جمعه / ۶ دی ۱۳۹۸ / ۱۰:۲۵
سرویس : فرهنگی و هنری
کد خبر : ۳۵۴۰۳
گزارشگر : ایده ایده
رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد:

9 دی با تاسی به قیام عاشورا شکل گرفت

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد در همایش آموزشی«امین»: 9 دی با تاسی به قیام عاشورا شکل گرفت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مرکز رسیدگی به امور مساجد، معاونت جذب و آموزش؛ همایش آموزشی«امین» ویژه اعضای هیئت امنای مساجد شهرستان‌های استان تهران صبح روز پنجشنبه 5 دیماه 98 درتالار شیخ صدوق(ره) حرم حضرت عبدالعظیم(ع) برگزار شد.

حماسه ۹ دی با تأسی به قیام عاشورا شکل گرفت

در این همایش حجت الاسلام والمسلمین سید ناصرالدین نوری زاده با گرامیداشت چهلمین روز شهداء فتنه اخیر وفرا رسیدن یوم الله ۹ دی گفت: انقلاب اسلامی تحفه گرانقدری است که خداوند بعد از سالیان طولانی، توسط امام خمینی(ره) و خون شهیدان، به ملت ما اعطا کرده است.

وی افزود: انقلاب اسلامی منتهای آمال همه انبیا و اولیا الهی است. برای تحقق حکومتِ الله و حاکمیت او، قرار گرفتن دو مولفه در کنار هم لازم است. در طول تاریخ این دو مولفه در کنار هم قرار نگرفتند، یک؛ بودن امام و نایب او و کسی که در خط و مسیر امام معصوم است و دیگری امتی که در کنار امام باشد. از زمان پیغمبر اکرم(ص) تا زمان غیبت حضرت ولی عصر(عج) امام و معصوم حضور داشت اما مردم در کنار آنها نبودند و یا آنگونه که باید و شاید تبعیت نکردند.

حجت الاسلام نوری زاده یادآور شد: بعد از پیغمبر اکرم(ص) در بسیاری از زمان ها فقیه جامع الشرایط حضور داشت، اما مردم آنگونه که باید و شاید تبعیت نکردند و یا شرایط همراهی فراهم نبود. در بعضی از برهه‌ها نیز مردم حضور داشتند ولی فقیه جامع الشرایط برای تحقق حکومت اسلامی حضور نداشت.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد خاطر نشان کرد: بهترین شرایط در زمان امام حسین (ع) مهیا شد که وقتی ۷۲ یار پا رکاب در کنار حضرت قرار گرفتند، ایشان قیام کردند و آن قیام عظیم عاشورا را که همه قیام های بعدی با تاثیر از آن شکل گرفت، رقم زدند.

وی افزود: حماسه ۹ دی نیز با تأسی به آن قیام بزرگ شکل گرفت و مردم خط خود را از جریان کفر و نفاق و آشوبگر که به قیام عاشورا اهانت کردند جدا کرده و حماسه بصیرت و آگاهی و تجدید بیعت با ولایت را رقم زدند.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد یادآور شد: در سال۵۷ در نهایت، دو مولفه‌ی امام و امت در کنار هم قرار گرفتند. یعنی هم امام بعنوان فقیه جامع الشرایطِ تابع معصوم، حضور داشت و هم امتی که این امام را اجابت و تبعیت می‌کرد، در مسیر او قرار گرفتند و انقلاب اسلامی با این شکوه و عظمت شکل گرفت.

 

مساجد پذیرای افراد با سلایق مختلف سیاسی باشند

حجت الاسلام دکتر مصطفی رنجبر شیرازی رایزن فرهنگی سابق ایران در سوریه نیز در بخش کلاس بصیرت در همایش آموزشی امین با اشاره به یک حدیث نبوی گفت: رسول اکرم (ص) فرمود: امت من اصلاح نمی شود مگر آنکه خواص امت من خود را اصلاح نمایند.

 وی افزود: از حضرت(ص) سؤال شد یا رسول‌الله (ص) چه کسانی خواص امت شما هستند؟ حضرت(ص) فرمود: طایفه اول ملوک پادشاهان و زمامداران، دوم علما، سوم کسانیکه عبادت می‌کنند و نمازخوان هستند و ظاهرالصلاح می‌باشند و چهارم تجار و کسبه.

این کارشناس مذهبی در ادامه گفت: حضرت محمد (ص) درباره گروه اول فرمود: زمامداران کسانی هستند که در رأس مملکت و مردم هستند و باید تمام توجهشان را به مردم داشته باشند.

