یکشنبه / ۲۶ اَمرداد ۱۳۹۹ / ۰۱:۲۹
سرویس : مسجد ایده
کد خبر : ۳۵۳۴۲
گزارشگر : ایده ایده
ایده مسجدی

ایده های روز جهانی مسجد/ سامانه مشاوره مسجد

مسجد؛ به دلیل برخورداری از جایگاه همه جانبه و داشتن ظرفیتی که می‌تواند متوجه همه ابعاد زندگی و حیات انسان باشد، می‌تواند بهترین نهاد اجتماعی در ارائه خدمت و هدایت و راهنمایی به انسان باشد چرا که هدف از بنای مسجد، ساخت انسان کامل و الهی است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مرکز رسیدگی به امور مساجد؛ مسجد ایده؛ حلال مشکلات بودن، تنها مستلزم برخورداری از دانش نیست، بلکه قبل از هر چیز دلی بزرگ می‌خواهد و چشم‌هایی که نه تنها امروز، بلکه فردای تو را نیز مدنظر می‌گیرد و برای آن برنامه می‌ریزد. در زمانه­ اکنون، که مشکلات و آسیب‌های اجتماعی به دلیل سبک زندگی نادرست، روز به روز در حال افزایش است، تکیه گاهی لازم است که به همه ابعاد انسان توجه داشته و خیر دنیا و آخرت او را بخواهد.

مسجد؛ به دلیل برخورداری از جایگاه همه جانبه و داشتن ظرفیتی که می‌تواند متوجه همه ابعاد زندگی و حیات انسان باشد، می‌تواند بهترین نهاد اجتماعی در ارائه خدمت و هدایت و راهنمایی به انسان باشد چرا که هدف از بنای مسجد، ساخت انسان کامل و الهی است. راه‌اندازی سامانه مشاوره مسجد به منظور خدمت و راهنمایی به مومنین یکی از اقدامات در راستای نیل به مسجد طراز اسلامی است:

ایده: راه‌اندازی سامانه مشاوره و راهنمایی در مساجد

مسئله

لزوم هدایتگری مسجد در زمینه حل آسیب‌های اجتماعی

مشروح ایده

یکی از کارکردهای مهم مساجد، نقش اجتماعی آن و امر مشاوره و راهنمایی مخاطبان می‌باشد. هدف از پیشنهاد راه‌اندازی این سامانه در مساجد ارائه خدمات فرهنگی، اجتماعی، حقوقی، خانواده و … به عموم اهالی بوده و فعالیت‌های خدماتی این سامانه در تمامی مقاطع و مراحل آن، به‌صورت رایگان در اختیار مردم قرار خواهد گرفت. در این طرح با توجه به گستردگی حوزه فعالیت در نظر گرفته شده برای آن، نیازمند همکاری و مساعدت مراکز و مؤسسات مختلف علمی، اجتماعی و فرهنگی، خواهد بود. به همین خاطر مساجد فعال- اقشار تأثیرگذار فرهنگی، اجتماعی و حقوقی- اساتید مجرب، مربیان تربیتی، مدرسین حوزه و دانشگاه و شبکه گسترده تبلیغ(روحانیون مستقر- مبلغین و مبلغات و ائمه جماعات)- مراکز و مؤسسات علمی و آموزشی- حوزه‌های علمیه و دستگاه‌ها و نهادهای دینی و فرهنگی و اجتماعی از عناصر فعال و تأثیرگذار در اجرای احسن و مناسب طرح می‌باشند.

اهداف

پیشگیری و درمان قبل از وقوع حوادث و ناهنجاری‌ها، از طریق مشاوره و راهنمایی عموم مردم به‌ویژه اهالی مسجد.

بهره‌گیری مناسب از ظرفیت های عظیم اهالی مسجد به خصوص اساتید، مربیان،‌ کارشناسان متخصص و متعهد مسجدی و نیز شبکه تبلیغی کشور در اجرای طرح.

احیاء و ترویج یکی از آموزه‌های مهم دینی،‌ یعنی بحث مشورت، مشاوره و راهنمایی، یکی از فعالیت‌های مهم مساجد از دیرباز تاکنون بوده است.

بهره‌گیری از قابلیت‌ها و ظرفیت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری اشخاص حقیقی و حقوقی مرتبط با محورها و موضوعات طرح.

ارتقاء سطح اطلاعات و دانسته‌های عموم مردم به‌ویژه مخاطبان مسجد در حوزه‌های تخصصی مرتبط با موضوعات طرح مانند: آسیب‌ها و ناهنجاری‌های اجتماعی- نظام خانواده- شناخت مسائل حقوقی- مشاوره تحصیلی- مشاوره فرهنگی و …

افزایش ارتباط و تعامل دوسویه با مؤسسات و مراکز مشاوره اجتماعی،‌ فرهنگی و دینی و نیز اشخاص حقیقی فعال و باتجربه

محورهای فعالیتی سامانه

مشاوره فرهنگی و اجتماعی: مسائل و مشکلات مربوط به خانواده- آسیب‌های اجتماعی- اعتیاد- جرائم اینترنتی- بزه‌کاری نوجوانان و جوانان- دوست‌یابی و ….

مشاوره دینی: احکام و مسائل مبتلابه در تمامی مقاطع سنی و جنسی- اخلاقیات- عقاید- شبهات دینی و اعتقادی و ….

مشاوره تحصیلی: برنامه‌ریزی درسی- نحوه مطالعه- موفقیت درسی- علل افت تحصیلی- کنکور- انتخاب رشته تحصیلی مشاوره حقوقی: حقوق زن و مرد- دیات- نفقه- مهریه- اسناد و املاک- طلاق و …

مراحل اجرا

تشکیل ستاد اجرایی همراه با تدوین دستورالعمل با مشارکت کارشناسان متخصص

اطلاع‌رسانی و تبلیغات عمومی از طریق شبکه مسجد و نیز رسانه‌های ارتباط جمعی مختلف

هماهنگی با اشخاص حقیقی و حقوقی مرتبط طرح جهت همکاری و تعامل براساس موارد مورد نیاز طرح

تهیه و تنظیم جدول زمان‌بندی آغاز بکار سامانه در مساجد هدف

تهیه مکان مناسب در مسجد و نیز ملزومات سخت‌افزاری اجرای طرح(کامپیوتر- میز- صندلی و …)

ارائه خدمات و فعالیت‌های مختلف عنوان شده به‌صورت رایگان در مساجد مورد نظر

معرفی موارد حاد به مراکز ذیربط مشاوره‌ای، درمانی، تحصیلی و حقوقی بیرون از مسجد

در اختیارگذاشتن منابع لازم جهت مطالعه مخاطبین نظیر کتاب، نشریات و سی‌دی‌ها و نرم‌افزارها در بخش‌های مختلف مشاوره با هدف تأثیرگذاری و افزایش آگاهی‌های مراجعه‌کنندگان

تهیه گزارش جامع از روند اجرای طرح با هدف شناسایی بیشتر فرصت‌ها و تهدیدها و محدودیت‌ها و ارسال آن به مبادی ذی‌ربط

پشتوانه نظری

مقام معظم رهبری(حفظه‌الله) اگر مسجد، کیفیت شایسته‌ی خود را بیابد، هزینه‌های مادی و معنوی بسیاری از دوش جامعه و مردم و مسؤولان برداشته خواهد شد.

 پیام به بیستمین اجلاس سراسری نماز،19/ 07/ 1390

https://www.masjed.ir/u/7PQ

ارسال نظر

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

سایر اخبار

در بیانیه تقدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد آمده؛
 
شارح و مترجم نهج‌البلاغه مطرح کرد:
 
اهمیت شب‌های قدر در کلام رهبری
 
بازخوانی بیانات امام خامنه‌ای درباره انس با قرآن