یکشنبه / ۱ دی ۱۳۹۸ / ۱۵:۱۰
سرویس : مسجد ایده
کد خبر : ۳۵۳۷۴
گزارشگر : ایده ایده
ایده مسجدی

گروه سرود نوجوانان مسجد

در زمانه‌ای که دشمن از قدرت ابزار رسانه و نفوذ برای تحمیل عقیده خود استفاده می‌کند، برخورداری از گروه‌های سرود در سنگر مساجد می‌تواند ابزار مناسبی برای ادامه مبارزه باشد:

هنوز انقلاب پیروز نشده بود اما سرودها به پیشواز انقلاب آمده بودند. صداهایی ماندگار که از نهاد مردم برخاسته بود و آن ایام، طنین ثابت و دلنشین کوچه‌ها گشته بود. سرودها ساخته می‌شدند اما در استدیوها نمی‌ماندند، بلکه به میان مردم راه‌یافته و زمزمه‌ای همه‌گیر آنها را تکرار می‌کرد.

ایجاد گروه‌ سرود و تواشیح ایده‌ای است که اوج آن در انقلاب اسلامی مشهود است، ابزاری که هنرمندانه توانست در هم همه‌ی آتش و خون، آرمان‌ها و مفاهیم ارزشی مردم مسلمان ایران را در مقابل دشمن طرح نماید. در زمانه‌ای که دشمن از قدرت ابزار رسانه و نفوذ برای تحمیل عقیده خود استفاده می‌کند، برخورداری از گروه‌های سرود در سنگر مساجد می‌تواند ابزار مناسبی برای ادامه مبارزه باشد:

ایده: راه‌اندازی گروه سرود نوجوانان مسجد

پشتوانه نظری

بعد از انقلاب، سرودهای خوب و آهنگ‌های بسیار خوبی در جهت ارزش‌های انقلابی ساخته شد؛ ولی در سال‌های اخیر، رشد این‌گونه آهنگ‌ها کم شده است. این هم حیف است. باید آهنگ‌های خوب ساخته شود، شعرهای خوب و چیزهای جدید اجرا گردد و همه‌ی آنها ناظر به ارزش‌های انقلابی باشد.

اینها باید در صدا و سیما مرتباً منعکس بشود. این‌طور نباشد که اگر چیز خوبی منعکس می‌شود، حتماً باید یک شعر عاشقانه باشد که فلان خواننده‌ی معروف خوانده و اجرا کرده است؛ و اگر یک چیز انقلابی است، حتماً یک گوشه‌اش مثلاً عیب و ایراد و علتی داشته باشد. نه، برای تهیه و تنظیم آهنگ‌های انقلابی، آهنگ‌های اسلامی و طرح ارزش‌های اسلامی، از بهترین موسیقیدان‌ها و بهترین خوانندگان استفاده بشود.

مقام معظم رهبری حفظه الله.14/12/69

زمینه‌سازی

بیان لزوم استفاده از ابزارهای هنری در انتقال مفاهیم معنوی و ارزشی

توضیح تفصیلی

پس از تشریح برنامه‌ها و بیان ضرورت عضویت در گروه سرود به شکل داوطلبانه گروهی تشکیل شود برای تست صدا، بعد از آن متنی را به آن‌ها داده تا به صورت تمرینی بخوانند، میزان زیر و بمی صدای آن‌ها را تشخیص داده و نفس‌گیری آن‌ها را بسنجید. افرا با صدای بم و نفس‌گیری خوب را برای گروه تک‌خوانی انتخاب کنید و از هر نوع صدا (بم و زیر) افرادی را برای دیگر اعضا گروه انتخاب کنید.

دستاوردها

ایجاد شور و نشاط در مسجد

استفاده از ابزار هنری برای رساندن مفاهیم

بایدها: باید توجه داشت که صدای خوب فرد کافی نیست، تسلط او در اجرا و جرأت روبرو شدن با مخاطب نیز مسائل مهمی هستند.

نبایدها: نباید تمرین سرود، مزاحم دیگر برنامه‌های مسجد و مزاحم همسایه های مسجد شود.

زینت‌ها و مستحبات

بهتر است از همان تمرین اول، بر حفظ متن توسط اعضا تاکید کنید.

وجود یک رهبر گروه خوب، کیفیت اجرا را بالا می‌برد. رهبر گروه می‌تواند از بین اعضاء گروه انتخاب شود و یا کمک مربی باشد.

بهتر است مکان تمرین سرود خارج از محدوده مسجد یا در ساختمان‌های جانبی مثل ساختمان کانون فرهنگی مسجد انجام بگیرد.

بهتر است سرود حین تمرین، ضبط و بعد برای افراد پخش شود تا معایب و محاسن کار واضح تر برای اعضای گروه مشخص شود و در تمرین‌های بعدی، با کیفیت بهتری اجرا کنند.

بهتر است مربی شعر را به زبان ساده با بیان هدف و موضوع شعر برای اعضای گروه بیان کند.

بهتر است برای گروه سرود لباس‌های همرنگ تهیه کنید.

بهتر است حین اجرا، برای ایجاد جذابیت از المان‌های تصویری یا حرکتی استفاده کنیم. مثلا اگر سرود درباره شخصیت خاصی است، می‌توانید عکس او و یا یک المان دیگر را دست بچه‌ها بدهیم و وقتی در سرود نام او را می‌برند آن نماد را همه با هم بالا ببرد. یا اگر سرود در مرود ایران است، پرچم‌های کوچک ایران به دست همه اعضای گروه باشد.

بهتر است تمرین آخر را با تمام شرایط اجرای اصلی انجام دهید. این کار اضطراب گروه را کم می‌کند.

بهتر است حین اجرای سرود نورپردازی نیز انجام بگیرد.

می‌توان در این مناسبت‌ها با توجه به مناسبت، یک سرود آماده و اجرا کرد: جشن نیمه شعبان، افطار رمضان، اردوی جنوب، هفته دفاع مقدس، دهه فجر و….

https://www.masjed.ir/u/7QS

ارسال نظر

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

سایر اخبار

بازخوانی بیانات امام خامنه‌ای درباره انس با قرآن
 
رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد اعلام کرد
 
امام مسجد «شهدای پانزده خرداد» قرچک گفت:
 
در راستای لبیک به فرمان رهبر انقلاب
 
حجت الاسلام یاسینی مطرح کرد:
 
رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد در نمازجمعه: