنیده باشی؛ مادربزرگ‌ها همیشه می‌گفتند دختر روشنایی خانه است، دختر دلسوز همه اهل خانواده است. این گفته‌ها، به گوهر وجود زن اشاره داشت چیزی که خدا در وجود او به ودیعت نهاده اما کمتر دیده شده و یا بدان پرداخته شده است.  تاریخ رنج‌های زیادی را که بر زنان رفته به تواتر برای ما گزارش کرده لکن نه حامیان زن و نه مخالفان او هیچ یک

 

آنچه را که باید و شاید در حق وی روا نداشته‌اند.

در میان خبرهای تلخ تاریخ، روایاتی هم هست که ما را به خانه پیامبر خدا؛ محمد(ص) می‌برد که چون فاطمه‌اش چشم به جهان گشود، لبخند بر لبان مبارکش نشست و دستان او را بوسید و کرامتی را که هیچ کس به زن نبخشیده بود، آن هم در جاهلی‌ترین برهه از تاریخ، به فاطمه(س) عطا نمود و به راستی که در اسلام معرفی زن آنچنان که حق و منزلت اوست انجام گرفته است. کتاب "دختران آفتاب"، در چهارده روایت زیبا این منزلت الهی را به تصویر می‌کشد:

 

شناسنامه کتاب

عنوان: دختران آفتاب

مولفان: امیرحسین بانکی پور فرد، بهزاد دانشگر، محمدرضا رضایتمند

ناشر: نشر سروش

سال چاپ: 1382

قیمت: ۱۵۵۰۰۰ ریال

دختران آفتاب خواسته است که زن، منزلت و شخصیت وی را بشناساند به خودش، به مردَش، به جامعه‌اش، و به تاریخ گذشته و آینده‌اش، همانگونه که هست و همانگونه که باید باشد.

 

معرفی کتاب

کتاب دختران آفتاب، نوشتاری است مشترک از دکتر امیرحسین بانکی، بهزاد دانشگر و محمدرضا رضایتمند که در چهارده فصل به نگارش درآمده است. راوی این اثر که در قالب رمان نوشته شده است، دختری است به نام مریم که به‌دلیل بی‌توجهی مادر به محیط خانه، در اثر توجه شدیدش به کار در بیرون از منزل و ایجاد گسست خانوادگی، دچار روحی رنجور و ناآرام شده است و تصمیم می‌گیرد برای تنبیه والدینش هم که شده، چند روزی آن‌ها را بی‌خبر رها کند. به ذهنش می‌رسد که فرار کند، اما خوب که فکر می‌کند می‌فهمد آدم این کار نیست.
 در همین موقع، یاد اطلاعیه‌ اردوی زیارتی دانشگاه می‌افتد و بدون معطلی ساک مختصری آماده می‌کند و خود را به جمع زائرین می‌رساند. فاطمه که یکی از مسئولین برگزارکننده‌ اردوست، با اخلاق خوش و آرامش و با وجود فقدان صندلی خالی، موجبات همسفر شدن مریم با آن‌ها را فراهم می‌کند. او در طی سفر با همدلی و همراهی که با احساس بچه‌ها دارد، از بروز جدل و درگیری‌های لفظی بین آن‌ها جلوگیری می‌کند و با استفاده از مطالب مرجع و مستند، به بحث‌ها جهت مثبت می‌دهد.
آنچه در رمان دختران آفتاب، جالب توجه و ابتکاری است، پاسخ به مهمترین دغدغه‌ها و مسائل امروز زنان در قالب گفتگو، نقد و داستان است. خواننده در لابه‌لای رمان پاسخ شبهات و پرسش‌های خود را در مسایلی چون کنوانسیون زنان، زن در غرب، فمینسیم و جنبش زنان، زن در اسلام، قضاوت و حکومت زن، ارث، شهادت و دیه، نقصان عقل، تعدد زوجات، تنبیه زنان، کار در منزل، طلاق، اشتغال، همسران نمونه، تفاوت‌های زن و مرد، حجاب، حیا، ارتباط دختر و پسر، عرف برخورد، اقسام ارتباط و نمونه‌های راستین زنان را می‌یابد بدون آن که از اصل داستان و قصه دور و به آهنگ آن آسیبی برسد.

برشی از کتاب

استاد ما کلام قشنگی از حضرت علی(ع) نقل می‌کرد: المراه ریحانه و لیست بقهرمانه". یعنی زن گل بهاری است، پیشکار یا کارگزار نیست! ببین چه تعبیر زیبایی راجع به زن به کار بردن! آدم با گل چه کار می‌کنه؟ اون رو بو می‌کنه. نوازش می‌کنه و به اون محبت می‌کنه! شما کجای دنیا، در کدام دین یا مکتب دیدین که تعبیر به این زیبایی به زن گفته باشند؟ این تعبیر ظرافت، لطافت، زیبایی و پر احساس بودن زن رو یکجا در خودش داره. به نظر من این جمله بهترین، زیباترین و بلی‌ترین بیانیه در دفاع از حقوق زنه!

خرید کتاب

جهت خرید این کتاب ارزشمند، می‌توانید به سایت اینترنتی نشر سروش و یا شماره تلفن‌های ۸ _ ۸۸۳۰۹۰۵۱ 021 تماس حاصل فرمایید.

https://www.masjed.ir/u/7Od

ارسال نظر

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

سایر اخبار

در بیانیه تقدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد آمده؛
 
شارح و مترجم نهج‌البلاغه مطرح کرد:
 
اهمیت شب‌های قدر در کلام رهبری
 
بازخوانی بیانات امام خامنه‌ای درباره انس با قرآن