وی افزود: طایفه دوم «علما» هستند، یعنی معممین و متدینین. اگر عمامه به سر به امام عصر و ولی فقیه خود وفادار باشد امت را سعادتمند می کند ودر غیر اینصورت به تباهی خواهد کشاند.

رنجبر شیرازی در ادامه گفت: طایفه سوم، طایفه  تجار و کسبه که امین‌های خدا روی زمین هستند و اگر خیانت در امانت و تجارت کنند، امت آسیب می‌بیند.

رایزن سابق ایران در سوریه گفت: گروه چهارم از خواص «عباد» هستند. عبادت کنندگان. امناء مساجد را می توان در این دسته قرار داد.

وی خطاب به امناء مساجد گفت: هرگز از برپا کردن نماز صبح در مساجد غافل نشوید. همچنین نماز شب را در مساجد برپا دارید. از هرگونه سیاسی بازی و جناح بازی پرهیز کنید و با روی گشاده همه افراد با هر تفکر سیاسی را در مسجد پذیرا باشید.

شیرازی در ادامه گفت: در این حدیث که از پیامبرنقل می شود چرا «عباد» خواص امت هستند؟ ایشان می فرمایند: زیرا ایشان راهنمای مردم هستند.

حجت الاسلام رنجبر شیرازی در پایان گفت: ارکان مسجد برای هدایت جوانان و جذب آنها به مسجد از هیچ تلاشی دریغ نکنند. باید همه دست به دست هم بدهیم و برای کشور خود کاری انجام دهیم.

 

هدف از برگزاری همایش آموزشی امین

در بخش آغازین «همایش آموزش امین» حجت الاسلام والمسلمین جدیدی، معاون جذب و آموزش مرکز رسیدگی به امور مساجد، با گرامیداشت حماسه ۹ دی گفت: بر اساس فرمایشات و رهنمودهای مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در خصوص مساجد و ارکان آن، معاونت جذب آموزش اقدام به برگزاری کلاس ها و دوره های آموزشی تخصصی و عمومی با استفاده از اساتید مجرب و صاحب نظر نموده است.

 وی افزود: از ابتدای سال ۹۸ دوره‌های مختلف عمومی و تخصصی برای اعضاء هیئت امناء مساجد استان تهران برگزار شد که اولین دوره آن به امناء فرهنگی مساجد اختصاص داشت و با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری به جذب جوانان و نوجوانان به مسجد، آن دوره با موضوع «راهکارهای جذب جوانان و نوجوانان به مساجد» برگزار شد.

جدیدی افزود: دوره دوم تخصصی با موضوع مباحث «مالی و حقوقی» برگزار شد. زیرا که اینگونه موضوعات اهمیت ویژه‌ای در مساجد دارند.

معاون جذب آموزش مرکز رسیدگی به امور مساجد در ادامه گفت: امروز (۵ دی ماه ۹۸) سومین دوره آموزشی با نام «همایش آموزشی امین»، به صورت همایش عمومی برای امنا برگزار می شود.

حجت الاسلام جدیدی هدف برگزاری این دوره را شرایط زمانی‌ای که در آن حضور داریم؛ به خصوص فرا رسیدن یوم الله حماسه ۹ دی و انتخابات مجلس معرفی کرد و گفت: در این همایش، برنامه‌ای به منظور «تحلیل سیاسی با محوریت مسجد» در نظر گرفته شده است.

وی افزود ظرفیت این دوره 2هزار نفر است که قریب به هزار نفر ساعت تاکنون از این آموزش ها برخوردار شده‌اند و افراد باقیمانده نیز تا پایان سال جاری در زمان بندی های مشخص از آن بهره خواهند برد.

معاون جذب و آموزش مرکز رسیدگی به امور مساجد در پایان از زحمات همکاران خود در مرکز رسیدگی به امور مساجد، برای همکاری در برگزاری این همایش تشکر کرد.

همایش آموزشی«امین»

همایش آموزشی«امین»

همایش آموزشی«امین»

همایش آموزشی«امین»

همایش آموزشی«امین»
همایش آموزشی«امین»

همایش آموزشی«امین»

همایش آموزشی«امین»

همایش آموزشی«امین»

همایش آموزشی«امین»

همایش آموزشی«امین»

 

https://www.masjed.ir/u/7RF

ارسال نظر

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

سایر اخبار

اهمیت شب‌های قدر در کلام رهبری
 
بازخوانی بیانات امام خامنه‌ای درباره انس با قرآن
 
رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد اعلام کرد
 
امام مسجد «شهدای پانزده خرداد» قرچک گفت:
 
در راستای لبیک به فرمان رهبر انقلاب
 
حجت الاسلام یاسینی مطرح کرد: