شنبه / ۱۶ آذر ۱۳۹۸ / ۰۸:۲۰
سرویس : اجتماعی
کد خبر : ۳۵۳۱۴
گزارشگر : ایده ایده
حجت الاسلام نوری زاده:

حیات معنوی‌مان را مدیون علما هستیم

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد: حیات معنوی‌مان را مدیون علمای باقی هستیم...

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مرکز رسیدگی به امور مساجد، سی و سومین همایش «ستارگان محراب (تقدیر از ائمه جماعات فاخر مساجد استان تهران)» به منظور بزرگداشت آیت الله «سید جمال الدین افتخاری» پنجشنبه، 14 آذر ماه در مسجد صاحب الزمان(عج)  برگزار شد.

 

در این مراسم حجت الاسلام «سید ناصرالدین نوری زاده» با اشاره به اینکه یکی از برنامه های متداول مرکز رسیدگی به امور مساجد تقدیر و تجلیل از ستارگانی است که عمرشان را در مساجد صرف کرده اند،  گفت: امیرالمومنین(ع) فرمودند: صاحبان ثروت و مال اگرچه زنده هستند، اما آنها اگر به دنیا و مال و ثروت دل ببنند، هلاک می شوند، اما علما باقی می مانند.

 

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد تصریح کرد: آیت الله جوادی آملی در تفسیر این جمله نورانی امیرالمومنین(ع) می فرماید: حضرت نمی خواهند خبر دهند که تنها علما باقی هستند، بلکه تاکید دارند که اولا عالم بشوید و ثانیا کاری کنید که باقی بمانید.

 

حجت الاسلام نوری زاده با اشاره به توصیه نبی مکرم اسلام(ص) برای کسب علم بیان کرد: لازم است، پیوسته در مسیر علم و علم آموزی حرکت کنیم. شرافت و فضیلت ما به معارف و دانشی است که کسب می کنیم، از طرفی یکی از واجباتی که زمان، مکان و فرد خاصی ندارد، علم آموزی است. در روایات هم آمده است که واجب است همه افراد علم و دانش بیاموزند.

 

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد با اشاره به اینکه علم آموزی موجبات حیات الهی را برای ما فراهم می کند، تصریح کرد: خوراک حیات الهی و معنوی، ایمان، تقوا، عمل، دانش و علم است، در روایت آمده است «هر کسی که عمل صالح انجام دهد، خداوند او را احیا می دارد به حیات طیبه». بنابراین حیات حقیقی ما در سایه معارفی که کسب می کنیم، است البته کسب کردن علم باید در کنار عمل و استفاده از آن در مسیر عبودیت و بندگی خدا باشد.

 

حجت الاسلام نوری زاده با اشاره به ویژگی های اخلاقی آیت الله افتخاری ابراز کرد: ایشان بیش از 50 سال در مسجد صاحب الزمان(عج) منشا اثر بودند و جان های بسیاری را تطهیر و صیقل دادند و ما حیات الهی و معنویمان را مدیون چنین علمایی هستیم.

 

وی با اشاره به اینکه ما وظیفه داریم از علمایی همچون آیت الله افتخاری تجلیل کنیم، گفت: چنین علمایی واسطه بزرگترین فیض و معارف به ما بوده و هستند و روح ایمان را در ما تقویت و نجاست روحی ما را زدوده اند، بنابراین تجلیل از آنها حداقل کاری است که ما در مورد آنها می توانیم انجام دهیم.

 

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد با اشاره به روایتی دیگری از امیر المومنین علی(ع) که فرمودند:«العلماء باقون»، تصریح کرد: عالم به دلیل آنکه در مسیر خدا گام برداشته است، نام و یادش همیشه باقی است، علمایی بزرگی همچون علامه حلی، محقق، نائینی تا زمانی که آثار آنها باقی است، نام و یادشان هم باقی و جاودانه است. آیت الله افتخاری نیز یکی از این علمای باقی است که نام و یادش پیوسته باید زنده باقی بماند.

 

حجت الاسلام نوری زاده در ادامه با اشاره به جایگاه اثرگذار مساجد اضافه کرد: با توجه به اینکه مساجد مهم ترین پایگاه دینی، معنوی، سیاسی و اجتماعی محسوب می شوند، لازم است قدر این پایگاه اثربخش را بدانیم. در روایت آمده است، درفردای قیامت سه گروه از امت شاکی خواهند بود:‌ «قرآن، مسجد و عترت».

 

وی با اشاره به اینکه مساجد، برای تلاوت قرآن کریم و کسب معارف کتاب خدا بنا شده اند، گفت: مقام معظم رهبری اخیرا تاکید کردند که کرسی های تلاوت قرآن کریم در مساجد رونق یابد. بنابراین باید برای برداشتن مهجوریت از قرآن تلاش کنیم و سبک زندگیمان را با کتاب الهی تنظیم کنیم.

 

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد با بیان اینکه در قیامت مساجد هم از امت شاکی خواهند شد، ابراز کرد: مساجد به خداوند خواهند گفت که خدایا این امت مرا تعطیل و به سراغم نیامدند. تعطیلی مسجد به این معنا است که درآن معارف قرآن مرور نشود و مردم از عالمی که درآن حضور می یابد، بهره نبرند و درآن فقط به نماز بسنده کنند و مسجد هیچ کارایی نداشته باشد، به  اعتقاد ما چنین مسجدی، مسجد آباد نیست و تعطیل است.

 

حجت الاسلام نوری زاده به مولفه های آبادانی مساجد اشاره کرد و گفت: آبادانی مساجد تنها به معنای توجه به عمران ظاهری نیست، بلکه عمران مسجد به آبادانی محتوایی و برنامه هایی است که در آن برگزار می شود.

 

 وی ادامه داد: مسجد اگر می خواهد درش به روی مردم باز باشد، پیوسته باید برنامه داشته باشد و گروههای مختلف از آن استفاده کنند.

 

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد با اشاره به اینکه مساجد امروزه در خدمات اجتماعی محور هستند، تصریح کرد:  در سیل اخیر بیشترین کمک ها از مساجد به مناطق سیل زده اعزام شد، امروز مردم به  مساجد به عنوان خانه های خدا اعتماد دارند و این مراکز را خانه های امن الهی می دانند.

 

حجت الاسلام نوری زاده خاطرنشان کرد:  جلوگیری از طلاق،اعتیاد، فساد و فحشا، شناسایی آسیب های محل و دفع آنها، زمینه سازی برای ازدواج، کارآفرینی برای جوانان باید از پایگاه مساجد مورد توجه قرار گیرد، از طرفی افراد نخبه و متخصص در هررشته و مقطع تحصیلی باید در مساجد معرفی و تشویق شوند.

 

وی بر لزوم ارتباط صمیمانه و تنگاتنگ امام جماعت با اهالی محله تاکید کرد و گفت: قرارهای هفتگی اهالی محله باید در مساجد انجام شود و لازم است، کارگزاران مساجد در زمینه تحقق این موضوع در مساجد همت کنند، زیرا که مساجد خانه خدا هستند.

 

 رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد عترت را از دیگر شاکیان در روز قیامت برشمرد و گفت: البته عالمی که مردم از علم او بهره نبرند، نیز فردای قیامت از امت شکایت می کنند.

 

لازم به ذکر است: در این مراسم که مداحی آن توسط حاج اکبر بازوبند اجرا شد؛ از چند تن از مداحان پیشکسوت کشورمان تجلیل به عمل آمد.

 

 

سی و سومین همایش «ستارگان محراب»
سی و سومین همایش «ستارگان محراب»
سی و سومین همایش «ستارگان محراب»

 

سی و سومین همایش «ستارگان محراب
سی و سومین همایش «ستارگان محراب
سی و سومین همایش «ستارگان محراب
سی و سومین همایش «ستارگان محراب
سی و سومین همایش «ستارگان محراب
سی و سومین همایش «ستارگان محراب
سی و سومین همایش «ستارگان محراب

 

سی و سومین همایش «ستارگان محراب

 

سی و سومین همایش «ستارگان محراب

 

سی و سومین همایش «ستارگان محراب
سی و سومین همایش «ستارگان محراب»

 

سی و سومین همایش «ستارگان محراب»

 

انتهای پیام/

منبع متن سخنرانی: شبستان

 

https://www.masjed.ir/u/7OL

ارسال نظر

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

سایر اخبار

همزمان با شب رحلت حضرت سیدالکریم(ع) انجام می شود:
 
در بیانیه تقدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد آمده؛
 
شارح و مترجم نهج‌البلاغه مطرح کرد:
 
اهمیت شب‌های قدر در کلام رهبری