سه شنبه / ۱ بهمن ۱۳۹۸ / ۱۰:۳۰
سرویس : مسجد ایده
کد خبر : ۳۵۴۹۵
گزارشگر : ایده ایده
ایده مسجدی

تاریخ شفاهی مسجد هدایت

کتاب تاریخ شفاهی مسجد هدایت هم یکی از آن سرگذشت‌های جذاب است که قصه آیت‌الله طالقانی امام جماعت مسجد را در انقلابی‌ترین روزهای تهران به تصویر می‌کشد:

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مرکز رسیدگی به امور مساجد، مسجد خانه‌ای مشترک  همه اهالی محله یا خیابانی است که در آن قرار دارد و خود آلبومی است که توانسته بهترین خاطرات، عاشقانه‌ترین کلمات و عارفانه‌ترین خلوت‌ها و دورهمی‌های آنها را در خود حفظ نماید. براستی مسجد چنین سرگذشت جالب و  زیبایی دارد و می‌تواند تاریخ ویژه خود را برای مخاطبان خویش به تصویر بکشد.

کتاب تاریخ شفاهی مسجد هدایت هم یکی از آن سرگذشت‌های جذاب است که قصه آیت‌الله طالقانی امام جماعت مسجد را در انقلابی‌ترین روزهای تهران به تصویر می‌کشد:

شناسنامه کتاب

عنوان: تاریخ شفاهی مسجد هدایت

مولف: جلیل امجدی

ناشر کتاب: دفتر مرکز نشر اسناد انقلاب اسلامی

سال چاپ: سال 1387

کتاب "تاریخ شفاهی مسجد هدایت" نوشته جلیل امجدی در بهمن ماه 1387 با شمارگان 2000 جلد روانه بازار کتاب شده است.

 

معرفی کتاب

کتاب"تاریخ شفاهی مسجد هدایت" به سفارش مرکز نشر اسناد انقلاب اسلامی تهیه و تنظیم شده است که به روایت سرگذشت مسجد هدایت تهران می‌پردازد. این روایت حول مسجد هدایت، موقعیت بنای مسجد در خیابان استانبول، مجاورت آن با یکی از سینماهای آن روز تهران و تلاش‌های آیت‌الله طالقانی برای فعال نمودن مسجد می‌پردازد.

اثرق فوق طبق روایات شفاهی موجود، به بیان اقدامات مهم آیت‌الله طالقانی در مسجد جهت رساندن این مکان به مسجد طراز اسلامی می‌پردازد. آیت‌الله طالقانی تلاش کرد تا با گشایش جلسات قرآنی برای جوانان و نخبگان دوران انقلاب، اثربخشی مسجد هدایت را روز افزون نموده و این مکان مقدس را نه تنها مکانی برای عبادت بلکه جایگاهی برای تعلیم، تهذیب و رفع اختلاف گرداند. تنها با حضور ایشان‌ بود که‌ مسجد هدایت‌ ابعاد و ویژگی‌های‌ قرآنی‌ سیاسی‌ شگرفی‌ یافت‌ و مانند یک‌ مغناطیس‌، براده‌های‌ جوان‌ و دانشجو را به‌ خود جذب‌ می‌کرد.

 

برشی از کتاب

اهمیت‌ مسجد هدایت‌ به‌ واسطه‌ی‌ امام‌ جماعت‌ آن‌، یعنی‌ آیت‌الله سیدمحمود طالقانی‌ بوده‌ است‌. طالقانی‌ زمانی‌ امامت‌ جماعت‌ مسجد هدایت‌ را عهده‌دار شد که‌ این‌ مکان‌ تکیه‌ای‌ بیش‌ نبود و تنها در ایام‌ محرم‌ گشوده‌ و مراسم‌ سوگواری‌ در آن‌ برگزار می‌شد. واقع‌ شدن‌ مسجد هدایت‌ در مجاورت‌ سینما پارک‌ در خیابان‌ استامبول‌ و نزدیکی‌ به‌ لاله‌زار که‌ یکی‌ از مراکز تجمع‌ و تفریح‌ مردم‌ آن‌ روز تهران‌ بود، از دلایل‌ انتخاب‌ این‌ مکان‌ به‌ عنوان‌ پایگاهی‌ برای‌ مبارزه‌ و آموزش‌ و اشاعه‌ی‌ فرهنگ‌ انقلابی‌ اسلامی‌ به‌شمار می‌رفت‌.

 

https://www.masjed.ir/u/7UW

ارسال نظر

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

سایر اخبار

همزمان با شب رحلت حضرت سیدالکریم(ع) انجام می شود:
 
در بیانیه تقدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد آمده؛
 
شارح و مترجم نهج‌البلاغه مطرح کرد:
 
اهمیت شب‌های قدر در کلام رهبری